ستاره‌هایی که متهم به انجام جنایت شدند

مصطفی رفعت

پرونده «حمید صفت»؛ رپر معروف، بعد از سه‌سال به‌جریان افتاده. ۲۲ مرداد‌ماه ۹۶ بود که نا‌پدری این موزیسین، طی وقوع یک درگیری با او آسیب دید؛ مرد ۶۶‌ساله، راهی بیمارستان و سه‌روز‌بعد نیز تسلیم مرگ شد ...؛ اگرچه صفت در ۶ خرداد‌ماه ۹۷ با وثیقه ۶۰۰‌میلیون‌تومانی آزاد شده بود، حالا مجدد راهی زندان شده و به‌نظر می‌آید فرزندان مقتول، خواستار اجرای حکم قصاص هستند. در سایر ممالک جهان نیز بوده‌اند افراد معروفی که در شرایطی مشابه گرفتار شده باشند و جدا از مقصربودن یا نبودنشان، شاهد برگزاری دادگاه و حضور مقابل قاضی بوده‌اند که دراین‌گزارش، به 10 نمونه اشاره می‌کنیم.

 

مارک والبرگ
سال 1998 بود که بازیگر فیلم‌های «تد» و «ستاره راک» به‌‌جرم حمله به‌قصد کُشتن، با چوب بیسبال به یک مرد میان‌سال ویتنامی بازداشت شد؛ اتفاقی‌که اتهام نژادپرستی را نیز ضمیمه اقدام او کرد. او که 16ساله بود، به دوسال زندان محکوم شد؛ اما درنهایت، 45روز تلخ را در حبس گذراند.

 

اسنوپ داگ
رپر معروفی که سابقه اعتیاد به مخدر و الکل را هم در پرونده دارد؛ سال 1993 طی حمله مسلحانه به اعضای گروه رقیب، همراه با بادی‌گاردش دستگیر شد. اگرچه بادی‌گارد در دادگاه به استفاده از اسلحه اعتراف کرد؛ اما با دفاعیات وکیل، آزاد شد. در سال 1996 هردونفر تبرئه شدند.

 

مایکل جیس
او که با سریال The Shield به‌شهرت رسید، در سال 2014 درارتباط‌با شلیک منجربه‌فوت به همسرش مقابل دیدگان دو پسرشان، دستگیر شد؛ و سرانجام پس از برگزاری دادگاه‌های جنجالی، مقصر شناخته و برای گذراندنِ 40سال حبس، راهی زندان شد. او بعد از ارتکاب به جنایت، شخصاً با پلیس تماس گرفت.

 

سید ویشس
نوازنده گیتار بیس در گروه پانک‌راک Sex Pistols به‌جرم قتل نامزدش؛ نانسی اسپانگن با ضربات چاقو در سال 1978، دستگیر شد. جسد نامزد وی در حمام هتل چلسی؛ محل اقامت آن‌ها در نیویورک پیدا شد. او پیش از آغاز محاکمه، وقتی به‌قید وثیقه آزاد بود، با مصرف بیش‌ازحد هروئین درگذشت.

 

اسکار پیستوریوس
قهرمان پارالمپیک که به سریع‌ترین انسان بدون پا معروف بود؛ در روز ولنتاین سال 2013 به‌‌اتهام قتل نامزد خود (مدلی به‌نام ریوا استین‌کمپ) با شلیک اسلحه، دستگیر شد. او که به‌خاطر موفقیت‌های ورزشی؛ درحالی‌که هردو پایش از زانو قطع شده بودند، شهرت فراوان داشت، سرانجام به 13سال حبس محکوم شد.

 

فیل اسپکتور
یکی از هنرمندان مؤلف و از تأثیرگذارترین چهره‌های موسیقی پاپ که آثاری را برای «بیتلز» و بسیاری دیگر تهیه کرده بود؛ به‌اتهام قتل لانا کلارکسو؛ هنرپیشه‌ای که با شلیک گلوله به دهانش کشته شد، دستگیر و به 19سال حبس محکوم شد. او به‌علت ابتلا‌به‌کرونا در سال 2021 در زندان درگذشت.

 

راسکو آربوکل
ستاره دوران صامت سینما ملقب به «فتی» به‌خاطر فیزیک تُپلش؛ که مربی چارلی چاپلین نیز بود؛ در پرونده جنجالی 1921 قتل عمد ویرجینیا رپی (هنرپیشه) که گویا پس از تجاوز در یک میهمانی رخ داده بود، دستگیر شد. دادگاه به‌شکلی عجیب پس از سه‌بار تجدیدنظر، سرانجام او را
تبرئه کرد.

 

ویکتوریا وتری
مدل و بازیگر آثاری نظیر «بچه‌رزمری» و «هجوم ربایندگان جسد»، در سال 2010 به‌‌اتهام قتل همسر خود؛ بروس راتگب دستگیر شد؛ اما در دادگاه اتهامش به قتل غیرعمد تقلیل یافت و در‌نهایت، حکمی که برایش درنظر گرفتند، گذراندن نُه‌سال در زندان بود که در سال 2018 آزادی مشروط گرفت.

 

روبین کارتر
بوکسور رنگین‌پوست معروف به «گردباد» که پس از وقوع تیراندازی در یک بار در سال 1966 دستگیر و در همان دادگاه اول، به‌اتهام جنایت، برای 19سال راهی زندان شد. او سال‌ها بی‌گناه و تنها به‌واسطه حکم دادگاهی نژادپرست، سال‌های جوانی خود را در زندان گذراند و فرجام‌خواهی‌اش نیز رد شد.

 

کلودین لونژه
وقتی در سال 1976 جسد ولادیمیر سابیچِ اسکی‌باز، در حمام خانه این مدل و بازیگر فرانسوی پیدا شد؛ او را دستگیر کردند و او در دادگاه گفت عمدی در شلیک درکار نبوده و او با نیت قبلی این‌کار را نکرده. سرانجام، این پرونده با دیه و 30روز زندان، مختومه شد.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه