بازیگرانی که سر صحنه فیلم‌برداری درگذشتند

مصطفی رفعت/با پخش آخرین نقش‌آفرینی سیروس گرجستانی در سریال «شرم»، سیاوش طهمورث جایگزین این بازیگر فقید شد. مرحوم گرجستانی، در اواسط کار بر‌اثر حمله قلبی درگذشت. این، اولین‌بار نیست که ازدست‌رفتن ناگهانیِ یکی از هنرمندان حاضر در یک پروژه، شوکی بزرگ به سایر عوامل می‌‌دهد و گاه پس‌ازمدتی، با یک چهره جدید، جایگزین می‌شود. جایگزینیِ پوپک گلدره توسط ستاره اسکندری در «نرگس»، احمد آقالو توسط پرویز پورحسینی در «یک مشت پر عقاب» و مهین شهابی توسط شهین تسلیمی در «وضعیت سفید»؛ مثال‌هایی از این رویداد تلخ هستند که در سینما و تلویزیون جهان نیز نمونه‌هایی قابل‌توجه دارد؛ تعدادی‌از‌آن‌ها را مرور می‌کنیم.

هیث لجر
مرگ این بازیگر خوش‌چهره در 28سالگی (2008)، ضربه مهلکی بود بر پیکر صنعت سینما. هواداران «شوالیه تاریکی» هفت‌ماه بعد از فوت او، درحالی به‌تماشایِ فیلم و حضور او در نقش «جوکر» نشستند که می‌دانستند او دیگر بینشان نیست. آخرین فیلمی که لجر در آن بازی کرد، «تخیلات دکتر پارناسوس» بود.

 

برندون لی
او نیز در سن 28سالگی (1993) درگذشت؛ سر صحنه «کلاغ». البته او نه‌تنها طی تولید یک فیلم درگذشت؛ بلکه اساساً سر صحنه فیلم‌برداری از دنیا رفت؛ ‌آن‌هم به‌ضربِ گلوله‌ای که قرار بود مشقی باشد! او پسر اسطوره هنرهای رزمی؛ بروس لی بود و در رشته «جیت کان دو» فعالیت داشت.

 

اُلیور رید
بازیگر نقشِ «پروکسیمو» که مربی و مرشد «ماکسیموس» (با بازی راسل کرو) در فیلم «گلادیاتور» بود نیز حین ساخت این اثر حماسی؛ و براثر حمله قلبی درگذشت. او هنگام مرگ (1999)، 61ساله بود. مرگ او که طی پروسه استراحت گروهِ تولید در «مالت» رخ داد؛ ضربه سنگینی به کار زد.

 

بلا لاگوسی
بیشترین شهرتِ وی به‌خاطر بازی در نقش «کنت دراکولا»ست. افول او درپیِ بروز یکسری مشکلات، باعث شد با کارگردانی بسیار کم‌استعداد به‌نامِ «اد وود» در چند فیلم، همکاری کند که نتایج افتضاحی به‌دنبال داشت. لاگوسی در 73سالگی (1956) و سر ساخت «نقشه ۹ از فضای بیرونی» سکته کرد و مرد.

 

کری فیشر
او نقش «پرنسس لیا اورگانا» را در سه‌گانه اصلی «جنگ ستارگان» ایفا کرد و مرگش در 60سالگی (2016) حین پروژه، ریان جانسون؛ کارگردان «جنگ ستارگان: آخرین جدای» را به‌دردسر انداخت تا فکری برای خروج این کاراکتر مهم از داستان ارائه دهد. مرگ او «تنگی نفس هنگام خواب» تشخیص داده شد.

 

ناتالی وود
فعالیت خود را از کودکی آغاز کرد، در جوانی ستاره هالیوود و قبل از ۲۵‌سالگی، سه‌بار نامزد اسکار شد! ازاین‌رو، مرگش در 43سالگی (1981) اگرچه تأسف‌بار بود؛ اما می‌توان گفت دراین‌مسیر به همه‌چیز رسید. «مکاشفه مغزی» آخرین فیلمش بود که حین ساخت آن، جسدش را در چندصدمتری محل فیلم‌برداری یافتند.

 

پل واکر
سرنوشت فیلم «سریع و خشمگین» بعد از مرگ غیرمنتظره بازیگر نقش «برایان اوکانر» حین ساخت هفتمین قسمت از این اکشن پرفروش؛ در 40سالگی (2013) تغییر کرد. او، طی تصادف وحشتناک اتومبیل در بازگشت از مراسم خیریه‌ای مرتبط با قربانیان طوفان «هایان»، کشته شد؛ علت تصادف، سرعت غیرقابل‌کنترل خودرو اعلام شد.

 

تایرون پاور
او که به‌عنوان نسل سوم یک خانواده تئاتری به‌دنیا آمد و در قالب قهرمان‌های رمانتیک درخشید؛ حین فیلم‌‌برداری یک سکانس شمشیربازی در «سلیمان و سبا» دچار حمله قلبی شد؛ تاجایی‌که او را به بیمارستان فرستادند اما تلاش‌ها بی‌فایده بود و سرانجام در 44سالگی (1958) درحالی‌که پروژه ناتمام مانده بود، درگذشت.

 

روی کینیر
اگر بخواهیم از یک بازیگر توانمند نقش‌های مکمل نام ببریم، باید به او اشاره کنیم که در آثار پرتعدادی حضور یافت. بازیگر «آلیس در سرزمین عجایب»؛ در 54سالگی (1988) حین ساخت «بازگشت سه تفنگدار» از روی اسب افتاد، لگنش شکست و سپس، در بیمارستان سکته کرد و بدرود حیات گفت.

 

مارتا  منسفیلد
هنرپیشه‌ سینمای صامت که با «دکتر جکیل و آقای هاید» درخشید؛ مرگی دل‌خراش داشت؛ حین ساخت The Warrens of Virginia (1923) او که تنها 24سال داشت، در خودروِ گروه تولید، استراحت می‌‌کرد که رهگذری، ته‌سیگارش را در آن انداخت و عامل آتش‌‌گرفتن خودرو شد. منسفیلد، روز بعد دراثر سوختگی مرد.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه