افزایش ۱۱۲‌هزار‌تنی تولید گندم استان مرکزی؛

فصلی ماندگار

گندم محصولی استراتژیک است که تولید مطلوب آن در حفظ و ارتقای امنیت غذایی کشور سهم بسزایی دارد و در هشت‌سال خدمات دولت تدبیر و امید، استان مرکزی شاهد افزایش تولید ۱۱۲‌هزار‌تنی گندم بوده که این مهم همواره در کارنامه دولت برجسته خواهد بود. استان مرکزی علاوه بر مزیت صنایع مادر تخصصی و زنجیزه صنعتی و تولیدی ارزشمند، در حوزه کشاورزی نیز در زمره ۱۰ استان برتر ایران است و با‌ ۹۰‌هزار بهره‌بردار، سهم مؤثری در تامین انواع محصولات کشاورزی و فرآورده‌های غذایی دارد.

۲۰‌درصد از شاغلان استان مرکزی در حوزه کشاورزی هستند و این مهم وزن مناسبات تولید کشاورزی را در دیار افتاب برجسته می‌کند و تنها در سال گذشته  ۱۹۶‌هزار‌هکتار از اراضی کشاورزی این خطه زیر کشت محصول گندم دیم و ۴۶‌هزار‌هکتار زیر کشت گندم آبی قرار داشت که به‌عنوان تکه‌ای از پازل تامین منابع غذایی کشور جایگاه و اهمیت زیادی دارد.  رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: «تولید گندم در سال زراعی گذشته نسبت به ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید به‌دلیل استفاده از بذر اصلاح شده، تغذیه گیاهی مناسب، افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی و انجام اقدامات آموزشی و ترویجی رشد چشمگیر خود را هویدا کرده و رکورد افزایش ۱۱۲‌هزار‌تنی این محصول را به جای گذاشته است». مجید آنجفی افزود: «‌۴۲۴‌هزار‌تن گندم در سال زراعی گذشته در استان مرکزی تولید شد درحالی‌‌که میزان تولید این محصول در سال ۹۲ و ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید ۳۱۲‌هزار‌تن بود». وی ادامه داد: «تولیدات بخش کشاورزی از بخش‌های مختلف دام و طیور، گوشت قرمز و سفید، محصولات زراعی و باغی سال گذشته از مرز سه‌میلیون‌تن گذشت که هر کدام در جای خود حاصل به ثمر نشستن راهبردهای هدفمندی است که به همت دولتمردان به‌دست آمده است». رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی یادآورشد: «تولید گندم و جو سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۱۵‌درصد افزایش یافته است». آنجفی گفت: «نیم‌میلیون‌تن محصولات باغی، ۳۸‌هزار‌تن تخم‌مرغ، ۴۴۰‌هزار‌تن شیرخام و شش‌هزار و ۴۰۰‌تن انواع آبزیان سال گذشته در بخش کشاورزی استان مرکزی تولید شد». وی، میانگین افزایش تحویل به سیلوها و خرید تضمینی گندم سال گذشته در کشور را شش‌درصد عنوان کرد، گفت: «میزان تحویل این محصول از سوی کشاورزان به سیلوهای استان سال گذشته ۱۵‌درصد افزایش یافت». رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: «محصول گندم این استان از جمله شش استان سن زده کشور است که با مدیریت مطلوب و سمپاشی به‌موقع، میزان سن‌زدگی این محصول سال گذشته به کمتر از یک رسید». آنجفی گفت: «‌۱۷۸‌هکتار از سطح زیر کشت گلخانه‌های استان مرکزی زیر کشت سبزی و صیفی و یک‌هزار و ۱۵۰‌هکتار زیر کشت گل و گیاهان زینتی قرار دارد». وی اظهار داشت: «تولید شیر خام استان در سال‌های قبل ۳۳۰‌هزار‌تن بوده است و اکنون این شاخص رقم ۴۴۰‌هزار‌تنی را به‌دست آورده و پیش‌بینی می‌شود تولید شیرخام تا پایان امسال به مرز ۶۶۰‌هزار‌تن برسد». آنجفی افزود: «استان مرکزی در تولید گوشت قرمز سومین قطب تولید از نظر تعداد واحدهای دامی کشور است که ۴۰‌درصد تولید استان یا صادر و یا به خارج استان ارسال می‌شود».
خرید تضمینی ۳۴۴‌هزار‌تن گندم؛ مهر تایید بر ظرفیت‌های کشاورزی استان
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی نیز گفت: «‌۳۴۴‌هزارتن گندم سال زراعی گذشته در این استان به‌صورت تضمینی از گندمکاران خریداری شد و استان مرکزی رتبه نخست کشور را در این حوزه به خود اختصاص داد». غلامرضا ملکی افزود: «این میزان گندم از ۲۴‌هزار بهره‌بردار حوزه کشاورزی استان خریداری شد و هشت‌‌هزار و ۶۱۰‌میلیارد‌ریال ‌بابت تحویل محصول گندمکاران این خطه پرداخت شده است». وی ادامه داد: «خرید تضمینی گندم در استان مرکزی سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل آن ۱۳‌درصد و از نظر پرداخت هزینه به کشاورزان نیز بیش از ۶۷‌درصد افزایش داشته است». مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی یادآور شد: «‌۱۴۵‌هزار‌تن از مجموع گندم‌ مازاد بر نیاز کشاورزان این استان در سال زراعی گذشته خریداری شده که برای تامین نیاز این منطقه در سیلوها ذخیره و ۲۰۰‌هزار‌تن نیز به سایر نقاط کشور ارسال شد». ملکی خاطرنشان کرد: «‌۶۰‌هزار‌تن گندم نیز پارسال از سایر استان‌های کشور برای اختلاط با گندم تولیدی استان و به‌منظور بهبود کیفیت نان به این خطه وارد شد». وی ادامه داد: «شهرستان شازند با ۵۹‌هزار‌تن بیشترین و دلیجان با ۶۶۱‌تن کمترین میران گندم در استان را کشت کرده و تحویل این اداره کل داده‌اند». مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی شمار نانوایی‌های استان را یک‌هزار و ۹۷۶ واحد عنوان کرد و گفت: «به ازای هر ۷۳۳‌نفر یک مرکز پخت نان در این استان فعالیت می‌کند».

هدف‌گذاری تولید ۴۰۰‌تن گندم در مزارع استان مرکزی
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: «تولید ۴۰۰‌هزار‌تن گندم در اراضی کشاورزی این استان امسال هدفگذاری شده‌ است ک این مهم در سایه راهبردهای کارشناسی است که در عرصه جهاد کشاورزی به‌صورت برنامه‌محور و منطبق بر الگوی کشن و شرایط خشکسالی دیده شده است». علیرضا کیشانی افزود: «‌۱۹۶‌هزار‌هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی در سال زراعی جاری زیر کشت محصول گندم دیم و ۴۶‌هزار‌هکتار زیر کشت گندم آبی قرار دارند و پیش‌بینی می‌شود، ۳۳۰‌هزار‌تن گندم امسال به‌صورت تضمینی از گندمکاران خریداری و در سیلوهای استان ذخیره‌سازی شود». وی ادامه داد: «پیش‌بینی می‌شود خرید تضمینی گندم در استان مرکزی امسال نسبت به سال گذشته ۱۰‌درصد افزایش یابد». مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: «۴۵‌هزار‌هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت جو آبی و پنج‌هزار‌هکتار زیر کشت جو دیم قرار دارد و برداشت ۲۰۰‌هزار‌تن محصول از آن  دور از انتظار نیست». کیشانی، از کشت محصول کلزا در یک‌هزار و ۳۰۰‌هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی در سال جاری خبرداد و افزود: «پیش‌بینی می‌شود سه‌هزار‌تن دانه‌ روغنی کلزا از سطح این اراضی برداشت شود».

بهبود ظرفیت ذخیره‌سازی گندم نیاز پایه در استان مرکزی
استاندار مرکزی گفت: «گندم یک محصول پرمصرف و پایه است و تولید آن باید هر سال افزایش چشمگیری داشته باشد و باید بستر مناسب در بهبود ذخیره سازی این محصول نیز در استان بیش از پیش مهیا شود». سید علی آقازاده افزود: «این استان ظرفیت تولید گندم تا ۴۰۰‌هزار‌تن را دارد؛ در‌صورتی‌که ظرفیت ذخیره‌سازی این محصول استراتژیک در استان بیش از ۷۵۰‌هزارتن ارزیابی می‌شود و برای جلوگیری از خسارت سرمایه‌گذاران باید برای استفاده از این ظرفیت برنامه داشت». وی اظهار داشت: «سطح زیرکشت گندم در استان مرکزی نسبت به استان‌های دیگر بیشتر است و در حوزه مقابله با آفات و آسیب‌های این کشت نیز از شاخص‌های کشوری در مطلوب قرار دارد و این شرایط باید هر سال بهتر از گذشته باشد». استان مرکزی به‌عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است. این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰‌هزار بهره بردار شامل ۲۰‌درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند. ۶۷۰‌هزار‌هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و دودهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود. استان مرکزی با تولید حدود ۵۴‌هزار‌تن گوشت سفید، ۵۳‌هزار‌تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰‌هزار‌تن شیر، حدود ۴۱‌هزار‌تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه‌ای در بخش کشاورزی و دامداری کشور برخوردار است.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه