تغذیه مناسب برای بیماران کلیوی

بیماری کلیوی یک مشکل شایع است که حدود 10‌درصد از جمعیت جهان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؛ کلیه‌ها اندام مهمی در بدن هستند؛ درنتیجه دنبال‌کردن یک رژیم غذایی خاص برای افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی ضروری‌ست.

گل کلم یک سبزی مغذی و منبع خوبی برای بسیاری از مواد مغذی، از‌جمله ویتامین‌های ‌C، K، است. همچنین سرشار از ترکیبات ضد‌التهاب است و یک منبع عالی برای فیبر محسوب می‌شود.

بلوبری سرشار از مواد مغذی و یکی از بهترین منابع برای دریافت آنتی‌اکسیدان‌هاست؛ به‌طور‌خاص، بلوبری حاوی آنتوسیانین‌ها است که ممکن است در برابر بیماری قلبی، زوال شناختی و دیابت از انسان محافظت کند.

انگور قرمز نه‌تنها یک خوراکی خوشمزه است، بلکه مواد مغذی مختلفی را نیز در خود دارد. این میوه سرشار از ویتامین C و فلاونوئیدها‌ست که توانایی خود در کاهش التهاب را نشان داده‌اند.

به افراد مبتلا به مشکلات کلیوی توصیه می‌شود تا مقدار سدیم دریافتی خود از رژیم غذایی را محدود کنند. سیر جایگزینی خوب برای نمک است؛ زیرا محتوای مواد مغذی آن را افزایش می‌دهد.

روغن زیتون منبعی خوبی برای چربی‌های سالم و بدون فسفر است که آن را به گزینه‌ای خوب برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی تبدیل می‌کند و می‌تواند انتخابی سالم برای پخت‌و‌پز باشد.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه