سنگین‌وزن‌ترین ورزشکاران تاریخ

مصطفی رفعت/ یکی از نام‌های برجسته دور نخست جام جهانی هندبال، «گاتیر مومبی» بود که با ۱4۰‌کیلو‌گرم وزن، در دیدار برابر آرژانتین درخشید و هر چهار ضربه‌اش را برای تیم کنگو به گل تبدیل کرد. او برابر دانمارک نیز بازی فوق‌العاده‌ای به‌نمایش گذاشت؛ اما وداع تلخی از رقابت‌ها داشت؛ چون کنگو از جام جهانی مصر حذف شد. این تیم در آخرین دیدار برابر بحرین قرار گرفت و نتوانست ریتم خود را حفظ کند؛ و نهایتاً ۳۴ بر ۲۷ شکست خورد. «مومبی» البته تنها ورزشکار با وزن زیاد در عرصه ورزش نبوده و در فهرست این‌هفته به 10 نمونه تاریخی دیگر اشاره می‌کنیم.

 

لورنس بریگنولیا
او را باید سنگین‌‌وزن‌ترین برنده دوی استقامت نامید که در ماراتن بوستون در سال 1899 اول شد. این ورزشکار اهل آمریکا (1958-1876) با اصالتی ایتالیایی، هنگامی‌که به پیروزی در مسابقه یادشده دست یافت، 73کیلوگرم وزن داشت. او همچنین، تنها کسی‌ست که سه ماراتن اول بوستون را به پایان رسانده است.

 

ویلیام فولک
می‌توان گفت سنگین‌وزن‌ترین فوتبالیست تاریخ است که حتی به او لقب «کُپل» هم داده بودند. او 152کیلوگرم وزن و البته 206سانتی‌متر قد داشت. یک فوتبالیست انگلیسی (1916-1874) که در ۲۹ مارس ۱۸۹۷ تنها بازی ملی خود را مقابل تیم ملی «ولز» انجام داد. او در رشته کریکت نیز فعالیت داشت.

 

رابرت تریلور
هم‌تیمی‌هایش به او «تراکتور» می‌گفتند؛ بسکتبالیستی با قامت 206سانتی‌متری و وزن 132کیلویی که در 34سالگی (2011-1977) درگذشت. این ورزشکار آمریکایی، در زمان خود، سنگین‌وزن‌ترین بازیکن لیگ NBA بود. او که با تیم «میلواکی باکز» آغاز کرد، سال 2011 به Vaqueros de Bayamón پیوست که مصادف شد با موعد مرگ نابهنگامش.

 

جان دالی
او متولد 1966 در آمریکا؛ و از اعضای گلف حرفه‌ای PGA Tour است. او علاوه‌بر پیروزی‌های خود در خاک ایالات متحده؛ برنده مسابقات معتبر آفریقای جنوبی، سوازیلند، اسکاتلند، آلمان، کره جنوبی، ترکیه و کانادا شده است. قدش 180سانتی‌متر و وزنش 110کیلوگرم است. در کار طراحی زمین گلف نیز سررشته دارد.

 

یوکوزونا
می‌توان گفت او که عمدتاً با رده وزنی 267 تا 270کیلوگرم وارد میدان رقابت‌های کشتی کچ شده؛ سنگین‌ترین چهره مطرح این رشته ورزشی‌ست. نام اصلی این ورزشکارِ 193سانتی‌متری اهل آمریکا، «آگاتوپو رودنی آنوآسی» بوده و دارنده نشان تالار شهرت WWE شده. او متولد 1966 است و بازیگری نیز انجام داده.

 

اریک اش
او یک بوکسور حرفه‌ای‌ست که در رشته‌های کیک‌بوکسینگ، کشتی کچ و هنرهای رزمی ترکیبی نیز سررشته دارد و در مسابقات این‌رشته‌ها حاضر می‌شود. او که در سال 1966 در آمریکا متولد شده، به خودش لقب «لوبیا سفید» داده که برای فردی با 180سانتی‌متر قد و 171کیلوگرم وزن، کمی‌عجیب به‌نظر می‌رسد.

 

والتر یانگ
در عرصه بیسبال، چهره‌های تنومند با وزن‌های بالای متعددی وجود داشته‌اند که البته یانگ (2015-1980) یکی از معروف‌ترین و به‌زعم بعضی منابع موجود؛ سنگین‌وزن‌ترینشان بوده است. او که در آمریکا متولد شده بود، 196سانتی‌متر قد و 146کیلوگرم وزن داشت. رکورد سنگین‌ترین چهره فعال در لیگ حرفه‌ای بیسبال، متعلق به اوست.

 

ریکاردو بلاس
ورزشکار رشته جودو از کشور گوآم با 185سانتی‌متر قد و 218کیلوگرم وزن که در سال 1986 متولد شد و در رقابت‌های 2008 و 2012 المپیک تابستانی درخشید. او از کودکی جثه بزرگی داشت و در بزرگ‌سالی به «کوه کوچک» معروف شد. او اکنون، سنگین‌وزن‌ترین چهره مسابقات المپیک در جهان است.

 

آلکسا مورنو
اگر بخواهیم وزن این ژیمناست را به‌تنهایی درنظر بگیریم؛ 45کیلوگرم نه‌تنها وزن بالایی نیست؛ بلکه حتی یک فرد تُپل نیز محسوب نخواهد شد؛ اما اگر این‌عدد را در کنار قد 147سانتی‌متری این خانم مکزیکی قرار دهیم، خواهیم دید برای ورزشکار رشته ژیمناستیک نمایشی، زیاد است. او متولد سال 1994 است.

 

یوسیپ ورلیچ
بازیکن حرفه‌ای واترپولو متولد 1986 در کانادا که با 198سانتی‌متر قد و 130کیلوگرم وزن، نام خود را به‌عنوان سنگین‌ترین فرد حاضر دراین‌رشته ثبت کرده است. او که دارنده مدال نقره تیمی‌ست؛ در رقابت‌های World Aquatics سال 2015 و بازی‌های المپیک تابستانی 2016 به‌عنوان عضوی از تیم برزیل به میدان رفت.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه