تیتر خبرهای این صفحه

سفرنامه با شهرزاد عبدالمجید

در سفر، هرکس برای خودش به‌دنبال رفع قسمتی از هیجان ذهنی‌اش است و «شهرزاد عبدالمجید» از آن‌دسته آدم‌هایی‌ست که به سفر، نگاهی ماجراجویانه دارد. او تجربه‌هایی که از دل سفرهایش کسب کرده است را یکی از کاربردی‌ترین ابزار دانشی برای افزایش مهارت‌های زندگی‌اش می‌داند و می‌گوید که در هر فرصتی، سفر جزو اولین برنامه‌هایش برای تازه‌کردن روحش و یافتن نگاهی تازه به زندگی‌ست. اگر می‌خواهید از نظرات و پیشنهادهای او درباره سفر بهره‌مند شوید، ادامه مطلب را بخوانید؛ البته بااین‌توضیح که این گفت‌وگو پیش از شیوع کرونا در جهان و ایران انجام گرفته و به‌معنایِ آن‌نیست‌که حالا زمان مناسبی برای رفتن به مسافرت‌های تفریحی‌ست. قصد ما تنها ارائه نظراتی از یک چهره محبوب درباره کلیت سفر است و ازآنجاکه عموماً بهار و تابستان را به‌عنوان بهترین ایام سفر می‌شناسند، دراین‌پرونده گنجانده شده است.

در سفرهایی که رفته‌اید، کدام مقاصد داخلی و خارجی را مناسب تابستان می‌دانید؟
به‌نظرم، سفر تابستانی مناسب برای یک مقصد خارجی، ترکیه و برخی کشورهای آسیای شرقی هستند؛ ولی به‌صورت کلی، در تابستان، کشورهایی که آب‌وهوای مناسب برای این‌فصل را دارند، در اولویت هستند. درمورد سفر تابستانی داخلی نیز بهترین مقاصد، شهرهای شمال‌غربی و جنوب‌غربی کشور هستند.

مهم‌ترین وسایلی که برای یک سفر خوب پیشنهاد می‌کنید، چیست؟
برای قدم اول، وسایل شخصی از مهم‌ترین وسایل برای سفر هستند؛ ولی کلاً این‌را باید درنظر گرفت که چه مقصدی را برای مسافرت انتخاب کرده‌ایم و براساس‌آن، وسایل خود را انتخاب کنیم. ترجیح خودم این‌است‌که باید «سبُک» سفر کرد.

نقش توصیه دیگران را در رفتن به مقاصد تفریحی جدید، چقدر جدی می‌گیرید و اصلاً خودتان چقدر اهل پیشنهاد دادن مقاصد مختلف مسافرتی هستید؟
این توصیه‌ها برای من از اهمیت بالایی برخوردار است. همیشه از تجارب و پیشنهاد‌های کسانی‌که به مقصدی سفر کرده‌اند که من به آنجا نرفته‌ام، استفاده می‌کنم؛ مثلاً من هیچ‌وقت به کویر نرفته بودم؛ تااینکه به‌توصیه یکی از دوستان، با تور به این سفر رفتم.‌ آنجا متوجه شدم که توصیه‌ها و تجارب آن‌ها تاچه‌اندازه برای من کارساز بود؛ مخصوصاً درمورد بردن وسایل موردنیاز. درمورد سفرهای خارج‌ازکشور نیز پیشنهاد‌ها برای دیدن اماکن دیدنی را از دوستانی که تجربه این سفرها را داشتند، پذیرا هستم. معمولاً هم اگر شخصی از من درمورد سفرهایی که داشتم، سؤالی بپرسد یا مشورتی بخواهد، تاآنجاکه امکان داشته باشد و مطلع باشم، او را راهنمایی می‌کنم.

بهترین سن برای سفر را چه سنی می‌دانید و چرا؟
معتقدم که سفر باید از سنین کودکی آغاز شود؛ چون دیدن، تجربه‌کردن و تفریح‌کردن هم از سنین کودکی آغاز می‌شود.

سفرهای جمعی دوستانه را پیشنهاد می‌دهید یا سفرهای انفرادی یا خانوادگی؟
هر‌یک‌از‌این‌ها؛ چه دوستانه و دسته‌جمعی و چه انفرادی یا خانوادگی، جای خود را دارند. بستگی به این دارد در چه مرحله از حالات روحی قرار داشته باشید. من تمام این‌نوع سفرها را دوست دارم؛ البته هر‌یک به‌جای خودش و در زمان خودش.

برای سفر، چقدر درباره مقصدتان مطالعه و تحقیق می‌کنید؟
معمولاً زیاد؛ چون دوست دارم کامل که نه؛ ولی تاحدودی به جایی‌که می‌روم، آگاهی داشته باشم. فرق نمی‌کند اینجا یا خارج‌ازکشور. ترجیح می‌دهم که با آداب‌ورسوم، اماکن دیدنی، جاهای تفریحی و فرهنگ هرجایی‌که می‌روم، کمی آشنایی داشته باشم.

مهم‌ترین تجربه‌هایی که طی سفرهای مختلفتان کسب کرده‌اید، چه بود؟
همه تجربه‌ها در زندگی مهم هستند. نمی‌شود گفت که مهم‌ترین تجربه‌ام این بوده یا آن؛ اما تفاوت فرهنگ‌ها برای من همیشه خیلی‌مهم بوده و جای سؤال داشته است.

استفاده از تورهای مسافرتی را پیشنهاد می‌کنید؟
بله خیلی‌خوب هستند؛ چون تورها معمولاً آگاهی بیشتری برای لذت‌بردن مسافرین طی سفر دارند و از امنیت بیشتری نیز برخوردارند.

بهترین توصیه‌های شما برای یک سفر تابستانی؟
لذت‌بردن از سفر! این توصیه من چه در تابستان و چه در فصلی دیگر است؛ و البته حداکثر استفاده از اوقات آرامش در سفر.

ازنظر شما شباهت سفر با زندگی در چیست؟
شباهت سفر و زندگی در تجربه‌هایی‌ست که کسب می‌کنم. تجاربی که از دیدن و ملاقات با آدم‌ها و زندگی‌های ناشناخته به‌دست می‌آورم.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه