بانک
بیبیزهرا لعلموسوی
بانک ملی ایران حافظ همیشگی محیط زیست
پانزدهم اسفندماه هرسال، آغاز هفته منابع طبیعی و روز درخت کاری نامگذاری شده است. اگر تا چندسالپیش، درخت کاری یک عمل نمادین و حفاظت از محیط زیست یک ایده تشریفاتی تلقی میشد؛ اما امروز بشر به خوبی دریافته است که حفظ منابع طبیعی و بهویژه «درخت» تا چه اندازه میتواند زندگی امروز و آینده را تحتتأثیر قرار دهد. بااینحال تولید کاغذ بهعنوان یکی از مهمترین کاربردهای چوب، قطع درختان را ناگزیر کرده است، بهویژه در شرایطی که کاغذهای تولیدشده با موادی غیر از چوب، امکان تولید انبوه پیدا نکردهاند. توسعه فناوریهای دیجیتال، این زمینه را فراهم کرده است که مصرف کاغذ تاحدامکان کاهش یافته و در کنار آن فرایند بازیافت کاغذ و تولید مجدد محصول از آن سرعت بگیرد. بانک ملی ایران که از دیرباز به مسائل مرتبط با حفظ محیطزیست حساس بوده و همه تلاش خود را بر پیادهسازی ایدههای نوگرایانه دراینحوزه متمرکز کرده است، با طراحی محصولاتی ویژه، علاوه بر افزایش سرعت عملیاتهای بانکی، مصرف کاغذ را نیز بهشکل محسوسی کاهش داده است. سامانههای اینترنتی بانک ملی ایران با کاربردهای متعدد، اکنون بسیاری از نیازهای مشتریان را بدون مصرف کاغذ برآورده میکنند. امروز هیچ مشتری بانک ملی ایران برای انتقال وجه، خرید شارژ و پرداخت قبض از کاغذ استفاده نمیکند. حتی فرایندهایی مانند احراز هویت، امضا و پرداخت تسهیلات که پیشتر حذف روند کاغذی آنها در خیال هم نمی گنجید، امروز در بانک ملی ایران بهصورت کاملاً دیجیتال انجام میشوند. «نشان بانک» محصولی منحصربهفرد است که در آن نهتنها عملیات درخواست، واریز و پرداخت اقساط تسهیلات از طریق تلفن همراه انجام میشود؛ بلکه خدماتی مانند صدور کارت هدیه که صورت فیزیکی آن میتواند با تولید پلاستیک انبوه، یک خطر زیست محیطی تلقی شود، نیز دیجیتال شده است. بانک ملی ایران بهتازگی پروژه بزرگ زیستمحیطی تفکیک پسماند را نیز عملیاتی کرده است تا بتواند سهمی در حفظ محیطزیست و بازیافت کاغذ داشته باشد. اکنون انرژی در بانک ملی ایران تا حد امکان، بهینه مصرف شده و در همه فعالیتها، پیوستهای زیستمحیطی ممکن لحاظ میشود. بانک ملی ایران معتقد است «زمین» و آنچه در آن است، متعلق به همه بشریت در حال و آینده است و باید تاجاییکه امکان دارد، آن را حفظ کرد؛ چه با کاشت یک درخت و چه با دیجیتالیکردن بزرگترین فرایندهای بانکی.
محمد رضا حسینزاده؛ مدیرعامل بانک ملی ایران
ارائه خدمات ساتنا و پایا در خودپردازهای بانک دی
بانک دی ارائه خدمات ساتنا و پایا بر روی سامانههای فیزیکی بانکداری غیرحضوری خود را عملیاتی کرد. این خدمت اکنون بر روی خودپردازها، خودگردانها، کیوسکهای صدور کارت هدیه و پیشخوانهای بانک دی (CASH LESS) قابل دریافت است. مشتریان بانک دی میتوانند با استفاده از کارتهای این بانک در سامانههای اعلام شده، عملیات انتقال وجه در بستر پایا و ساتنا را بهصورت 24ساعته انجام دهند. سقف انتقال از طریق ساتنا و پایا و نیز سیکلهای زمانی انتقال در سامانههای بانک دی، مطابق ضوابط اعلامی بانک مرکزیست. انجام این عملیات مستلزم داشتن شبای مقصد است.