از سرگیری طرح تونل «اسپژ» سلسله با اختصاص ردیف مستقل ملی
تونل «اسپژ» تنها طرح ملی شهرستان سلسله که بهدلیل نبود اعتبار معطل مانده بود پس از ششسال بلاتکلیفی، دارای بودجه مستقل در وزارت راه و شهرسازی شد. بهگزارش ایرنا؛ اکثر مسافران مسیر غرب ازجمله شهرستان سلسله به بروجرد و بالعکس، به دلیل کوتاه بودن مسیر ارتباطی پرسک-بروجرد، به جای استفاده از جاده اصلی خرم آباد-بروجرد از مسیر پرسک استفاده می کنند تا در فاصله زمانی کوتاهتری به مقصد اصلی برسند. محور ارتباطی شهرستان سلسله به بروجرد از گردنه معروف اسپژ در منطقه پرسک عبور میکند، محوری که علاوه بر سخت گذری و شیبداربودن در فصل زمستان نیز برفگیر و حادثه خیز است و خطرات زیادی برای رانندگان و مسافران بههمراه دارد. سال ۹۴ بهعلت موقعیت خاص منطقه، بهمنظور افزایش ایمنی محور و کاهش ۱۰۰کیلومتری طول مسیر ارتباطی دوشهرستان، حفر تونل اسپژ در دستور کار قرار گرفت، کلنگ احداث آن به زمین زده و قرار شد ظرف مدت ۳۶ماه به بهرهبرداری برسد. اما تنها طرح ملی شهرستان سلسله با تخصیص سهمیلیاردتومان اعتبار ظرف این مدت، فقط ۱۰۰متر حفر تونل داشت و در همین حد باقی ماند؛ درحالیکه هماکنون ارتباط استان کرمانشاه با مرکز کشور به ویژه اصفهان، از طریق محور صحنه، نهاوند، بروجرد و نجفآباد است؛ اما با بهرهبرداری از تونل اسپژ، جاده راهبردی اصفهان به کرمانشاه از محور هرسین، نورآباد، الشتر، بروجرد و نجفآباد عبور میکند. تونل اسپژ بهعنوان تنها پروژه ملی شهرستان سلسله دارای دوهزار و ۱۰۰متر طول و بیش از نهمتر عرض است، این تونل دارای دولاین (مسیر) سواره تقریباً ۶۵متری و دو شانه یکمتری و ارتفاع تونل با تأسیسات، تهویه و روشنایی نیز ۷۰متر است. در سالهای ابتدای شروع طرح مجموع ۴۱۰میلیاردریال اعتبار برای احداث آن نیاز بود که معطلیها، افزایش قیمت مصالح و گرانیهای اخیر باعث شد که به رقمی بیش از آن نیاز باشد. این طرح با پیگیریهای انجامشده، بهتازگی جانی دوباره گرفته، حفاری مسیرهای ورودی و خروجی آن توسط شرکت جهاد نصر لرستان آغاز شده و دوباره امیدها را برای احداث این طرح ضروری شهرستان زنده کرده است. این پروژه همواره یکی از مطالبات مردم شهرستان سلسله و آرزوی دیرینه آنها محسوب میشود؛ چراکه با بهرهبرداری از این تونل، شهرستان سلسله بهعنوان کریدور اتصال محور شرق به غرب استان محسوب خواهد شد.