مجریان زن محبوب کودکان دراین‌سال‌ها

سروناز بهبهانی

این‌روزها مجموعه‌ای در یکی از پلتفرم‌های آنلاین پخش فیلم و سریال ارائه می‌شود به‌نامِ «نارگیل» که در همین مدت کوتاه نیز توانسته علاقه‌مندانی را به‌خود جلب کند. یکی از نکات قابل‌توجه این‌‌کار، حضور «سارا روستاپور» به‌عنوان یکی از بازیگران اصلیِ آن (نقشِ ایران) است؛ هنرمندی که پیش‌ازاین‌ او را به‌نام «خاله سارا» می‌شناختیم؛ یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین مجریان کارهای کودک که البته قبلاً نیز تجربیاتی درزمینه بازیگری داشت؛ ازجمله در فیلم‌های «دزد و پری» و «راز دشت تاران». 16 مهرماه را «روز ملی کودک» نامیده‌اند؛ ازاین‌رو در گزارش این‌هفته به زنانی اشاره خواهیم کرد که توانسته‌اند در قاب تلویزیون به‌عنوان مجریان برنامه‌های کودک، شناخته شوند.

 

گیتی خامنه
متولد ۱۳۴٣ که شاید معروف‌ترین مجری برنامه‌های کودکِ دهه 60 بود. او در شبکه 1 تلویزیون از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۷۰ حضور داشت؛ و به‌مدت ۱۵‌سال در صدا‌و‌سیما به فعالیت پرداخت؛ سپس به خارج رفت. مقطعی در یکی از مدارس کالیفرنیای شمالی، هنر و زبان فارسی نیز تدریس می‌کرد.

 

الهه رضایی
متولد 1342 و یکی‌دیگر از خاطره‌انگیزترین مجریان برنامه‌های کودک تلویزیون در دهه 60. او در سال ۱۳۵۸ و هنگامی‌که ۱۵‌ساله بود، برای اجرا در برنامه کودک پذیرفته شد و فعالیت خود را آغاز کرد. در سال ۷۸ اجرای برنامه کودک را کنار گذاشت؛ پس‌از‌آن مجریِ برخی از برنامه‌های بزرگ‌سالان بود.

 

شیده معاونی
متولد 1351؛ بعد از 10‌سال فعالیت در رادیو، سال 1369 وقتی 18‌ساله بود، در رادیو استخدام شد و دو‌سال‌بعد، هم‌زمان با رادیو، وارد گروه کودک شبکه 1 تلویزیون شد. سال 83 به گروه کودک شبکه 2 رفت؛ تا‌اینکه سال 92 بازنشست شد؛ اما تا سال 96 در تلویزیون حضور داشت.

 

آزاده آلِ‌آیوب
متولد 1357؛ مشهور به «خاله نرگس». او از سال ۷۶ کار در رادیو و تلویزیون را آغاز کرد و از سال ۸۱ تا ۹۵ به‌شکل مستمر مجری و بازیگر برنامه موفق «رنگین کمان» بود. درحال‌حاضر فعالیت‌هایی؛ از‌جمله بازیگری تئاتر، نویسندگی و گویندگی را در سطح کودک و نوجوان انجام می‌دهد.

 

نگار استخر
متولد 1349؛ طراح صحنه و لباس نیز است. او در کارهای کودک، با عروسک‌گردانی و صداپیشگیِ شخصیت «سنجد» به‌شهرت رسید که از کاراکترهای محبوب تلویزیونی در زمان خود بود. او صداپیشه شخصیت عروسکی «دختر همسایه» در مجموعه «کلاه‌قرمزی» بوده و صداپیشگی در «شهر موش‌ها 2» را نیز در کارنامه دارد.

 

مریم وطن‌پور
متولد 1359؛ اجرای حرفه‌ای برنامه کودک را با مجموعه روتین 150‌قسمتی «قاصدک» در شبکه 2 و جام‌جم آغاز کرد و به «خاله قاصدک» معروف شد. البته آنچه باعث حضورش در آن برنامه شد، بازی‌‌ در نمایشی برای کودکان بود که موردتوجه مجید قناد قرار گرفت تا او را دعوت‌به‌کار کند.

 

ملیکا زارعی
متولد ۱۳۶۴؛ از سال سوم دبستان فعالیت هنری خود را با اجرا در برنامه «تازه‌ها» از شبکه ۲ آغاز کرد و از سال ۱۳۸۳ هم‌زمان با قبولی در دانشگاه، به‌عنوان مجری برنامه کودک و با نام «خاله شادونه» مشغول‌به‌کار شد. او خواهر کوچک‌تر مریلا زارعی؛ بازیگر معروف تلویزیون و سینماست.

 

فاطمه امینی
متولد 1364؛ اگرچه فلسفه خوانده اما سر از دنیای کار برای کودکان درآورده است. او با صداپیشگیِ یکی از محبوب‌ترین عروسک‌ها در برنامه‌های کودک: «ململ» مطرح شد و بعداً در برنامه‌ای با حضور همین کاراکتر، نقش مجری را هم داشت. او بازیگر تئاتر نیز بوده و بازیگری کودک درس می‌دهد.

 

آزیتا رضایی
متولد اردیبهشت‌ماه بوده؛ اما از سال آن چیزی نگفته است. او و سید مجتبی ظریفیان قبل‌از‌آنکه زن و شوهر باشند، زوج مجری هستند که کودکان آن‌ها را با نام «خاله رؤیا» و «عمو مهربان» می‌شناسند. آن‌ها مدت‌ها به‌شکل مشترک، برنامه کودک «با ما بیا» را در شبکه 2 اجرا کرده‌اند.

 

فاطیما بهارمست
متولد؛ ۱۳۷۵؛ در سال ۱۳۸۲ در سن شش‌سالگی کاملاً اتفاقی استعدادش در عرصه اجرا کشف شد و به‌عنوان مجری برنامه‌های کودک تلویزیون، فعالیت هنری خود را در سیمای کودک شبکه ۱ آغاز کرد. درآن‌مقطع، کم‌سن‌ترین مجری و گوینده‌ای بود که صداوسیما به خود دید. بعدها به‌سمت بازیگری تغییر مسیر داد.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه