ازسوی رئیس دفتر یونیسف در ایران اعطاء شد؛

نشان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک برای اصفهان

رزیتا توکلی

شهر دوستدار کودک دلالت بر وجود وضعیت، امکانات، ویژگی‌ها و ظرفیت‌هایی در یک برنامه یا محیط دارد که بر مبنای حقوق، نیازهای عام و خاص، ویژگی‌ها، علایق و فراهم‌کردن امنیت کافی برای کودکان طراحی شده‌اند؛ از این رو وقتی از شهرِ دوستدار کودک سخن گفته می‌شود، اغلب منظور شهری است که چنین امکانات و ویژگی‌هایی برای زیست کودکان دارد. در سال ۱۹۸۹ میلادی نمایندگان شماری از کشورهای جهان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، پیمان "حقوق کودک" را تایید و امضا کردند، آنها متعهد شدند برای تصویب و اجرای مفاد پیمان در کشورهای خود تلاش لازم را به عمل آورند. این عهدنامه به نام "کنوانسیون حقوق کودک" شناخته می‌شود. یونیسف به عنوان یک مرجع، بر اجرای طرح شهر دوستدار کودک در سراسر جهان نظارت می‌کند.
نشان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک به‌عنوان اولین شهر کشور ازسوی رئیس دفتر یونیسف در ایران، به اصفهان اهداء شد. به‌گزارش اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، قدرت‌اله نوروزی در مراسم اعطای نشان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک یونیسف به اصفهان اظهار کرد: «سال ١٩٨٩ کنوانسیون حقوق کودک در سازمان ملل تصویب و در سال ١٣٧٢ شمسی ایران به این کنوانسیون پیوست و تاکنون همه کشورهای جهان به‌جز آمریکا به این کنوانسیون و کنوانسیون حقوق بشر پیوسته‌اند». وی ادامه داد: «شبکه شهر دوستدار کودک در سال ١٩٩٦ فعالیت خود را آغاز کرد و امروز شاهد هستیم چند شهر در دنیا به این موضوع پیوسته‌اند؛ اصفهان اولین شهری‌ست که در ایران به‌عنوان پایلوت به این شبکه پیوست». شهردار اصفهان بااشاره‌به‌اینکه چندین‌سال است که امور مربوط به شهر دوستدار کودک به‌عهده شهرداری‌ها قرار داده شده است، گفت: «در دوسال‌اخیر اقدامات شایسته‌ای ازسوی شهرداری اصفهان در شهر برای این‌مورد انجام شده است». وی افزود: «تعریف شهر دوستدار کودک و هدفی که ما به‌مناسبت شرایط فرهنگی و سنتی کشور خود از این موضوع تدوین کرده‌ایم، مشمول کودکان از بدو تولد تا ١٨‌سالگی‌ست و می‌خواهیم کودکان نه براساس ایده انسان‌محوری؛ بلکه فراتر از آن براساس "حیات‌محوری" فعالیت کنند».
نوروزی بااشاره‌به‌اینکه هدف این‌است‌که شهر به‌گونه‌ای ساخته شود تا کودک در آن احساس امنیت کند، گفت: «در شهر دوستدار کودک، کودک نه به‌عنوان موضوع توسعه پایدار؛ بلکه به‌عنوان کارگزار توسعه پایدار است و باید به نیازهای اولیه به‌راحتی دسترسی داشته باشد، در شهر دوستدار کودک باید کودک در مسیر زندگی با مسائل رفاهی، تفریحی و آموزشی چالش پیدا نکند و در امنیت جسمی و به‌دوراز همه آزارها و فشارها زندگی کند». وی اظهار کرد: «اگر می‌خواهیم اصفهان شهر دوستدار کودک شود؛ یعنی باید آرامش و آسایشی با توسعه امکانات رفاهی ایجاد کنیم که کودک درطول زندگی هیچ دغدغه‌ای اعم از دغدغه‌های جسمی و روحی نداشته باشد». شهردار اصفهان تصریح کرد: «این کودک است که می‌تواند در چنین فرایندی سرمایه‌ای برای آینده کشور شود؛ بنابراین، امروز اصفهان افتخار می‌کند که نه‌تنها عضو ١٠ سازمان و شبکه شهر بین‌المللی‌ست و نقش فعالی دارد و نه‌تنها در مسیر عقد چهاردهمین پیوند خواهرخواندگی خود قرار گرفته؛ بلکه در همه عرصه‌های بین‌المللی مطرح است». نوروزی اضافه کرد: «شهر بین‌المللی اصفهان می‌تواند شهر دوستدار کودک و سالمند باشد تا همه افرادی‌که در آن زندگی می‌کنند در فضای ایمن زندگی شرافتمندانه‌ای را تجربه کنند».
در ادامه این مراسم، عباس رضایی (استاندار اصفهان) با قدردانی از مجموعه مدیریت شهری برای رسیدن به این مرحله در موضوع شهر دوستدار کودک، اظهار کرد: «دنیا و جامعه ما درحال صنعتی‌شدن است و این موضوع بسیاری از مسائل را برای ما تغییر می‌دهد به‌گونه‌ای‌که سنت‌های خاصی را از بین خواهد برد و روش‌های جدیدی را برای ما ایجاد می‌کند». رضایی بیان کرد: «از امروز مسئولیت و رسالت بیشتری برعهده شهر اصفهان درقبال کودکان قرار می‌گیرد و باید دراین‌زمینه برنامه‌ریزی خاص هم در دستورکار قرار دهند تا موجبات ترقی و تعالی بیشتر آینده خود و کودکان را رقم بزنیم و در اینجا پیشنهاد مشخص بنده به مدیریت شهری، ایجاد میز جدید به‌عنوان مسئولیت جدید دررابطه‌با کودک برای افزایش شادی، امیدبخشی و رفاه در بین کودکان است».
همچنین در‌این‌مراسم، مندیپ اوبرایان (رئیس دفتر یونیسف در ایران) بااشاره‌به‌اینکه امسال، سال بسیار بی‌سابقه‌ای بوده که با سردرگمی و عدم اطمینان درباره بیماری همه‌گیر کووید-١٩، یک بحران جدی در حوزه سلامت، شروع شد و زندگی ما را به‌لحاظ شخصی و حرفه‌ای و همچنین زندگی کودکان؛ به‌ویژه آسیب‌پذیرترین کودکان را تحت‌تأثیر قرار داد، اظهار کرد: «بااین‌حال، امسال همچنین سالی پر از امید، همبستگی و مشارکت جهانی بوده که در آن راه‌حل‌هایی برای چالش‌های ناشی از همه‌گیری در سطح محلی و جهانی ارائه شد». وی ادامه داد: «هم‌اکنون، ٥٨ کشور درمقایسه‌با ٤٠ کشور در سال ٢٠١٩ ابتکار شهرهای دوستدار کودک را با همکاری یونیسف در سطوح مختلف اجرا می‌کنند». وی افزود: «همچنین در ادامه اقدامات ایران درزمینه شهرهای دوستدار کودک، در پائیز ٩٨، یونیسف از هیئت عالی‌رتبه و برجسته‌ای از وزارت امور خارجه، وزارت کشور و شهرداری اصفهان دعوت کرد تا در اجلاس جهانی شهرهای دوستدار کودک در کلن، آلمان شرکت کنند که دکتر نوروزی؛ شهردار اصفهان، در کنار بیش از یک‌صد شهردار از بیش از ٤٠ کشور جهان حاضر شدند و برای تأکید به تعهدات اصفهان برای اجرای برنامه شهر دوستدار کودک، بیانیه «شهرداران کلن» را امضاء کردند».
اوبرایان تصریح کرد: «ما امروز به‌منظور هموارکردن مسیر خود برای گسترش ابتکار شهرهای دوستدار کودک در ایران، در اصفهان جمع شده‌ایم تا قدمی بسیارمهم در تبدیل اصفهان به شهری دوستانه‌تر برای کودکان را جشن بگیریم؛ به‌طوری‌که امروز، با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت کشور، دفتر یونیسف در ایران و شهرداری اصفهان، اصفهان به‌عنوان اولین شهر از ایران برای پیوستن به شبکه جهانی شهرهای دوستدار کودک، به‌عنوان یک شهر کاندید شناخته می‌شود و لوگوی کاندیداتوری شهرهای دوستدار کودک را دریافت می‌کند».
اوبرایان افزود: «هم‌اکنون ١٢ شهر دیگر ایران در مرحله پایلوت ابتکار شهرهای دوستدار کودک قرار دارند؛ درحالی‌که مدیریت شهری شهرهای بیشتری نیز در ایجاد فضاهای شهری دوستانه‌تر برای کودکان و استقبال از مشارکت معنادار کودکان فعالیت می‌کنند». رئیس دفتر یونیسف تصریح کرد: «مشتاقانه منتظر هستیم نتایج عملی حاصل‌شده ازطریق ابتکار شهرهای دوستدار کودک در دوسال‌گذشته برای کودکان را ببینیم و از گام‌هایی که اصفهان طی دوسال‌آینده برای بهبود وضعیت رفاه کودکان در این شهر بر‌خواهد داشت، مطلع شویم». وی از روحیه همکاری فوق‌العاده شهرداری اصفهان و شورای اسلامی شهر، تیم اصلی اجراکننده و شورای اجرایی ابتکار شهرهای دوستدار کودک برای گرد‌هم‌آوردن طیف گسترده‌ای از بازیگران اصلی و ذی‌نفعان از دولت، بخش‌های خصوصی و اجتماعی، ایجاد همکاری بین‌بخشی و نظام‌مند در اجرایی‌کردن ابتکار شهرهای دوستدار کودک در اصفهان تحسین و قدردانی کرد.
همچنین درادامه، سید احمد حسینی‌نیا (معاون معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان) اظهار کرد: «شهرها تبلور زندگی ساکنان و کودکان روح حاکم بر این بازنمایی زندگی هستند، از‌همین‌رو امروزه گسترش شهرنشینی و افزایش جمعیت سبب شده کودکان در تحولات مدرن شهری نادیده گرفته شوند که لزوم توجه به کودکان در شهرها بیش‌ازپیش احساس می‌شود». وی افزود: «برنامه‌ریزی شهری هنگامی به‌معنای واقعی به اهداف شهر مطلوب نائل می‌شود که خواسته‌ها و نیاز تمام شهروندان باتوجه‌به اقتضای سنی موردتوجه قرار دهد». معاون معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان بااشاره‌به‌اینکه اصفهان، این جهان‌شهر تمام‌نمای هنر و علم شاهد رویدادی‌ست که در کشورمان پیشگام است، گفت: «همراهی و همکاری فرابخشی در تمام حوزه‌های مدیریت شهری خصوصاً کمیسیون عمران، اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر و تمام حوزه‌های ذی‌نفع و ذی‌نفوذ سبب شد تا اصفهان در حوزه شهر دوستدار کودک بدرخشد». حسینی‌نیا افزود: «درنهایت با تلاش سه‌ساله این امر محقق شد و برون‌داد آن امروز رویدادی‌ست که نشان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک یونیسف به اصفهان اعطاء می‌شود».
علیرضا نصر اصفهانی (رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان) هم در‌این‌مراسم، اظهار کرد: «دریافت نشان شهر دوستدار کودک برای اصفهان از هر نظر شایسته است؛ چراکه این شهر پتانسیل‌های بالایی دراین‌زمینه دارد و می‌تواند در بین دیگر شهرهای کشور خود را نشان دهد». وی بابیان‌اینکه وقتی چنین رویدادی در شهر رخ می‌دهد، همه باید با همراهی و هم‌فکری این موضوع را به‌پیش ببرند، گفت: «در آموزه‌های دینی ما نیز به کودکان بسیار توجه شده است و به‌لحاظ تاریخی، ایرانیان همواره دوستدار کودک بوده‌اند». وی بیان کرد: «کشورهای توسعه‌یافته به کودکان توجه دارند و موفقیت‌های آنان برگرفته از توجه به کودکان است. به‌همین‌منظور اگر مهارت آموزش و تعلیم به‌خوبی برای دانش آموزان اجرایی شود، استعدادهای آن‌ها شکوفا می‌شود».
درادامه رحیم ساکی (رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور) نیز اظهار کرد: «١٢ شهر پایلوت برای کاندیداتوری شهر دوستدار کودک در کشور داریم اما اصفهان همیشه اول است؛ در وزارت کشور علاقه داشتیم چندین شهر را وارد عرصه دیپلماسی کنیم و گاهی جلوی اصفهان را می‌گرفتیم تا سایر شهرها جلو بیایند اما اصفهان خودجوش وارد این عرصه شد». وی ادامه داد: «با تشدید تحریم و بروز کرونا بخشی از تعاملات بین‌المللی کاهش یافت، به‌همین‌علت روی دیپلماسی شهری تمرکز کردیم». وی اضافه کرد: «سازمان‌های بین‌المللی در ایران ناشناخته‌اند. یونیسف درزمینه مبارزه با مواد مخدر هم می‌تواند به ما کمک کند؛ از‌همین‌رو اصفهان ظرفیت همکاری با تمام نهادهای بین‌المللی را دارد که تمایل داریم طی جلسه‌ای با شهردار اصفهان این شهر به‌عنوان کاندیدا در‌این‌مورد معرفی شود».
در این برنامه همچنین از تمبر شهر دوستدار کودک، رونمایی شد. حضور قاری و مجریان کودک و نوجوان از دیگر نکات این برنامه بود. همچنین رئیس دفتر یونیسف در ایران، با اهدای لوح از شهردار اصفهان، تقدیر کرد و تفاهم‌نامه کاندیداتوری شهر اصفهان برای دریافت نشان شهر دوستدار کودک نیز بین شهردار اصفهان، رئیس دفتر یونیسف در ایران و نماینده وزارت کشور به‌امضاء رسید.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه