کودکانی که می‌خواهند لالایی مادرانشان را بشنوند

در معالجه بیماران، سالانه حدود سه تا چهارهزار کودک مبتلابه‌ناشنوایی مطلق یا کم‌شنوایی در ایران متولد می‌شوند و علاوه‌بر‌آن‌ها؛ خانواده‌هایشان نیز گرفتار مشکلات ناشی‌ازاین بیماری در فرزندانشان هستند. به‌گزارش فارس؛ طبق اعلام هیئت‌امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران؛ درمان به‌موقع ناشنوایی در کودکان در کمک به آن‌ها بسیار حائزاهمیت است؛ زیرا هرگونه تأخیر در درمان این بیماری می‌تواند سبب مشکلات گفتاردرمانی، زبان‌آموزی؛ انزواطلبی و افسردگی آن‌ها شود و ناهنجاری‌های متعدد اجتماعی و روانی را برای آن‌ها به‌همراه داشته باشد؛ بر همین اصل، هیئت‌امنای صرفه‌جویی ارزی سالانه برنامه‌ریزی‌های لازم را جهت تأمین تجهیزات موردنیاز برای کمک به این‌افراد انجام می‌دهد و به‌طورمتوسط سالانه بیش از ۱۲۰۰ کودک با مساعدت هیئت‌امنای صرفه‌جویی ارزی شنوایی خود را به‌دست می‌آورند. «نازگل»؛ یکی از این کودکان است که از حمایت‌های هیئت‌امنای صرفه‌جویی ارزی بهره‌مند شده و با کاشت پروتز حلزون، شنوایی خود را به‌دست آورده. این کودک ۱۸‌ماهه بهشهری، برای اولین‌بار صدای لالایی را شنیده و این‌موضوع علاوه‌بر وجد والدین؛ شوق گروه درمانی را به‌همراه داشته است. کلیپ انتشاریافته از «نازگل» پس از شنوایی نیز در فضای مجازی با استقبال کاربران مواجه شده و امید است که با حمایت‌های هرچه‌بیشتر از هیئت‌امنای صرفه‌جویی ارزی، سالانه بتوان کودکان بیشتری را مشابه «نازگل» درمان کرد.
فرزاد موبد شاهی؛ مسئول شنوایی‌سنجی بیمارستان «امیراعلم» که جزو کادر درمان «نازگل» و گروه کاشت حلزون در‌این‌بیمار بوده، گفت: «پدر نازگل، در حوزه موسیقی فعال است و اکنون با کاشت پروتز حلزون شنوایی‌، نازگل ازاین‌پس صدای فلوت پدر را همراه با لالایی می‌شنود». وی به جراحی‌های کاشت حلزون شنوایی در دو کودک ۱۸ و ۲۳‌ماهه برای اولین‌بار در بیمارستان «روحانی» بابل نیز اشاره و اظهار کرد: «هیئت‌امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران همواره جهت خیر قدم برداشته؛ و پروتز حلزون شنوایی را برای بیمارستان‌های کشور تأمین می‌کند که یکی از این بیمارستان‌ها مربوط به استان بابل بوده است. کلاً دو نوع ناشنوایی وجود دارد: یکی، ناشنوایی مادرزادی؛ و دیگری، ناشنوایی که براثر حوادث و برخی بیماری‌ها به‌وجود می‌آید که نازگل مبتلابه‌ناشنوایی از نوع مادرزادی بود و خوشبختانه اکنون شنوایی خود را به‌دست آورده». وی بابیان‌اینکه از اقدامات ارزنده هیئت‌امنای صرفه‌جویی ارزی، دراختیارقراردادن دستگاه پروتز حلزون شنوایی برای بیمارستان‌هاست، یادآور شد: «بیشتر خانواده‌ها امکان خرید پروتز حلزون شنوایی را ندارند؛ چراکه قیمت دستگاه به‌صورت آزاد بسیار‌گران است. دراین‌راستا، هیئت‌امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران، پس‌ازاینکه نیاز بیمار به پروتز کاشت حلزون در کمیسیون پزشکی بررسی و تائید شد، پزشک معالج درخواست کاشت پروتز حلزون شنوایی را به هیئت‌امنای صرفه‌جویی ارزی ارسال کرده و پروتز رایگان دراختیار بیمارستان برای بیمار قرار می‌گیرد. تنها پرداختی بیمار، جهت هتلینگ و کلاس‌های بازتوانی و حق‌العمل جراحی‌ست. به‌عبارتی، می‌توان گفت؛ وقتی دستگاه پروتز حلزون شنوایی به بیمارستان ارسال می‌شود، بیمار تحت عمل جراحی قرار گرفته و بعد از ۳۰ تا ۴۰‌روز، بعد از کاشت پروتز حلزون، دستگاه پردازشگر شنوایی نصب می‌شود».
هومن نریمانی؛ مدیر طرح و برنامه هیئت‌امنای صرفه‌جویی ارزی درخصوص حمایت‌های این‌مجموعه درراستای تأمین پروتز حلزون شنوایی گفت: «هیئت‌امنای صرفه‌جویی ارزی از سال 72 هم‌زمان با شروع انجام اعمال کاشت حلزون شنوایی در داخل کشور، حمایت از این اعمال را آغاز؛ و تا پایان سال ۱۳۹۹ حدود ۱۳‌هزار پروتز حلزون شنوایی را برای افراد واجد شرایط تأمین کرده. به‌عبارتی، موجب شده تا افراد بتوانند از قدرت شنوایی بهره‌مند شوند». او بابیان‌اینکه طیف وسیع سنی بیماران دراین‌سال‌ها تحت عمل کاشت حلزون قرار گرفته‌اند، افزود: «سن طلایی انجام عمل‌ها، قبل از چهارسالگی‌ست‌؛ هرسال حدود سه تا چهارهزار کودک مبتلابه‌ناشنوایی مطلق و کم‌شنوایی شدید متولد می‌شوند که ازاین‌تعداد، حدود یک‌هزار تا یک‌هزار و 500‌موردشان با تائید گروه‌های علمی مراکز کاشت حلزون، کاندید عمل کاشت حلزون می‌شوند؛‌ ازاین‌رو، خانواده‌های مراجع به مراکز کاشت حلزون در کشور، باتوجه‌به شرایط بیمار، موردارزیابی درخصوص امکان بهره‌مندی بیمار از مزایای عمل کاشت حلزون قرار می‌گیرند». او باتأکیدبراینکه با مساعدت هیئت‌امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران، سالانه بیش از 1200 کودک شنوایی خود را به‌دست می‌آورند، افزود: «گرچه کاشت حلزون شنوایی، دارای ردیف بودجه مشخص در قانون بودجه کل کشور بوده است؛ اما متأسفانه در پنج‌سال‌گذشته به‌دلیل مضایقه دولت در تأمین منابع اعتباری بودجه، ردیف مربوط به کاشت حلزون شنوایی به‌میزان اندک به هیئت‌امنا تخصیص پیدا کرده و در سال ۱۳۹۹ باکمال‌تأسف، هیچ‌گونه اعتباری بابت خرید پروتز حلزون شنوایی به هیئت‌امنا تخصیص نیافت؛ درحالی‌که هیئت‌امنای صرفه‌جویی ارزی در سال ۱۳۹۹ برحسب اعلام نیاز معاونت درمان وزارت بهداشت درراستای کوتاه‌کردن صف انتظار انجام اعمال کاشت حلزون، نسبت به خرید 2000دستگاه پروتز اقدام کرد».

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه