ورزشکاران زنی‌که در سنین کم به مدال‌های جهانی رسیدند

سروناز بهبهانی

«یکتا جمالی»؛ دختر نوجوان ایران موفق شد در 8 خردادماه 1400، با ثبت رکورد مجموع 308‌کیلوگرم در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان در «تاشکند» (ازبکستان) بر سکوی سوم بایستد و سه مدال برنز برای کشورمان به‌دست آورد. مدال او، اولین مدال جهانی وزنه‌‌برداری تاریخ بانوان ایران است. سال 1396، برای اولین‌بار وزارت ورزش اجازه شروع کار برای کمیته بانوان فدراسیون وزنه‌برداری را صادر کرد و پس‌از‌آن جسته‌و‌گریخته، خبرهایی از فعالیت دختران وزنه‌بردار شنیده می‌شد؛ فارغ از اهمیت کسب مدال بین‌المللی برای این‌رشته نوپا در ایران، کم‌سن‌‌‌وسال‌بودن یکتا جمالی‌ست؛ زیرا او با 16سال سن، این نوید را می‌دهد که با استمرار تمرینات و رسیدگی‌های فنی شاید در آینده نزدیک بتواند مدال‌های بیشتری کسب کند. به‌همین‌بهانه در گزارش این‌هفته، به 10 ورزشکار زن که موفق شدند در سنین پائین، مدال‌های بین‌المللی ارزشمندی کسب کنند، اشاره می‌کنیم.

سیمون بایلز
ژیمناست اهل کشور ایالات ‌متحده آمریکا‌ست. او زمانی‌که تنها 16‌سال داشت، موفق به کسب مدال طلای مسابقات جهانی ژیمناستیک شد و در 19سالگی در بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ چهار مدال طلا برای آمریکا به‌دست آورد و دراین‌باره گفت: «من یوسین بولت یا مایکل فلپس بعدی نیستم. من اولین سیمون بیلز هستم».

آلیسون فلیکس
دو‌و‌میدانی‌کار آمریکا‌یی که در 18‌سالگی در المپیک آتن، مدال نقره دویِ 200متر را کسب کرد و در 20‌سالگی قهرمان مسابقات 200‌متر مونته‌کارلو شد. بین ‎۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ در مسابقات المپیک تابستانی، چهار مدال طلا و دو نقره را کسب کرد. او پرافتخارترین دونده جهان در جمع زنان و مردان است.

یونا کیم
این اسکیت‌باز کره جنوبی که به «ملکه یونا» معروف شده؛ یکی از مشهورترین چهره‌های کشورش است. او اولین اسکیت‌باز زن جهان است که قهرمان مسابقات جهانی‌، گرندپری و المپیک شده و در 14‌سالگی، اولین مدال نقره جهانی را برده است. او دومیلیون‌دلار از جوایزش را صرف امور خیریه کرده است.

کِیتی لِدِکی
این شناگر آمریکایی در واشینگتن دی.‌سی به‌دنیا آمد و در 17‌سالگی مدال طلای مسابقات جهانی ورزش‌های آبی بارسلونا ۲۰۱۳ را از‌آنِ‌خود کرد. از افتخارات متعدد وی طی دوران حرفه‌اش می‌توان به کسب مدال طلای شنای ۸۰۰‌متر آزاد زنان در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۲ و بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ اشاره کرد.

کری والش
ورزشکار رشته والیبال ساحلی آمریکایی‌. در‌حالی‌که 25 سال بیشتر نداشت، مدال طلای تور جهانی والیبال ساحلی را از‌آنِ‌خود کرد. این والیبالیست یک‌متر و 88سانتی‌متری در بین سال‌های ‎۲۰۰۴ تا ۲۰۱۶ در مسابقات بازی‌های المپیک تابستانی مجموعاً سه مدال طلا و یک مدال برنز کسب کرد و به جرگه افتخارآفرینان پیوست.

فو مینگژیا
قهرمان چینی شیرجه جهان و المپیک که کارشناسان او را نابغه‌ای در‌این‌رشته می‌دانند. او با تلاش والدینش در سن ۱۲‌سالگی قهرمان شیرجه از سکوی ۱۰‌متر المپیک شد و چندین مقام بین‌المللی را از‌آنِ‌خود کرد. در المپیک ۱۹۹۲ بارسلونا به‌راحتی تمام رقبا را پشت‌سر گذاشت و رکوردی جاودان را ثبت کرد.

نادیا کومانچی
ژیمناست رومانیایی‌ که از کودکی و زمانی‌که تنها شش‌سال بیشتر نداشت، استعدادش کشف شد. او در ۱۴‌سالگی مدال طلای مسابقات ژیمناستیک هنری زنان اروپا را کسب کرد و مجموعاً نُه مدال طلا و نقره المپیک دارد. در سال 2015 مستندی کوتاه درباره زندگی او با عنوان «شاهزاده ابدی» ساخته شد.

کیم یون-می
اسکیت‌باز سرعت اهل کره جنوبی زمانی‌که 13‌ساله بود، در بازی‌های المپیک زمستانی 1994 طلای اسکیت روی‌یخ تیمی 3000‌متر را کسب کرد. در المپیک زمستانی ۱۹۹۸ به‌‌رغم آمادگی بالای بدنی و اینکه امید کسب مدال طلا برای کره جنوبی بود، به‌دلیل آسیب‌دیدگی،‌ متأسفانه فرصت حضور در رقابت‌ها را از دست داد.

دِینا وولمر
دِینا وولمر شناگر اهل آمریکا در‌حالی‌که تنها 17‌سال سن داشت، موفق شد مدال طلای المپیک را در رشته 4‌×‌200‌متر آزاد به‌دست آورد و در‌مجموع هفت ‌مدال المپیک را به گردن آویخته. او در سال 2017 در‌حالی‌که شش‌ماهه حامله بود، در اولین مسابقه‌اش پس از المپیک حاضر؛ و باعث حیرت شد.

کیمیا علیزاده
او تکواندوکار ایرانی‌ست که موفق شد در 18سالگی در بازی‌های المپیک ریو ۲۰۱۶ در کلاس وزن ۵۷‌کیلوگرم زنان مدال برنز را به‌دست آورد. او نخستین و تنها زن ایرانی‌ست که در تاریخ ورزش ایران در بازی‌های المپیک، برنده مدال شده‌ و همچنین جوان‌ترین مدال‌آور تاریخ ایران در المپیک نیز هست.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه