کوفته‌برنجی سوخاری ایتالیایی

کوفته‌برنجی سوخاری یا آرانچینی (arancini) نوعی کوفته محبوب ایتالیایی‌ست که از برنج پخته نرم تهیه می‌شود. وسط آرانچینی معمولاً از پنیر، سس بلونیز (نوعی سس گوشت) یا نخودفرنگی استفاده می‌شود. بعد از آماده‌شدن، کوفته‌های برنجی در پودر سوخاری غلتانده و در روغن سرخ می‌شوند؛ البته برای داشتن کوفته‌های سالم‌تر با چربی کمتر می‌توان آرانچینی را در فر هم تهیه کرد که در‌این‌صورت همچنان خوشمزه و ترد خواهد بود؛ اما تردی آن از حالتی که در روغن به‌صورت عمیق سرخ شود، کمتر است و کوفته رنگ روشن‌تری پیدا می‌کند. آرانچینی در زبان ایتالیایی به مفهوم پرتقال کوچک است و چون این کوفته‌ها به‌اندازه یک پرتقال هستند، به این اسم نام‌گذاری شده‌اند.

مواد لازم
برنج سفید (پخته): ۲ فنجان
پنیر پارمیجانو (پارمیزان یا پارمسان رنده شده): نصف فنجان
تخم‌مرغ: ۳ عدد
پنیر موزارلا (موتزارلا): ۸ ورق
خرده نان: ۱ فنجان
روغن: به‌مقدار لازم
سس مارینارا (طرز تهیه موجود است)
۱ فنجان

طرز تهیه
قابلمه بزرگ را روی شعله متوسط قرار دهید و آن‌قدر روغن مایع در آن بریزید که تا ارتفاع ۱۰‌سانتی‌متری بالا بیاید. برنج، پنیر پارمزان و یک‌عدد تخم‌مرغ را در یک‌کاسه متوسط مخلوط کنید و با‌استفاده‌از دست خوب مخلوط را با هم ترکیب کنید. یک‌تکه کوچک از مخلوط را بردارید و آن‌را خوب بچلانید و فشار دهید و یک‌تکه پنیر موزارلا را وسط آن بگذارید. سپس به‌شکل توپ دربیاورید. این‌کار را تکرار کنید تا هشت آرانچینی درست شود. ۲‌عدد تخم‌مرغ باقیمانده را باهم بزنید. هر آرانچینی را در تخم‌مرغ‌ها سپس در خرده‌نان فروکنید و بتکانید تا خرده‌نان اضافه از آن بریزد. زمانی‌که دمای روغن به ۳۷۵ درجه فارنهایت (۱۹۰‌درجه‌سانتی‌گراد) رسید، ۲ تا ۳ آرانچینی روکش شده را در قابلمه قرار دهید و آن‌ها را سرخ کنید تا قهوه‌ای طلایی بشوند و کاملاً بپزند. با یک کفگیر آرانچینی‌های سرخ‌شده را از قابلمه دربیاورید و در بشقابی که کف آن‌را با حوله کاغذی پوشانده‌اید، بچینید. بلافاصله به آرانچینی نمک بزنید. باقی آرانچینی‌ها را هم به‌همین‌ترتیب سرخ کنید. آرانچینی را گرم به‌همراه سس مارینارای گرم شده سرو نمایید. برای تهیه سس مارینا نیز به فلفل‌قرمز، فلفل‌سیاه، نمک، سیر، روغن‌زیتون و گوجه‌فرنگی نیاز دارید. برای تهیه آن، ابتدا انتهای هر گوجه برشی شبیه X می‌زنیم و گوجه‌ها رو ۱۵ تا ۳۰‌ثانیه تو قابلمه پر از آب جوش می‌ریزیم. سپس گوجه‌ها را از آب جوش بیرون آورده و بلافاصله به‌مدت ۳۰‌ثانیه در آب یخ میندازیم تا خنک شوند. پوست گوجه‌ها رو کنده و از قسمت برش‌خورده، توسط نوک چاقو، هسته‌ها را خارج و گوجه‌ها را قطعه‌قطعه می‌کنیم. سیر را در روغن می‌ریزیم و روی حرارت شعله متوسط می‌گذاریم تا ترد و داغ شوند؛ اما دقت کنید نباید رنگ آن قهوه‌ای شود. بعد گوجه، نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز را اضافه کرده و حرارت را بیشتر می‌کنیم تا به جوش بیاید وقتی به جوش آمد؛ مجدداً حرارت را کم می‌کنیم و می‌گذاریم حدوداً ۱۵‌دقیقه روی حرارت بماند. سس ما هم آماده ست.

نکته
- حتماً آرانچینی را موقع شکل‌دادن خوب به‌هم فشار دهید که تا جای ممکن فشرده شود. این‌کار باعث می‌شود که آرانچینی موقع سرخ‌شدن شکل خودش را حفظ کند.
- در مرحله آخر می‌توانید آرانچینی‌ها را در سه نوع مواد بغلتانید. اول در آرد؛ سپس در مایه تخم‌مرغ هم‌زده و در آخر در آرد سوخاری. در‌این‌روش لایه رویه آرانچینی‌ها ضخیم‌تر و خوشمزه‌تر می‌شود؛ ولی در ‌حالت‌ کلی، این دو روش فرق چندانی ندارد و استفاده از هر روش طبق میل خودتان است.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه