نتایج شیرین و امیدبخش همکاری دولت و مجلس
اینروزها اخبار خوبی از همکاری و تعامل دو قوه مجریه و مقننه بهگوش میرسد؛ تعامل مناسب مجلس یازدهم در نخستین مواجهه با دولت جدید که در قالب رأی اعتماد قاطع به اکثریتقریببهاتفاق وزیران پیشنهادی متبلور شد، نویدبخش آغاز فصلی مبارک در همکاری و همافزایی دو نهاد مهم کشور است. بهگزارش ایرنا؛ این همکاری ازسوی مقامهای ارشد دولت و مجلس تاکنون بارهاوبارها تائید و تأکید شده و علاوهبر آیتالله رئیسی و محمدباقر قالیباف؛ معاون پارلمانی رئیسجمهوری نیز تاکنون چندین نوبت به تعاملات مثبت میان دو قوه اشاره کرده؛ سید محمد حسینی در آخرینمورد چهارشنبه گذشته (۳۱ شهریور) گفت: «تاکنون تعامل خوبی بین دولت و مجلس وجود داشته که دراینزمینه تلاش بیشتری میکنیم تا از تجربیات مختلف استفاده کنیم». وی پیشازاین هم تأکید کرده بود: «عزم دولت جزم است که با مجلس تعامل داشته باشد تا انشاءالله با این تعامل و همکاری؛ و جهادی پیگیر رفع مشکلات مردم و کشور باشیم». باتوجهبه نقش مهمی که قوای اجرایی و تقنینی در پیشبرد امور کشور و گرهگشایی از مشکلات مردم دارند، همکاری مناسب و اصولی میان آنان فصل نوینی در روابط میان ارکان نظام جمهوری اسلامی از هماهنگیها در مسائل کلان مانند بودجههای سالانه تا روند همکاری همراه با نظارت بر فعالیت مدیران و متولیان بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نوید میدهد. تجربه بیش از چهاردهه استقرار نظام جمهوری اسلامی نشان میدهد که هرگاه هماهنگی و همکاری اصولی میان دو نهاد دولت و مجلس برقرار بوده، امور جاری و کلان کشور بهنحومطلوبتری پیش رفته و دراینرهگذر تبعات مثبت بیشتری نصیب آحاد مختلف جامعه شده است. تاریخ ۴۲ساله دولتهای نظام جمهوری اسلامی نشان میدهد حتی اگر میان دولت و اکثریت مجلس بهلحاظ سلیقه سیاسی اختلافنظری وجود داشته باشد، میتوان با تدبیر و پافشاری بر اصول مسلم دینی، عقلی و قانونی آنها را بهحداقل رساند یا با کمترین هزینه مدیریت کرد؛ دراینزمینه نیز تجربه همکاری انتقادی و مدبرانه دولت هفتم و مجلس پنجم در حافظه سیاسی دولتهای سهدههاخیر بر جای مانده است. شیوه مواجهه مجلس و دولت از دو منظر داخلی و خارجی نیز قابلبررسیست؛ در صحنه داخلی علاوهبر مردم دیگر نهادها و ارکان کشور نیز از برخورد دوستانه و خیرخواهانه قوای مقننه و مجریه تأثیر میپذیرند و زنجیره همکاری و همافزایی در سایر ارکان نظام؛ از قوه قضائیه تا نهادهای عمومی دولتی، حاکمیتی و دیگر دستگاههای کشور ساری و جاری میشود. از نگاه دیگر، تأثیرات این همکاری میان مردم و افکار عمومی، موضوع چندوجهیست و نتایج مبارک و افقگشاییهای زیادی دارد؛ باتوجهبه انتخابیبودن رئیس دولت و نمایندگان مجلس، پیام مهم همکاری دو قوه بهسرعت در افکار عمومی جذب میشود و تجربهای از انتخابهای همسو و متناظر را در ذهن آنها ثبت میکند. آثار مهم دیگر این همکاری در شرایط دشوار و ویژه کنونی قابلارزیابیست؛ بیش از سهسال از تحریمهای اقتصادی بیسابقه و حدود دوسال از ورود کرونا به کشور میگذرد و مشکلات معیشتی، ذهنی و روحی مردم به شرایط حادی رسیده است. در شرایط کنونی انتشار امید و رویکردهای مثبت میان اقشار مختلف بیش از هر زمان دیگری موردنیاز است و آثار ارزشمند آن احتمالاً میتواند تاحدی تسکینبخش مردم باشد؛ مردمیکه از شرایط کرونایی و تنگناهای تحریمی و فشارهای اقتصادی بهتنگ آمدهاند. اما این، همه ماجرا نیست؛ وقتی مردم شاهد همافزایی دو قوه باشند، با آرامشی بیشتر به افقهای پیشرو مینگرند و امید به آینده در افکار عمومی جهت حل واقعی زودتر مشکلات قوت مییابد؛ پیام دوستی و همراهی دولت و مجلس بهعنوان دو نهادی که بیشتر از بقیه ارکان نظام درمعرضدید و داوری هستند، بهسرعت در جامعه درک و بازنشر میشود و روند انگیزه بخشی را برای میلیونها شهروند و هزاران نهاد و صنف و ارگان از صنعتگر و تولیدکننده گرفته تا کشاورز و کارگر و کارمند سرعت میدهد. مردم وقتی شاهد نحوه مواجهه و مراوده مناسب و رشدیافته بین دولت و مجلس باشند، مطالبات خود را در مسیر تحقق میبینند و به عملیاتیشدن قولها و وعدههای برگزیدگان خود دل میبندند؛ این امید و اشتیاق مثبت را باید ویژه ارج نهاد و در صحنه عمل، مشکلات و معضلات مردم را بهشیوهای اصولی و در کمترین زمان ممکن حل کرد. ازسویی، وقتی مردم مشاهده کنند که بهجای دعواهای بیهوده جناحی و کشمکشهای نازل سیاسی، برگزیدگانشان در مجلس و دولت به فکر حل مشکلات و همافزایی هستند، به آینده نظام اسلامی امیدوارتر شده و عنصر مهم کارآمدی را برای سیستم برآمده از انقلاب اسلامی تأیید خواهند کرد. در نگاه بیرونی، همراهی دو قوه بسیاری آفات جهانی و طمعورزیهای دشمنان را دفع و بیحاصل خواهد کرد؛ همکاری موفق مجلس و دولتی که نمایندهاش در نهادهای بینالمللی، مذاکرات و مراودات جهانی حاضر است، علاوهبر روحیه بخشی به طرف ایرانی، حاوی پیام یکدستگی و اتحاد برای طرفهای مقابل است؛ دراینصورت است که تعامل کنندگان با ایران، فرصت سوءاستفاده از اختلافات داخلی را نیافته و به حقوحقوق قانونی و عرفی کشورمان احترام میگذارند و از موضعی برابر در مذاکرات و گفتوگوها حاضر میشوند. نکته مهم دراینمیان، حفظ فاصله اصولی و استقلال دو نهاد مجلس و دولت است؛ همکاری، همراهی و همافزایی؛ تناقضی با حفظ روحیه استقلال و تأکید بر وظایف قانونی ذاتی آنها ندارد و این استقلال بههیچوجه نباید قربانی همسویی و همگرایی دو قوه شود؛ تنها دراینصورت است که کارکردهای حاکمیتی دو نهاد عملیاتی شده و ضمن احترام متقابل، مرزهای قانونی نظارت مخدوش نمیشود.