تلگرافی

توافق اشرف غنی با عبدالله عبدالله
رئیس‌جمهوری افغانستان و رقیب وی، برای تشکیل دولت وحدت به‌توافق رسیده‌اند. به‌گزارش ایسنا؛ یکی از منابع کاخ ریاست‌جمهوری کشور افغانستان گفت:‌ «عبدالله عبدالله؛ مدیر سابق اجرایی دولت افغانستان، دیگر تصمیمات مقام‌های افغانستان را به‌چالش نمی‌کشد و وتو نمی‌کند و اشرف غنی؛ رئیس‌جمهوری ازسوی وی به‌رسمیت شناخته می‌شود». به‌گفته این منبع مطلع؛ عبدالله در روند صلح نقش رهبری خواهد داشت و نقش وی در داخل دولت نیز بعداً اعلام می‌شود. هم اشرف غنی و هم عبدالله عبدالله پس از انتخابات ریاست‌جمهوری موردمناقشه سپتامبر گذشته، خود را رئیس‌جمهوری افغانستان می‌دانستند. غنی مجبور شد تا با عبدالله که اکنون مسئول نیمی از پست‌ها در کابینه وزرا خواهد بود، موافقت کند. این منبع مطلع در کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان همچنین گفت که دو طرف قرار است در روزهای آتی، توافق اشتراک قدرت را امضاء کنند.

 

ایران و کرانه باختری؛ موضوع دیدار پمپئو با نتانیاهو
مایک پمپئو؛ وزیر خارجه آمریکا که امروز عازم سرزمین‌های اشغالی‌ست، در مصاحبه با «اسرائیل هیوم» مدعی شده تصمیم درباره الحاق کرانه باختری، فقط به‌عهده تل‌آویو است. وی همچنین مدعی شد که این دیدار تنها بر موضوع الحاق کرانه باختری متمرکز نیست و به مسائل دیگری؛ ازجمله همه‌گیری ویروس کرونا و البته تنش‌های جاری با ایران نیز می‌پردازد. به‌گزارش مهر؛ پمپئو در ادامه ادعاهای خود افزود که برخی مسائل وجود دارد که او مایل است درباره آن‌ها با بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر) و بنی گانتز (رئیس ائتلاف آبی-سفید) گفت‌وگو کند. او مدعی شد که این‌مسائل شامل تهدیدهای برخاسته از جانب ایران و نحوه تداوم همکاری‌ها درراستای بازدارندگی و ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای‌ست. به‌روزرسانی اطلاعات نتانیاهو و گانتز درباره پیشرفت‌های حاصله در مسیر تحقق چشم‌انداز رئیس‌جمهوری آمریکا از مذاکرات سازش نیز از موضوعات مورداشاره پمپئو در این مصاحبه بود.

 

حمایت چندجانبه بریتانیا از عراق
وزیر توسعه بریتانیا از روی‌کارآمدن مجدد پرونده تخصیص بودجه در برنامه سال جاری این کشور برای کمک به عراق خبر داد. به‌گزارش ایلنا؛ آن ماری ترویلیان اعلام کرد که پرونده تخصیص بودجه در برنامه بودجه سال جاری برای کمک به عراق مجدد فعال شده است. ترولیان گفت: «بریتانیا به حمایت از مصطفی الکاظمی؛ نخست‌وزیر و مردم عراق پایبند است و هر دو کشور مانند سایر کشورهای جهان با خطر ویروس کرونا مواجه هستند». وی در ادامه افزود: «از گروه‌های ضعیف‌تر در این کشور مانند مهاجران و دیگر افراد زیان‌دیده از جنگ ادامه خواهیم داد؛ زیرا عراقِ باثبات‌تر و امن‌تر به‌نفع همه ما خواهد بود». ترولیان همچنین بر حمایت بریتانیا از عراق درمقابله‌با ویروس کرونا و ادامه پاسخ به نیازهای اقشار ضعیف تأکید کرد.

 

اصلاح لایحه حمایت از کودکان‌ونوجوانان
وکلای ملت، دیروز در صحن علنی مجلس، با اصلاح ماده ۱۷؛ لایحه حمایت از کودکان‌ونوجوانان موافقت کردند. به‌گزارش فارس؛ براساس اصلاح ماده ۱۷ این لایحه، هرکس از وقوع جرم یا شروع آن یا خطر شدید و قریب‌الوقوع علیه طفل یا نوجوان مطلع بوده یا شاهد وقوع آن باشد و با وجود توانایی اعلام و گزارش به مراجع و مقامات و کمک‌طلبیدن از آن‌ها از این امر خودداری کند یا درصورت عدم‌دسترسی به این مقامات یا عدم‌تأثیر دخالت آن‌ها در رفع تجاوز و خطر از اقدام فوری متناسب برای جلوگیری از وقوع خطر یا تشدید نتیجه آن امتناع کند، مشروط‌به‌اینکه بااین‌اقدام خطری مشابه یا شدیدتر یا خطر کمتر قابل‌توجه متوجه خود او یا دیگران نشود، به یکی از مجازات درجه۶ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

 

تکذیب خبر مذاکره برای پرداخت غرامت به انگلیس
وزیر امور خارجه تأکید کرد برای پرداخت غرامت در موضوع سفارت انگلیس در تهران، هیچ‌گونه اقدام و مذاکره‌ای نداشته‌ایم. به‌گزارش پانا؛ محمدجواد ظریف درباره اظهارات و درخواست انگلیس مبنی‌بر پرداخت غرامت ازسوی ایران به‌دلیل آسیب‌دیدن سفارت انگلیس در تهران، گفت: «مقرراتی در حقوق بین‌المللی وجود دارد و دولت ایران نیز اعلام کرده که حفظ حراست از سفارتخانه‌های خارجی در تهران تعهد دولت جمهوری اسلامی ایران است و همه مقامات کشور بر اینکه نکته تأکید دارند». وزیر امور خارجه کشورمان افزود: «درباره جزئیات این‌موضوع دو طرف باید مذاکره کنند و هنوز هیچ مذاکره‌ای دراین‌باره صورت نگرفته است».

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه