تیتر خبرهای این صفحه

درختان معروف جهان

سام دوانی درختان معروف می‌آیند و می‌روند؛ «ته نره» یا «تنر» (L’Arbre du Ténéré) زمانی به‌عنوان تنهاترین درخت بر روی زمین درنظر گرفته شد و تازمانی‌که توسط یک راننده مست کامیون لیبی در سال 1973 به پائین انداخته شد، نقطه‌عطفی در مسیر کاروان در صحرای بزرگ آفریقا بود. زمانی نیز «آن فرانک» یا «آنه فرانک» (Anne Frank tree)؛ معروف‌ترین درخت در آمستردام در طی یک طوفان توسط بادهای تند به پائین انداخته شد. خوشبختانه هنوزهم درختان خاص بسیاری وجود دارند. اینجا بررسی کلی درمورد معروف‌ترین درختان است.

Arbol Del Tule
درخت تولِ، درخت سرو مُنتِزوما (Montezuma Cypress)، در مرکز شهر سانتا ماریا دِل تولِ در ایالت واهاکا، مکزیک قرار دارد. این درخت، تنومندترین تنه درخت را در جهان دارد و آن‌قدر بزرگ است که در ابتدا تصور می‌شد چندین درخت است؛ اما آزمایش دی‌ان‌ای ثابت کرد که تنها یک درخت است. عرض درخت تولِ در حدود 52‌متر است و عمر این درخت بین 1200 و 3000‌سال تخمین زده شده است.

 

Cotton Tree
درخت پنبه، یک نماد تاریخی از شهر فریتاون (Freetown)؛ پایتخت سیرالئون است. طبق افسانه‌ها؛ این درخت در سال 1792 زمانی‌که یک‌گروه از بردگان آفریقایی آمریکایی سابق که با جنگ برای بریتانیا درطول جنگ استقلال آمریکا آزادی‌شان را به‌دست آوردند، تبدیل به نماد مهمی شد. آن‌ها در خط ساحلی زندگی می‌کردند و وقتی یک درخت غول‌پیکر در بالای خلیج وجود داشت، مراسم شکرگزاری را برای نجات خودشان انجام می‌دادند.

 

Boab Prison Tree
بوآب، یک درخت بزرگ توخالی‌ست که درحقیقت، بزرگ‌ترین درخت میان‌تهی جهان است و درست در جنوب دربی (Derby) در غرب استرالیا قرار دارد. این درخت به‌خاطراینکه در دهه‌ 1890 به‌عنوان یک قفل برای زندانیان بومی استرالیا تا صدور حکم استفاده می‌شد، معروف است. در سال‌های اخیر برای محافظت آن از خرابکاری‌ها، یک حصار در اطراف درخت ساخته شد.

 

Major Oak
درخت بلوط بزرگ در قلب جنگل شروود (Sherwood Forest) انگلستان قرار دارد. باتوجه‌به فرهنگ عامه محلی، پناهگاه «رابین‌هود» بود که او و گروهی از قانون‌شکنان در آنجا استراحت می‌کردند. این درخت مشهور حدود 800 تا 1000‌سال عمر دارد. در سال 1790، هیمن روک (Hayman Rooke)؛ شخصیت باستانی و عتیقه‌شناس برجسته، به این درخت بلوط شروود، در کتاب محبوب خود اشاره کرد. درنتیجه، به‌عنوان درخت بلوط بزرگ شناخته‌ شده و جزو میراث ملی کشور انگلستان است.

 

Lone Cypress
درخت سرو تنها در نزدیکی مونتری (Monterey) قرار دارد که احتمالاً معروف‌ترین نقطه طی 17‌مایلی جاده خوش‌منظره و زیبا میان درختستان‌های اقیانوس آرام و ساحل شنی‌ست. درطول جاده، مناظری چشم‌گیر از ساحل اقیانوس آرام به‌همراه مکان‌های تاریخی و زیبا وجود دارد. سرو مونتری، یک گونه از درخت سرو است که بومی ساحل مرکزی کالیفرنیا‌ست. این درخت اکنون به سمبل رسمی سواحل پبل (Pebble beach) تبدیل شده است.

 

Tree of Life
درخت زندگی در بحرین، یک درخت کهور است که وسط بیابان رشد می‌کند. گفته می‌شود این درخت 400 تا 500‌سال قدمت دارد. احتمالاً ریشه‌های بلند آن، برخی از منابع‌ زیرزمینی آب را پیدا کرده‌اند؛ اما هنوزهم معجزه آن‌را به‌عنوان تنها موجود زنده سبز در یک بیابان وسیع و بی‌ثمر نگه داشته است. ساکنان محلی معتقدند که اینجا محلی واقعی از بهشت عدن است.

 

Socotra Dragon Trees
درخت خون اژدها (Dragon blood tree)، مسلماً معروف‌ترین و متمایزترین گیاه جزیره سقطراست. این درخت، ظاهری منحصربه‌فرد و عجیب دارد؛ شکلی شبیه به یک چتر وارونه. این ‌گونه همیشه‌سبز به‌خاطر داشتن صمغ قرمز تیره‌، به‌ خون اژدها معروف است. شکل عجیب‌وغریب آن به بقای مطلوبش در شرایط خشک کمک می‌کند. تاج بزرگ آن، سایه خوبی را به‌منظور کاهش تبخیر فراهم می‌کند.

 

General Sherman
شرمن، یک غول‌گونه سکویا (Sequoia) واقع در جنگلی وسیع از پارک ملی سکویا در کالیفرنیاست. درواقع، اگر با حجم اندازه‌گیری شود، از هر 10 درخت، پنج‌اصله در این جنگل واقع شده‌اند. با 11.1‌متر طول پایه، ژنرال شرمن بزرگ‌تر از همه آن‌هاست. اعتقاد دارند که این درخت بین 2300 و 2700‌سال عمر دارد.

 

Cedars of God
درختان سدر خدا، جنگلی کوچک حدود 400 درخت در کوه‌های شمال لبنان است. آن‌ها میان تاریخ و زمان، آخرین بازماندگان سدرهای لبنان هستند که در دوران باستان به این‌منطقه رونق داده بودند. سدرهای لبنانی در کتاب مقدس بیش از 70‌مرتبه ذکر شده‌اند. مصریان باستان، از صمغ آن‌ها برای مومیایی استفاده می‌کردند و شاه سلیمان از این درختان معروف برای ساخت‌وساز اولین معبد خود در اورشلیم استفاده کرد.

 

Avenue of Baobabs
خیابان بائوباب، گروهی از درختان معروف هستند که جاده خاکی بین مِرِنداوا (Morondava) به بلونی تسیریبی هینا (Belon’i Tsiribihina) در ماداگاسکار غربی را پوشانده‌اند. چشم‌انداز قابل‌توجه آن، مسافران را از سراسر جهان به اینجا می‌کشاند و یکی از جاذبه‌های توریستی برتر در ماداگاسکار است. درختان بائوباب تا 800‌سال، دراصل برجی در انزوای مناظر خشکیده و گمنام نبودند؛ بلکه در جنگل‌های انبوه گرمسیری ایستاده بودند. طی سال‌ها درحالی‌که جمعیت کشور افزایش می‌یافت، جنگل‌ها برای کشاورزی، پاک شدند و تنها درختان معروف بائوباب باقی ماندند.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه