شفافیت مالیات از مسیرِ درگاه‌های پرداخت

چندی‌پیش، پیامکی ازطرف سازمان امور مالیاتی به دارندگان درگاه پرداخت ارسال شد تا پرونده مالیاتی خود را کامل کنند. یک کارشناس صنعت پرداخت می‌گوید بااینکه انتقادهایی به‌شیوه اجرای این‌طرح وجود دارد، اما تخصیص کد مالیاتی به دارندگان درگاه پرداخت، نظام مالیاتی و کسب‌وکارها را شفاف می‌کند. به‌گزارش ایرنا؛ هفته قبل ازطرف سازمان امور مالیاتی برای برخی افراد ارسال شد که بیشتر آن‌ها، فعالان فضای مجازی یا صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی بودند. براساس این پیامک، لازم‌است‌که دریافت‌کنندگان آن بامراجعه‌به سایت معرفی‌شده، پرونده خود را برای پرداخت مالیات تکمیل کنند. بااینکه برخی براین‌باورند این پیام به‌دلیل اشکال فنی ارسال شده، اما فعالان صنفی آن‌را مرتبط با قانون پایانه‌های فروشگاهی و مؤدیان مالیاتی می‌دانند. دراین‌میان برخی فعالان صنفی می‌گویند این‌شیوه ثبت کد مالیاتی برای درگاه‌های پرداخت، هزینه‌های تشخیص و شناسایی را به سازمان امور مالیاتی تحمیل می‌کند زیرا برخی از این درگاه‌ها مانند درگاه‌هایی که برای پرداخت شارژ ساختمان توسط مدیران ساختمان‌ها فعال شده، کسب‌وکار نیستند. همچنین برخی از فعالان صنفی می‌گویند شیوه اجرای این‌طرح به‌گونه‌ای‌ست‌که افراد را از پرداخت شفاف ازطریق درگاه‌های پرداخت، به ‌روش غیرشفاف کارت‌به‌کارت سوق می‌دهد و ازاین‌رو نمی‌تواند مانع فرار مالیاتی شود. رئیس انجمن صنفی شرکت‌های پرداخت الکترونیکی دررابطه‌با ارسال پیامک پرونده مالیاتی به دارندگان درگاه پرداخت، گفت: «کشور ما در راه‌اندازی کسب‌وکار ازنظر زمان و اقدامات موردنیاز و نیز مجوزهایی که باید دریافت شود، درمقایسه‌با سایر جوامع مسیر طولانی‌تر و پیچیده‌تر دارد و مسائلی مانند اینماد و کد مالیاتی، یک‌خان به هفت‌خان پیش‌روی کسب‌وکارها می‌افزاید». علیرضا بزرگمهری با انتقاد به‌ شیوه تخصیص کد مالیاتی به دارندگان درگاه پرداخت گفت: «یکی از مشکلات ما این‌است‌که از راه‌های دشواری برای حل مسائل استفاده می‌کنیم. چه مشکلی پیش می‌آمد از کد ملی به‌عنوان کد مالیاتی اشخاص حقیقی‌ استفاده می‌شد یا اگر از شناسه شرکتی اشخاص حقوقی به‌عنوان کد مالیاتی مورداستفاده قرار می‌گرفت؟ وقتی راه‌های دشوار را برای انجام امور انتخاب می‌کنیم، این راه‌ها مورداستقبال قرار نمی‌گیرند. ما برای انجام کارها راه‌حل‌های خلاقانه‌ای را بی‌توجه‌‌به‌اینکه دنیا چگونه این‌کار را انجام می‌دهد ایجاد می‌کنیم و این راه‌های خلاقانه همیشه اشکالات جدیدی را ایجاد می‌کنند و برای آن اشکالات راه‌حل‌های خلاقانه دیگری ایجاد می‌کنیم و همین‌طور در یک چرخه قرار می‌گیریم. بااین‌حال، اقدامی که دررابطه‌با پرونده مالیاتی دارندگان درگاه پرداخت انجام شده، اقدام خوبی ازطرف سازمان امور مالیاتی‌ست». او ادامه داد: «ازآنجایی‌که کد مالیاتی با کد ملی و کد شناسه شرکتی متفاوت است، مراحل ثبت‌نام توسط خود سازمان انجام شده و اطلاعات برای تکمیل پرونده به کاربران ارسال شده. شاید درآمد فردی صفر باشد یا درآمدی داشته باشد که مشمول مالیات نیست، اما این‌موضوع منافاتی با داشتن کد مالیاتی ندارد. همه‌ساله در دنیا همه افراد، اظهارنامه مالیاتی را تکمیل می‌کنند و اظهارنامه می‌تواند به‌این‌صورت باشد که درآمد مشمول مالیات در آن گزارش نشده. درگاه پرداخت به‌طورمعمول، یعنی به‌غیراز مواردی مانند شارژ ساختمان و مانند آن، نشان‌دهنده کسب درآمد است و دارنده آن باید اظهارنامه مالیاتی داشته باشد». او بااشاره‌به تأخیر در اتصال وب‌سرویس بین شاپرک و سازمان امور مالیاتی، گفت: «افراد اطلاعاتی را به شرکت پرداخت الکترونیک برای دریافت درگاه پرداخت داده‌اند و با همان اطلاعات درگاه، کد مالیاتی ایجاد و اطلاعات آن برای کاربران ارسال شده. این اتفاق عجیبی نیست، اما می‌شد ساده‌تر و با سردرگمی کمتر برای کاربران انجام شود. یکی از نقدهای ما این‌است‌که وب‌سرویسی که بین شاپرک و سازمان امور مالیاتی وجود دارد پس از حدود یک‌سال از شروع طرح، متصل شده است». او دررابطه‌با ارسال پیامک‌های متعدد برای یک شماره همراه گفت: «کد مالیاتی مربوط به فرد است. اگر یک فرد چند شرکت داشته باشد، به‌تعداد شرکت‌ها پرونده مالیاتی حقوقی خواهد داشت و این پذیرفتنی‌ست؛ زیرا موجودیت‌های حقوقی از هم انفکاک دارند و باید مستقل باشند و نباید تجمیع شوند، اما اگر به‌عنوان فرد حقیقی باشد کد مالیاتی واحد است». او باتأکیدبر اهمیت شفافیت مالیاتی گفت: «همه افراد باید در یک سیستم شفاف مالیاتی دارای کد مالیاتی باشند. در یک سیستم شفاف مالیاتی، فرار مالیاتی بزرگ‌ترین جرم است. بااینکه هرروز راه‌های جدیدی برای دورزدن قانون استفاده می‌شود، اما شاید از کد مالیاتی برای تراکنش‌های غیرشفاف مانند قمار و شرط‌بندی‌ استفاده شود. بااین‌حال این‌موضوع، شفافیت مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی را نفی نمی‌کند و برخی اظهارنظرها درباره آسیب به صنعت پرداخت با اجرای این قانون، پذیرفته نیست. شیوه اجرایی این‌طرح، اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی و زمان فعال‌سازی آن‌را با تأخیر و با اشکال مواجه بوده، اجرای آن به‌صورت کم‌سلیقه و عجولانه‌ای انجام شد، اما با کلیت ‌کار مخالف نیستم زیرا شفافیت مالیاتی و شفافیت کسب‌وکار، موجب می‌شود کسب‌وکارها همواره مبتنی‌بر خلاقیت‌های درست و قانونی به‌جای خلاقیت‌های غیرقانونی و دورزدن قانون رشد پیدا کنند و این مایه مسترت ماست. در روش انجام این‌کار بهتر بود تا از انجمن‌های تخصصی که بیشتر با مشکلات صف و خط مقدم مرتبط هستند استفاده می‌شد».

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه