مطالبهای که حسرت شد
آسفالت فرسوده؛ زخم کهنه خیابانهای دزفول
رؤیا رجبی
فرسودگی آسفالت خیابانها و معابر دزفول، یک معضل ناتمام در این شهر است؛ تاجاییکه تحقق مطالبه شهروندان مبنی بر رسیدگی به آسفالت به حسرت دیرینه ای برای آنها تبدیل شده است. بهگزارش مهر؛ خیابانهایی که زیبایی آنها در پسِ زشتیِ آسفالتشان پنهان شده و رانندگانی که سلامت خودروهایشان اسیرِ بیکیفیتی آسفالت شده است؛ این خلاصهای از وضعیت نابسامان و بغرنج آسفالت در خیابانهای دزفول است. وضعیت آسفالت معابر و خیابانهای دزفول بهگونهایستکه رانندگان وسایل نقلیه باید بهصورت مارپیچ تردد کنند؛ چراکه تعداد چالهها و حفرههای ایجادشده روی آسفالت خیابانها بهحدی زیاد است که نمیتوان مسیری را بدون مشکل و مستقیم طی کرد.
درواقع خیابانی در دزفول پیدا نمیشود که تمام آسفالت آن یکپارچه باشد؛ از این سر خیابان تا آن سر خیابان به جای سطح صاف و یکدست، فقط پستی و بلندی است که چشم را میآزارد. در قسمتی از خیابان، آسفالت کندهشده است و کمی جلوتر، آنقدر آسفالت روی قسمتی از خیابان ریختهاند که شبیه یک دستانداز بلند شده است. کوچه و خیابانهای قدیمی یا جدید، پائین شهر یا بالای شهر تفاوتی ندارد؛ چراکه بینصیبی از آسفالتی مناسب، مشکلی است که گریبان گیر خیابانهای تمام مناطق دزفول شده است؛ بهگونهایکه با نخستین نگاه، این معضل ناخوشایند در مقابل دیدگانمان نمایان میشود. از سویی، کندهکاریهای اداری هم تمامی ندارد و هر روز یک شرکت حفار اقدام به کندن خیابان میکند؛ هنوز حفاری آبفا تمام نشده و آسفالت ریختهشده روی سطح خیابان یا پیادهرو خشک نشده است که نوبت شرکت گاز است که بهدلیل یک مشکل فنی دوباره آسفالت خیابان را بکند تا به لولهها دسترسی پیدا کند و این چرخه باطل سالها و ماهها تکرار میشود و در این بین، این اعتراض شهروندان است که سالهاست بینتیجه مانده است. حال خیابانهای شهر دزفول سالهاست در انتظار کشیدهشدن دستی از روی دلسوزی بر سر خود هستند تا شاید بار سنگینی از اعتراض شهروندان را از دوش بردارند.
آسفالت بیشتر مناطق شهر فرسوده و خراب است
یکی از شهروندان دزفولی اظهار میکند: «آسفالت بسیاری از خیابانهای این شهر مربوط به سالها پیش است و بههمیندلیل بسیاری از خیابانها دچار فرورفتگی یا شکستگی آسفالت شدهاند». علی آگهین بابیاناینکه یک رانندگی بیدغدغه به حسرت دیرینهای برای صاحبان وسایل نقلیه در دزفول تبدیل شده است، میافزاید: «هنگام رانندگی با خودرو و یا موتورسیکلت باید بهصورت مدام مارپیچ بروم تا داخل چاله نیفتم و همین شرایط موجب بروز حوادث رانندگی میشود؛ بنابراین کوتاهی شهرداری در رسیدگی به این موضوع به هیچ عنوان قابل توجیه نیست». وی با انتقاد از یکدستنبودن آسفالت خیابانها، عنوان میکند: «آسفالت چهلتکه و پر از چاله خیابانهای دزفول نه تنها مانع تردد روان راکبان موتورسیکلت و رانندگان خودروها میشود؛ بلکه به یک معضل بزرگ برای تردد افراد معلول نیز تبدیل شده است». آگهین بابیاناینکه سطح استاندارد خیابانها و معابر دزفول در حد و اندازه یک شهر نیست و شهرداری دراینزمینه بسیار ضعیف عمل کرده است، تأکید میکند: «خرابی و فرسودگی آسفالت خیابانها در دزفول محدود به یک یا چند منطقه نیست بلکه بهجرئت میتوان گفت آسفالت بیش از ۷۰درصد از معابر و خیابانهای شهر در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار دارد». «خرابی آسفالت، باعث آسیب جدی به جلوبندی خودروها می شود» و «نان مغازههای تعمیر جلوبندی ماشین به خاطر آسفالت نامناسب خیابانهای شهر در روغن است». این را یکی از رانندگان تاکسی در دزفول میگوید. میثم اعتمادی میافزاید: «جلوبندی ماشینم هرسهماه یکبار باید سرویس شود و گویا خیابانهای دزفول زیرسازی ندارند؛ چون هرروز به چالههای موجود در خیابانها افزوده میشود». وی عنوان میکند: «آسفالت خراب، قاتل ماشین است؛ اما پیامدمنفینداشتن یک آسفالت با کیفیت در دزفول صرفاً محدود به خودروهایمان نمیشود؛ بلکه افرادی که همچون من راننده تاکسی و یا پیک موتوری هستند و باید ساعتهای زیادی از شبانهروز رانندگی کنند؛ اما بهخاطر پستی بلندیهای زیاد و کندهکاریهای آسفالت خیابانها دچار مشکلات جدی به ویژه از ناحیه کمر میشوند». این راننده تاکسی میگوید: «زمانی میتوان به عمق فاجعه پی برد که بهعنوان مثال از ترمینال دزفول - اهواز به سمت بالاترین نقطه شهر در حال حرکت باشی؛ نقطه به نقطه آسفالت تمام این مسیر فرسوده هستند و چالههای فراوان و کندهکاریهای زیادی دارند و باید گفت که این یک معضل ریشهدار است که متولیان امر باید به شکل جدی به دنبال رفع آن باشند».
آسفالت ۲۰۰هزارمتر از معابر و خیابانهای دزفول
شهردار دزفول اظهار میکند: «از ابتدای امسال تاکنون، ۲۰۰هزارمترمربع از معابر و خیابانهای سطح شهر و مناطق حاشیهای و کمبرخوردار توسط سازمان عمران شهرداری زیرسازی و آسفالت شده است». محمدعلی دواییفر، بابیاناینکه معابر و خیابانهای خاکی نخستین اولویت شهرداری برای آسفالت است، میافزاید: «هرچند این امر تمام معابر خاکی را شامل نمیشود؛ بهعنوانمثال بهدلیل پراکندگی در برخی مناطق به ویژه مناطق کمبرخوردار و حاشیهای ممکن است در یک خیابان خاکی صرفاً دو یا سه خانه وجود داشته باشد؛ بنابراین اولویت ما، معابریست که جمعیت بیشتری در آن ساکن است». وی عنوان میکند: «اولویت دیگر ما در زمینه آسفالت، معابر و خیابانهایی هستند که آسفالت یا روکش آنها بهدلیل قدیمیبودن یا بهدلیل حفاری شرکتهایی نظیر آبفا و گاز تخریب شده است». شهردار دزفول میگوید: «مناطق سهگانه شهرداری دزفول، یک لیست کامل و دقیق از تمام معابر و خیابانهایی که نیاز به لکهگیری، روکش و آسفالت دارند، تهیه کردهاند و این نقاط نیز اولویتبندی نیز شدهاند؛ بنابراین اقدامات شهرداری در زمینه آسفالت بر اساس این اولویتبندیها انجام میشود». دواییفر اضافه میکند: «ما قبول داریم که بسیاری از معابر و خیابانهای سطح شهر و حومه به دلیل قدمت بالای آسفالت و تخریب ناشی از حفاری نیاز به روکش دارند؛ تمام تلاش ما ایناستکه حداکثر ظرفیت خود را به کار بگیریم اما واقعیت این است که به دلیل گستردگی کار، تورم و کمبود اعتبار قادر نیستیم بهصورت یکجا تمام شهر را آسفالت کنیم». وی بابیاناینکه آسفالت تمام مناطق شهر، کوی مدرس، طالقانی، پیام نور و زیباشهر بر عهده شهرداری دزفول است، اضافه میکند: «شهرداری در سال جاری در بسیاری از مناطق حاشیهای و کم برخوردار عملیات زیرسازی و آسفالت انجام داده است؛ ما همواره سعی کردهایم که بدون شعار و وعدههای پوشالی به آسفالت مناطق کمبرخوردار و مناطق سطح شهر و بر اساس ضرورت و اولویت رسیدگی کنیم». شهردار دزفول یادآور میشود: «علاوه بر برنامههای جاری، شهرداری در برخی مواقع به دلایل مختلف ازجمله درخواست فرمانداری، اقدام به آسفالت نقاطی از شهرستان میکند که از نظر قانونی در حوزه وظایف شهرداری دزفول نیست؛ اما این امر بدون منت و در راستای کمک به رفاه اهالی آن مناطق انجام میشود». شهردار دزفول میافزاید: «همچنین در برخی مواقع، برخی اماکن همچون پادگان باکری، پایگاه چهارم شکاری، تیپ زرهی و دانشگاههای شهرستان خواستار آسفالت بخشهایی از محوطه خود هستند که ما بهمنظور خدمترسانی به ساکنان این اماکن، اقدام به آسفالت نقاط موردنظر میکنیم». دواییفر در ادامه میگوید: «در سال گذشته و امسال انتهای مهرشهر به بلوار شهید محمدی زاده، کوی نیشکر، تعاونی کشاورزان، تعاونی دادگستری، کوی مدرس، محدوده بیمارستان تأمین اجتماعی، خیابان رفیع، خیابان شهید کابلی و تعداد زیادی از خیابانهای سطح شهر روکش و یا آسفالت شدهاند». شهردار دزفول در ادامه یادآور میشود: «دونفر از پیمانکاران آسفالت که در زمان شهردار قبلی مشغول به فعالیت بودهاند، پول خود را دریافت نکردهاند که هزینه این دو پیمانکار نیز توسط شهرداری در حال پرداخت است و این موضوع در وضعیت نابسامان فعلی باعث از دست رفتن بخشی از ظرفیت مالی ما شده است». شهردار دزفول همچنین میگوید: «قیر وارد بورس شده است و بههمیندلیل ما برای خرید قیر الزاماً باید هزینه را بهصورت یکجا پرداخت کنیم و نمیتوانیم همانند گذشته هزینه آن را بهتدریج پرداخت کنیم؛ همچنین نرخ قیر بهشدت درحالنوسان است و هر بار با یک قیمت جدید به فروش میرسد؛ بنابراین مدیریت این شرایط سخت است و چون باید همواره در زمینه آسفالت فعال باشیم، ناچار هستیم در ایام گرانی نیز قیر تهیه کنیم که این امر از نظر اعتبار ما را دچار مشکل میکند اما با این وجود، ما در این اوضاع تورم همواره شرایط را مدیریت کردهایم و مصالح مورد نیاز را تأمین کردهایم تا کار جلو برود و خدمات قطع نشود».
آسفالت برخی خیابانها مربوط به اوایل انقلاب است
رئیس شورای اسلامی شهر دزفول نیز اظهار میکند: «تمام اعضای شورای شهر دزفول قبول دارند که وضعیت آسفالت معابر و خیابانهای شهر بسیار نامناسب است و در شأن مردم نیست». سید مصطفی عظیمیفر بابیاناینکه قدمت آسفالت و روکش برخی خیابانهای دزفول مربوط به اوایل انقلاب است، میافزاید: «شورای شهر خواستار تداوم نهضت آسفالتیست که در سالهای گذشته در دزفول آغاز شده بود؛ ضمن اینکه رسالت و سیاست شورای شهر دزفول ایناستکه تمام تلاش خود را درراستای رفاه حال شهروندان و در تمام زمینهها بهویژه سهولت در عبورومرور و تردد بهکار بگیرد». رئیس شورای اسلامی شهر دزفول همچنین اضافه کرد: «تورم و شرایط نابسامان اقتصادی موجب افزایش چندبرابری نرخ قیر شده است که این موضوع تأثیر زیادی را بر روند رسیدگی به آسفالت خیابانهای شهر داشته است. آسفالت معابر و خیابانها یکی از موضوعاتیست که از حساسیت بالایی بین شهروندان برخوردار است و ما تلاش خواهیم کرد که با یک برنامهریزی صحیح و اصولی در آینده نزدیک وضعیت آسفالت شهر را بهنحوی مطلوب سروسامان دهیم».