تغذیه مناسب برای ورزشکاران

اگر شما هم می‌خواهید ماهیچه‌های عضلانی داشته باشید، باید بدانید که تغذیه و فعالیت بدنی هر دو به‌یک‌اندازه برای عضله‌سازی اهمیت دارند؛ اما بدون تغذیه مناسب، پس‌از‌مدتی حتی باوجود تمرینات منظم، پیشرفتتان متوقف خواهد شد.

نخود، منبع خوبی از کربوهیدرات و پروتئین است و اگرچه همانند سایر پروتئین‌های گیاهی، پروتئین نخود نیز کیفیت پائین‌تری از منابع حیوانی دارد. بااین‌حال، می‌تواند بخشی از رژیم غذایی جهت عضله‌سازی باشد.

تخم‌‌مرغ حاوی پروتئین باکیفیت، چربی‌های سالم و سایر مواد مغذی مهم مانند ویتامین B و کولین است. تخم‌مرغ حاوی مقادیر زیادی از آمینو اسید‌لوسین است که برای افزایش عضله، بسیار مهم است.

دلایل خوبی وجود دارد که سینه مرغ به‌عنوان غذای مهمی برای عضله‌سازی شناخته شود. سینه مرغ غنی از پروتئین است و حاوی مقادیر زیادی از ویتامین‌های گروه B که برای عضله‌سازی ضروری‌ست.

ماست باکیفیت، ترکیبی از پروتئین زود‌هضم مثل پروتئین وی و پروتئین دیرهضمی مثل پروتئین کازئین است. برخی مطالعات نشان داده که دریافت ترکیبی از پروتئین دیرهضم و زودهضم باعث افزایش عضله‌سازی می‌شود.

تن ماهی علاوه‌بر‌اینکه 20‌گرم پروتئین در هر 85‌گرم‌ آن وجود دارد، حاوی مقادیر زیادی ویتامین A و چندین‌ویتامین از گروه ویتامین B، است که برای عضله‌سازی و عملکرد ورزشی افراد مهم هستند.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه