بازیگرانِ ایفاگرِ نقشِ سرداران دفاع مقدس

مصطفی رفعت

کامبیز دیرباز این‌روزها در «تک‌تیرانداز» به‌کارگردانی علی غفاری بازی دارد که برپایه حماسه برترین تک‌تیرانداز هشت‌سال دفاع مقدس؛ یعنی «شهید عبد‌الرسول زرین» ساخته می‌شود که درواقع، جزو بنیان‌گذاران لشکر امام‌حسین‌(ع) بود و در جبهه‌ها نقشی منحصربه‌فرد داشت؛ نشانه‌گیری‌های دقیق این شهید، بیشترین آسیب‌ها را به دشمن زد. او با رکورد حیرت‌آورِ بیش از سه‌هزار شلیک موفق و با به‌هلاکت‌رساندن نظامیان بعثی و چندین تک‌تیرانداز ماهر و فرمانده عراقی، خود را به‌عنوان ماهرترین تک‌تیرانداز جهان در جنگ‌های معاصر ثبت کرد. در‌این‌گزارش به تعدادی از بازیگران اشاره می‌کنیم که در نقش بعضی از شهدای جنگ تحمیلی، در سینما و تلویزیون ظاهر شده‌اند.

بابک حمیدیان
حوالی ظهر عاشورای 59، «علی‌اصغر وصالی» در تنگه حاجیان در نزدیکی گیلان غرب، از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان اسلام‌آباد غرب و عمل جراحی مغز، بر‌اثر جراحت وارده به‌شهادت رسید. نقش او را در فیلم «چ» (ابراهیم حاتمی‌کیا/92) «بابک حمیدیان» ایفا کرد.

حامد کمیلی
«سید حسین علم‌الهدی» که از فعالان قبل و بعد‌از‌انقلاب و فرمانده سپاه «هویزه» در جنگ ایران و عراق بود؛ طی عملیات «نصر» در 16 دی‌ماه 59، مورد اصابت هم‌زمان سه گلوله تانک قرار گرفت و شهید شد. «حامد کمیلی» در «زیباتر از زندگی» (انسیه شاه‌حسینی/89) نقش او را ایفا کرد.

حمیدرضا عمارلو
روزی‌که جنگ آغاز شد، «محمود کاوه» ۱۹‌سال داشت؛ اما سه‌سال‌بعد فرماندهی تیپ ویژه شهدا را بر‌عهده گرفت که از کلیدی‌ترین یگان‌های سپاه بود. او در ۱۰ شهریورماه 65 در «حاج‌ عمران» و بر‌اثر اصابت ترکش خمپاره شهید شد. نقش او را «حمیدرضا عمارلو» در «شور شیرین» (جواد اردکانی/88) ایفا کرد.

حامد بهداد
نام «محمد جهان‌آرا» با نبردهای خرمشهر و آبادان گره خورده. او در ۷ مهرماه ۱۳۶۰ در‌پیِ سقوط «هرکولس C-130» نیروی هوایی ارتش در کهریزک، شهید شد. برخی کارشناسان معتقدند این سقوط، خرابکاری و در ادامه ترورهای تابستان 60 بود. نقش او را «حامد بهداد» در «کیمیا» (جواد افشار/94) ایفا کرد.

داوود عین‌آبادی
پس‌از‌انقلاب به سپاه پیوست و اوایل جنگ راهی جبهه شد؛ مسئولیت‌های مختلفی داشت که آخرینش، فرمانده تیپ 18 «جوادالائمه» بود. او در سال 63 در عملیات «بدر» در شرق دجله به‌شهادت رسید؛‌ از «عبدالحسین برونسی» می‌گوییم که نقش او را «داوود عین‌آبادی» در «به کبودی یاس» (جواد اردکانی/1387) ایفا کرد.

سید جواد هاشمی
«احمد کشوری» خلبان شهید هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که عصر ۱۵ آذرماه 59 بالگردش مورد اص‍اب‍ت راکت‌های دو ف‍رون‍د میگ ۲۱ عراقی در منطقه مرزی میمک قرار گرفت و در خاک ایران سقوط کرد. نقش او را «سید جواد هاشمی» در سریال «سیمرغ» (حسین قاسمی جامی/71) ایفا کرد.

شهاب حسینی
یکی از مطرح‌ترین خلبانان نیروی هوایی، «عباس بابایی»‌ست که هواپیمایش بعد از انجام یک عملیات شناسایی، در «سردشت» در ۱۵ مردادماه 66 با شلیک توپ ضدهوایی دچار سانحه شد و او از ناحیه سر مجروح و شهید شد. نقش او را «شهاب حسینی» در «شوق پرواز» (یدالله صمدی/90) ایفا کرد.

علی دهکردی
خلبان «عباس دوران» در دو‌سال اول جنگ بیش از ۱۲۰ عملیات و پرواز برون‌مرزی موفق داشت؛ او در عملیات «بغداد» در 30 تیرماه 61 در خاک عراق به‌شهادت رسید. بازمانده پیکر این شهید گران‌قدر، 20سال‌بعد به ایران بازگردانده شد. «علی دهکردی» نقش او را در «خلبان» (جمال شورجه/76) ایفا کرد.

مهدی زمین‌پرداز
حسن باقری؛ از فرماندهان ارشد سپاه بود و نقشی کلیدی در آزادسازی خرمشهر داشت. او در ۹ بهمن‌ماه 61 پیش از آغاز عملیات «والفجر مقدماتی» حین شناسایی در «فکه» در سنگر دیده‌بانی، بر اصابت گلوله خمپاره به‌شهادت رسید. نقش او را «مهدی زمین‌پرداز» در «آخرین‌روزهای زمستان» (محمدحسین مهدویان/91) ایفا کرد.گ

هادی حجازی‌فر
احمد متوسلیان؛ فرمانده «لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله» و یکی از چهار ربوده‌شده ایران در لبنان در سال 61 است که او را جاوید‌الاثر می‌دانند. در اخبار عنوان شد پیکر این شهید پیدا شده؛ اما رسماً تائید نشده. نقش او را «هادی حجازی‌فر» در «ایستاده در غبار» (محمدحسین مهدویان/94) ایفا کرد.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه