10 بدلکار زن که هالیوود به آن‌ها مدیون است

سروناز بهبهانی

آوریل رایت در سال 2020 مستندی را به‌نام Stuntwomen: The Untold Hollywood Story ارائه کرد که طی 84دقیقه، مخاطب را به دنیای پرهیجان و البته ترسناک بدلکاران زن می‌برد که اساساً جزو قشر کمترشناخته‌شده یا حتی ناشناخته حرفه پرزرق‌وبرق سینما هستند. این اثر، به‌خوبی نشان داد که تبعیض جنسیتی تا دل چنین حرفه‌ای نیز رسوخ کرده؛ به‌طوری‌که کمتر‌کسی؛ حتی از اهالی حرفه‌ای سینما می‌تواند نام چند بدلکار زن را در تاریخ طولانی این حرفه به‌‌خاطر بیاورد. طبق آنچه در کتاب رکوردهای گینس آمده؛ اولین زنی‌که نامش به‌عنوان یک بدلکار در حوزه تصویر ثبت شده «هلن گیبسون» است. او در 27 اوت 1892 در اوهایو (آمریکا) متولد شد و در 10 اکتبر 1977 از دنیا رفت. گیبسون با فعالیت در عرصه «وُدویل» (گونه‌ای برنامه نمایشی سرگرم‌کننده و تفریحی) مسیر دشوار خود را آغاز کرد. سپس وارد اجراهای رادیویی و تولید فیلم شد؛ اما آنچه او را در حرفه بدلکاری مطرح ساخت؛ توانایی‌اش در اسب‌سواری و کنترل منحصربه‌فرد اسب حین سوارکاری بود که به‌خاطر سال‌ها تمرین در رشته گاوبازی سبک «رودیو» به آن رسید. این ویژگی باعث شد تا به‌جای «هلن هولمز»؛ از ستارگان سینمای صامت که خودش نیز بعدها به بدلکاران سینما پیوست؛ در سریال The Hazards of Helen در صحنه‌های آموزش‌دادن و رام‌کردن اسب‌ها بازی کند. او کارهایی متهورانه همچون پریدن از ارتفاع، پرش با موتورسیکلت یا راندن با وسیله نقلیه با سرعت بالا به‌سمت لوکوموتیو درحال‌حرکت نیز انجام داد. اگرچه تعداد بدلکاران زن در سینما کمتر از مردان بدلکار است؛ اما نه ‌آن‌قدرکه بتوان گفت بدلکاری یک حرفه مردانه است. در گزارش 22 می 2018 مجله SYFY WIRE آمده که طبق تحقیقات «استفان فالوس» (تهیه‌کننده سینما)؛ در بین 7303 اثر تولیدشده بین سال‌های 2000 تا 2016 کمتر از 15درصد بدلکاری‌ها توسط زنان انجام شده؛ اما همین‌رقم نیز نشان می‌دهد که بدلکاری، طرفداران بسیاری بین زنان دارد و نباید نقش آن‌ها را در خلق جلوه بهتری از ستارگان زن سینما و به‌ویژه در آثار اکشن، نادیده گرفت. دراین‌گزارش، به 10 نمونه از معروف‌ترینشان اشاره کرده‌ایم.

 

زویی بل
متولد 1978 در نیوزلند که ژیمناستیک، تکواندو، غواصی و دو‌و‌میدانی را آموخته است. او بدل بازیگرانی نظیر کیت بلانشت در «ثور: راگناروک»؛ اوما تورمن در «بیل را بکش»؛ شارون استون در «زن گربه‌ای»؛ ساندرا بولاک در «خواستگاری»؛ دیانه کروگر در «پست‌فطرت‌های لعنتی» و لوسی لاولس در «زینا: شاهدخت جنگجو» بود.

 

مونیک گاندرتون
متولد 1980 در کانادا که پیش از بدلکاری، مدل بود. قد بلند 180سانتی‌متری‌اش باعث شده تا بیشتر از سایرین؛ بدل بازیگرانی نظیر تریشا هلفر، ریچل نیکولز، لیلی سوبیسکی، بریجیت مویناهان،‌ داریل هانا، ربکا رومین؛ و فامکه یانسن باشد. او در فیلم «انتقام‌جویان: پایان بازی» ضمن اجرا؛ طراح بدلکاری‌ها نیز بود.

 

دبی ایوانز
متولد 1958 در آمریکا که در موتورسیکلت‌سواریِ نمایشی حضور داشت و چنان دراین‌‌رشته درخشید که «یاماها» به‌عنوان اسپانسرش وارد عمل شد. حضور او در بدلکاری، محدود به صحنه‌هایی بود که نیاز به انجام حرکات خاص با موتورسیکلت احساس می‌شد. او در آثاری نظیرِ «ماتریکس» و «سریع و خشمگین» فعالیت داشت.

 

بریجیت رایلی
متولد 1973 در آمریکا که در وزن فوق‌سنگین بوکس زنان فعالیت دارد. او یک میهمان‌دار هواپیما بود که به ورزش روی آورد و بعد از کسب چند قهرمانی؛ وارد بازیگری شد که مهم‌ترین آن‌ها؛ «عزیز میلیون‌دلاری» بود. او به‌جای هالی بری، سامر گلایو و مالین آکرمان بدلکاری انجام داده است.

 

کاساندرا مک‌کورمیک
متولد 1966 در آمریکا که دوبار برنده عنوان اول مسابقات فیتنس در لاس‌وگاس و نوادا شده است. او که کمربند مشکی رشته ورزشی تکواندو را دارد؛ در گروه بدلکاری پروژه‌های «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان»، «به‌سوی طوفان» و «آس‌های دودی» حضور داشت. او با بدلکار معروف؛ جان استانهام جونیور همکاری می‌کند.

 

سامانتا وین
متولد 1991 در کانادا که از کودکی در تبلیغات بازی داشت. در چهارسالگی جوجیتسو را آغاز کرد و در 17سالگی، ووشو را دنبال کرد. حضور در المپیک 2008 پکن فرصتی را برایش مهیا ساخت تا به‌عنوان بدلکار، راهی آمریکا شود. بدلکاری در «سر وقت»، «گاوصندوق» و ... جزو کارنامه اوست.

 

آنی الیس
متولد 1956 در آمریکا که با بدلکاران معروف هالیوود؛ دیوید، چنی و تاونی (همگی از خاندان الیس‌ها) خویشاوندی نزدیک دارد. او برای بدلکاری در فیلم‌هایی نظیرِ «جذابیت مرگبار»، «سریع و خشمگین» و «مرد آهنی»، «مرد عنکبوتی» و «دردویل» معروف است. او نامزد جایزه اسکرین گیلد در حوزه بدلکاری بوده است.

 

ماریان گرین
متولد 1944 آمریکا که در سال 2013 برنده جایزه Action Icon Awards شد. او بدلکاری در فیلم‌ها را از 1980 آغاز کرد و در آثار پرفروشی همچون «سگدانی»، «پرل ‌هاربر»، «ترمیناتور»، «غریزه اصلی»، «بازگشت بتمن» و ... فعالیت داشت. او و همسرش مایکل هافستاین؛ تهیه‌کننده آثار اکشن مستقل نیز هستند.

 

آنیتا هارت
متولد 1972 در آمریکا که می‌گوید آن‌قدر کارش را دقیق انجام می‌دهد که دراین‌سال‌ها تنها چیزی‌که در بدن او حین فیلم‌برداری شکسته، ناخن انگشتش بوده؛ آن‌هم سر صحنه ساخت «خون‌آشام‌ها» در سال 1998. «آتش‌فشان»، «تاکسی» و «سنت‌شکن» از فیلم‌های کارنامه او هستند. او مدتی مدل تبلیغات برند Slendertone نیز بود.

 

ساندرا لی گیمپل
متولد 1939 در آمریکا که اگرچه به‌نسبت سایر بدلکاران این‌فهرست؛ قدی کوتاه دارد (155سانتی‌‌متر)؛ اما تبحرش باعث شد حتی تا همین اواخر دراین‌عرصه فعال بماند. او در آثار معروفی نظیرِ «دروغ‌گوی چاق گنده»، «سیاره وحشت» و «فرار از نیویورک» کار کرد. حتی در یکی از اپیزودهای «سفرهای ستاره‌ای» بازیگری کرد.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه