رئیس دانشگاه لرستان خبر داد؛

رشد علمی ۴۰۰‌درصدی دانشگاه لرستان

سید احمد موسوی

رئیس دانشگاه لرستان با‌اشاره‌به‌اینکه دولت توان جذب همه دانشجویان فارغ‌التحصیل را ندارد، گفت: «برای کمک به اشتغال دانشجویان باید کسب مهارت مورد توجه قرار بگیرد تا پس از فارغ‌التحصیل‌شدن توسط بخش خصوصی جذب شوند». خسرو عزیزی در نشست مجازی با اصحاب رسانه درخصوص رتبه دانشگاه لرستان به‌عنوان دانشگاه مادر، عنوان کرد: «در یکی از رتبه‌بندی‌هایی که مورد تائید وزارت علوم و کشورهای جهان اسلام است، به‌عنوان پایگاه علوم جهان اسلام رتبه دانشگاه لرستان در سال ۹۷ و ۹۸ ده‌پله تغییر کرد؛ یعنی در گذشته رتبه ما بین ۴۱ تا ۵۱ بوده؛ اما اکنون ۳۱ تا ۴۰ است و می‌توان گفت که رتبه دانشگاه تقریباً ٣٢ تا ٣٣ است». وی افزود: «رتبه‌ها معمولاً نسبت به سه‌سال‌اخیر به‌خصوص در تولید مقالات معتبر بین‌المللی و برخی هم بر مبنای پنج‌سال‌اخیر سنجیده می‌شوند؛ بنابراین با‌توجه‌به رشد علمی ۴۰۰‌درصدی دانشگاه لرستان رتبه دانشگاه در آینده اصلاح و بین ۲۱ تا ۳۰ قرار بگیرد».

هدف توسعه کمی رشته‌ها؛ بر‌اساس توسعه متوازن
رئیس دانشگاه لرستان در‌خصوص اضافه‌شدن رشته‌های جدید در دانشگاه نیز توضیح داد: «ما حریص به توسعه کمی رشته‌ها در دانشگاه‌ها نبوده و نیستیم؛ زیرا سیاست‌‌ها این را می‌گوید، در برخی رشته‌ها صندلی خالی داریم اما توسعه کمی رشته‌ها را گفته‌‌ایم برمبنای سیاست توسعه متوازن و رصد درصد اشتغال دانش آموختگان دانشجویان انجام دهیم درهمین‌راستا و بر مبنای آمایش آموزش عالی استان رشته باستان‌شناسی‌، محیط زیست، شیلات و برخی رشته‌های دیگر را که جزو رشته‌های دانشگاه نبود اضافه کرده‌ایم». عزیزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موانع توسعه دانشگاه اشاره کرد و افزود: «بخشی نگری یکی از چالش‌های پیش روی آموزش عالی‌ست که می‌توان مطرح کرد؛ زیرا این موضوع جز اینکه بر تعداد دانش آموخته بیکار بیافزاید پیامد دیگری به دنبال ندارد، در‌همین‌راستا شورای آموزش عالی استان ایجاد شد و دانشگاه لرستان به‌عنوان دانشگاه معین مطرح شد تا توسعه متوازن کمی و کیفی دنبال کنند».

تأکید‌بر اثر‌گذاری دانشگاه‌ها
وی بیان کرد: «بیشترین هم‌و‌غم وزارت علوم در دولت تدبیر و امید مهارت ‌فزایی و توان اشتغال‌پذیری بود؛ در‌همین‌راستا تأکید زیادی بر رعایت دقیق دروس عملی کار‌آموزی و در کنار آن فرصت‌های مطالعاتی و مأموریت شش‌ماهه هیئت علمی است؛ زیرا این موضوع به انتقال تجربیات بخش اجرا به دانشجویان و خود هیات علمی کمک می‌کند، علاوه بر این بر توانمندسازی هیئت‌علمی در رفع چالش‌های پیش‌ِروی دستگاه‌ها نیز کمک شایان توجهی می‌کند». رئیس دانشگاه لرستان خاطرنشان کرد: «اگر می‌خواهیم موانع توسعه دانشگاه‌ها را رفع کنیم باید دانشگاه‌ها اثر‌گذار باشند و به تعبیر ساده در‌راستای رفع چالش‌های جامعه حرفی برای گفتن داشته باشند که در‌این‌صورت دانشگاه محور توسعه می‌شود که در دولت تدبیر این موضوع مورد‌توجه قرار گرفته است». وی با‌اشاره‌به برخی اقدامات انجام‌شده در‌راستای اثر‌گذاری دانشگاه گفت: «رشد بالای صد‌در‌صدی قراردادهای برون‌دانشگاهی، تجمیع یک‌درصدی بودجه پژوهشی دستگاه‌های اجرایی در شورای آموزش پژوهش، فناوری و نوآوری استان در‌راستای اولویت تحقیقاتی پژوهشی علاوه‌بر‌این معرفی مشاورین علمی به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از کارهای انجام شده است». رئیس دانشگاه لرستان تأکید کرد: «اگر توسعه دانشگاه‌ها کمی و کیفی و متوازن باشد، بی‌شک برخی از موانع توسعه رفع می‌شود؛ اما در‌غیر‌این‌صورت در مدیریت و پیشبرد اهداف دچار چالش می‌شویم».

سوق‌دادن دانشجو به‌سمت کارآفرینی
عزیزی در ادامه در‌خصوص راهکار دانشگاه در رفع بی انگیزگی دانشجویان نسبت به آینده شغلی عنوان کرد: «دانشگاه نسل دانشگاهی‌ست که دانشجو را به‌سمت کارآفرینی یا همان برنامه‌های کارآفرینانه سوق بدهد، تا قبل از کرونا علاوه‌بر‌تأکید وزارت و هم مدیران اجرایی‌شدن دروس عملی بود تا که دانشجو خوب مهارت کسب کند و ارتباط با بخش‌های مختلف در‌زمینه تخصص و این فرصت مطالعاتی هیئت‌علمی در بخش اجرا و کسب تجربه می‌تواند به توانمندسازی دانشجو کمک کند». وی ایجاد مرکز نوآوری، ایجاد مرکز کارآفرینی، تأکید بر برگزاری کلاس‌های عملی را از راهکارهای ایجاد انگیزه در دانشجویان عنوان کرد و گفت: «در‌مجموع، سیاست و برنامه این‌است‌که بتوانیم با بسترسازی کار ایده‌ها را تبدیل به فناوری و فناوری دانش‌بنیان و تجاری‌سازی شود؛ یعنی دانشجو هنگام فارغ‌التحصیلی مهارت کسب کرده و به‌جای‌اینکه دنبال شغل بگردد، شغل ایجاد کند».

سهم 47درصدی اشتغال‌پذیری دانشجویان
‌رئیس دانشگاه لرستان با‌اشاره‌به‌اینکه ما در بحث رصد درصد اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه، هر‌ساله کار می‌کنیم، بیان کرد: «۴۷‌درصد اشتغال‌پذیری دانشجویان را داریم؛ اما در برخی رشته‌ها بازارکار اشباع است و همین باعث شده صندلی خالی داشته باشیم؛ اما در بخشی رشته‌ها این‌گونه نیست». عزیزی تأکید کرد: «راه برون‌رفت از بی‌انگیزگی دانشجویان نسبت به آینده شغلی، کسب مهارت است تا پس از فارغ‌التحصیلی، خودش ایجاد شغل کند؛ زیرا دولت توان جذب همه دانشجویان را ندارد؛ بنابراین بخشی از دانشجویان با کسب مهارت باید توسط بخش خصوصی جذب شوند و برای تحقق این امر نیازمند فراهم‌کردن بستر مناسب هستیم».

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه