استاندار فارس تأکید کرد؛

ضرورت توجه به استفاده از آب دریا برای توسعه استان

قاسم توانایی

نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان فارس در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، که باحضور صنایع آب‌بر استان تشکیل شد بااشاره‌به‌اینکه فرایند انتقال آب خلیج فارس به درون این استان با جدیت درحال پیگیری‌ست، اظهار داشت: «انتظار داریم سایر نهادها و دستگاه‌های مسئول نیز حمایت‌های قانونی، حقوقی و قضائی از این موضوع داشته باشند و با حذف قوانین دست‌وپاگیر، حمایت مناسبی از تلاش‌های دستگاه‌های اجرایی صورت گیرد تا بخش صنعت و سرمایه‌گذاران با سرعت و سهولت بیشتری بتوانند برای انتقال آب تصمیم بگیرند و دراین‌زمینه فعالیت کنند». دکتر عنایت‌الله رحیمی بابیان‌اینکه فارس یک استان خشک است که 11‌سال خشک‌سالی را پشت‌سر گذاشته است، ادامه داد: «بارندگی سال جاری نسبت به سال گذشته 50درصد کاهش یافته و نسبت به میانگین کوتاه‌مدت و میانگین بلندمدت نیز دچار کاهش بارندگی هستیم و زنگ خطر تغییرات اقلیم برای ما به‌صدا درآمده است که باید تدابیر جدی درزمینه انتقال آب دریا به درون استان اندیشیده شود تا در آینده با مشکل کم‌آبی مواجه نباشیم». وی بااشاره‌به‌اینکه تعهدات شرکت‌های آب به صنایع استان پابرجا‌ست و درصورت وجود آب، به نیاز صنایع پاسخ داده خواهد شد، گفت: «درصورت وقوع خشک‌سالی و عدم امکان تأمین آب، باید راه‌های جایگزین را پیگیری و به‌نتیجه برسانیم تا تولیدات صنعتی استان وابسته به میزان بارندگی نباشد و دچار وقفه و رکود ناشی از خشک‌سالی نشود».
وی بابیان‌اینکه در سال‌های گذشته جلسات و توافقات متعددی درزمینه انتقال آب خلیج فارس به استان فارس داشته‌ایم که از دوران مسئولیت معاونت عمرانی در سال 95 تا سال گذشته تداوم داشته است، گفت: «طرح ناب توسط قرارگاه و طرح انتقال آب توسط یک شرکت استان فارسی را پیگیری کرده‌ایم». استاندار فارس با‌اعلام‌اینکه 290میلیون‌مترمکعب برای انتقال آب دریا به این استان، توسط وزارت نیرو تخصیص صادر شده است و در مرحله اول این آب به شهرستان‌های مهر و لامرد که در نزدیکی دریا بوده و دارای صنایع انرژی‌بر هستند اختصاص خواهد یافت، اظهار داشت: «در مرحله دوم تلاش می‌کنیم با انتقال آب دریا به درون استان و همچنین از مسیر استان‌های کرمان و یزد که خطوط انتقال آب دریا را احداث کرده‌اند نیازهای آبی فارس را تأمین کنیم». دکتر رحیمی باتأکیدبراینکه قیمت آب انتقالی از دریا به‌دلیل سرمایه‌گذاری سنگین و مسیر طولانی با قیمت آب موجود در استان متفاوت خواهد بود و بهره‌برداران باید به این موضوع توجه داشته باشند، افزود: «ضرورت‌هایی که انتقال آب دریا را الزامی می‌کند، کاهش بارندگی‌ها، گرایش به‌سمت صنعتی‌شدن استان، رفتن به‌سمت کشاورزی دانش‌بنیان و تولید محصولات پربازده است». وی باتأکیدبراینکه در مسیر انتقال آب درصورت وجود شرایط لازم مصرف شرب شهرستان‌ها نیز موردتوجه قرار خواهد گرفت، افزود: «صنایع باید مکان مشخص داشته باشند و مسیر انتقال آب هم روشن شود تا امکان‌سنجی برای تعهد خرید آب صورت گیرد».
استاندار فارس بابیان‌اینکه وزارت نیرو فراخوان مشارکت سرمایه‌گذاری برای انتقال آب دریا به استان را منتشر خواهد کرد، گفت: «نیازهای واقعی صنایع به آب نیز باید تعیین و برنامه‌ریزی برای خرید آب توسط آنان آغاز شود و دراین‌زمینه از تجربیات استان‌هایی مانند کرمان، یزد و اصفهان باید استفاده کرد؛ زیرا بنیان‌های صنعتی استان در سال‌های اخیر به‌سرعت شکل گرفته است و از هم‌اکنون باید تدابیر لازم برای تأمین آب پایدار برای صنایع اندیشیده شود». نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان فارس بابیان‌اینکه اولویت با استفاده بهینه از آب‌های درون استان مانند آب‌های نامتعارف، آب‌های خاکستری، پساب، آب زه و آب‌هایی که امکان استحصال دارند است، تصریح کرد: «استفاده از این آب‌ها با هزینه کمتر، بازدهی بیشتر و کوتاه‌مدت است؛ درحالی‌که استفاده از آب دریا بلندمدت و با هزینه‌های بیشتر صورت خواهد گرفت». وی درپایان گفت: «باید برای بهره‌برداری مناسب از پساب دو تصفیه‌خانه در شیراز، آب زه شیراز، تصفیه‌خانه صدرا، تصفیه‌خانه مرودشت، تصفیه‌خانه نورآباد و تصفیه‌خانه کازرون که در آینده نزدیک بهره‌برداری می‌شود و پساب شش شهری که تصفیه‌خانه دارند تدابیر مناسبی اندیشیده شود».

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه