فیلم‌هایی که مخاطبان خود را گرسنه می‌کنند!

محمدجواد مبین‌زاده

هالیوود درباره هر موضوعی که دلتان بخواهد یا حتی به ذهنتان خطور کند، فیلم‌هایی ساخته است؛ و حالا وقت شناختن چند فیلم برتر درباره غذا و آشپزی در سینماست؛ فیلم‌هایی که پس از دیدنشان احتمالاً حسابی گرسنه شوید!

Eat Pray Love
«بخور عبادت کن عشق بورز» به‌کارگردانی رایان مورفی و هنرپیشگی جولیا رابرتز، خاویر باردم، جیمز فرانکو، ریچارد جنکینز و بیلی کروداپ در سال ۲۰۱۰ اکران شد. این فیلم داستان یک زن که به‌تازگی از همسرش طلاق گرفته را روایت می‌کند؛ الیزابت برای ایجاد شروعی تازه در زندگی خود تصمیم می‌گیرد کشورهای مختلف دنیا؛ ازجمله ایتالیا و هند را ببیند. طی 140دقیقه‌ای که شاهد فیلم هستید، مهم‌ترین و چشم‌گیرترین چیزها کوه پاستا و دسرهایی مثل ژلاتوست که حسابی آب دهانتان را راه می‌اندازد! «بخور عبادت کن عشق بورز» درواقع از رمانی به‌همین‌نام اثر الیزابت گیلبرت اقتباس شده و کمدی،درامی عاشقانه است که نامزد دریافت جوایز «ستلایت بهترین طراحی لباس»، «برگزیده مردم برای بازیگر زن محبوب سینمایی» و ... شده است.

Julie & Julia
«جولی و جولیا» موجب شد مریل استریپ برای چندمین‌بار جایزه بهترین بازیگر زن گلدن‌گلوب را ازآن‌خود کند. گرچه این تنها جایزه استریپ برای حضور در فیلم «جولی و جولیا» نبود و او موفق شد جایزه بهترین بازیگر زن به‌انتخاب منتقدان، جایزه حلقه منتقدان فیلم نیویورک، ستلایت و چند جایزه دیگر را با ایفای نقش دراین‌فیلم به‌دست آورد. نورا افرون هم‌زمان به‌عنوان بازیگر و کارگردان در «جولی و جولیا» حضور دارد و ایمی آدامز، استنلی توچی، کریس مسینا و جین لینچ از جمله دیگر بازیگران آن هستند؛ و اگر هنوز برای تماشای این فیلم نیاز به شنیدن نام غذا و آشپزی دارید، باید گفت کنار مریل استریپ، Beef Bourguignon فرانسوی نیز نقش مهمی در جولی و جولیا ایفا می‌کند!

The Hundred-Foot Journey
وقتی می‌توانید دو سبک متفاوت از آشپزی را هم‌زمان داشته باشید، چرا به یکی اکتفا کنید؟ در «صد قدم راه» غذاهای فرانسوی و هندی با هنر خاصی با یکدیگر ترکیب شده‌اند و کاری می‌کنند هم‌زمان چیکن‌تیکا‌ماسالا را با کروک‌مادام بخواهیم. این فیلم در سال ۲۰۱۴ و به‌کارگردانی لاسه هالستروم اکران شد و هنرپیشگانی مثل مانیش دایال، هلن میرن، شارلوت بن، اوم پوری و آمیت شاه در آن بازی کرده‌اند.

Ratatouille
«راتاتویی» یکی از خاطره‌انگیزترین انیمیشن‌های پیکسار است. این انیمیشن دوست‌داشتنی موفق شد در سال اکران خود مهم‌ترین جوایز سینمایی؛ اسکار و گلدن‌گلوب را ازآن‌خود کند. همان‌طورکه از اسم این اثر پیدا است، کاملاً حول محور غذاهای لذیذ و هنر زیبای آشپزی می‌چرخد. یک موش کوچک به‌نام رمی تصمیم می‌گیرد به رؤیای دیرینه زندگی‌اش، آشپزی روی آورد اما مشخصاً یک مشکل بزرگ سر راهش قرار دارد: او انسان نیست؛ به‌ویژه اینکه موش‌ها در فرهنگ‌عامه به‌عنوان موجوداتی کثیف شناخته می‌شوند و هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد موش‌ها برایش غذا درست کنند! پتن اسوالت، لو رومانو، برد برد، جنین گرافلو و پیتر اوتول صداپیشگان اصلی «راتاتویی» هستند. جالب است بدانید راتاتویی یک غذای سنتی فرانسوی‌ست که با سبزی‌ها پخته می‌شود. ریشه آن به نیس بازمی‌گردد و تاحدزیادی به غذای ایرانی یتیمچه شباهت دارد.

Waitress
«پیشخدمت» اثری کمدی و درام به‌کارگردانی و نویسندگی آدرین شلی‌ست که بازیگر اصلی هم بود. متأسفانه، «پیشخدمت» آخرین حضور شلی روی پرده نقره‌ای بود و این بازیگر، نویسنده و کارگردان بااستعداد درهمان‌سال ساخت پیشخدمت (۲۰۰۶) درگذشت و نتوانست اکران اثر خود را ببیند. این فیلم داستان یک پیشخدمت جوان را روایت می‌کند که در یک حلقه بی‌پایان از کار و زندگی مشترک پرمشکل و یک شهر کوچک گیر افتاده. این اتفاقات زمانی بدتر جلوه می‌کند که پیشخدمت داستان درگیر یک بارداری ناخواسته هم می‌شود. کری راسل، جرمی سیستو، ناتان فیلیون، شریل هاینز، اندی گریفیت، ادی جمیسون، داربی استنچفیلد و لو تامپل از جمله بازیگران آن هستند.

Burnt
فیلم «سوخته» به‌‌رغم داشتن ستارگانی چون بردلی کوپر، سیه‌نا میلر، دانیل به‌رول، آلیسیا ویکاندر و لیلی جیمز تنها ۲۹‌درصد از منتقدان راتن‌تومیتوز را راضی کرد؛ اما خب چه‌کسی این فیلم را برای عملکرد فنی خوب می‌بیند؟ احتمالاً شما هم به‌خاطر غذاهای لذیذ و عشق و علاقه به آشپزی سراغ لیست آمده‌اید و باید گفت «سوخته» یک گزینه عالی برای افرادی مثل شماست. جان ولز کارگردانی این فیلم را برعهده دارد و استیون نایت فیلم‌نامه آن‌را به رشته تحریر درآورده. داستان «سوخته» درباره یک سرآشپز حرفه‌ای‌ست که در رستورانی مطرح و بزرگ کار می‌کند. وقتی صاحب رستوران به‌خاطر مصرف مخدر و اشتباهات متعدد کار و زندگی و همه‌چیزش را از دست می‌دهد، سرآشپز رستوران نیز از کار بی‌کار می‌شود. بااین‌حال کاراکتر اصلی ما یکی از بهترین آشپزهای دنیاست و نمی‌تواند این‌طور به زندگی خود ادامه دهد. درنتیجه تصمیم می‌گیرد زندگی حرفه‌ای خود را از نو آغاز کند.

Chocolat
شاید مضحک به‌نظر رسد اما اگر خیلی به شکلات (و تمام چیزهایی‌که با آن درست می‌شود مثل هات‌چاکلت) علاقه دارید، فیلم سینمایی «شکلات» به‌کارگردانی لاسه هالستروم (۲۰۰۰) خاص شما تهیه شده. فیلم «شکلات» که برپایه رمانی به‌همین‌نام نوشته جوآن هریس ساخته شده، بازیگرانی ازقبیل جانی دپ، ژولیت بینوش، آلفرد مولینا، جودی دنچ و کریان ماس را در خود می‌بیند. این فیلم از پرافتخارترین آثار این‌فهرست است که در بخش‌های بهترین بازیگر زن نقش اول، بهترین بازیگر زن نقش مکمل، بهترین موسیقی، بهترین فیلم و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی در مراسم اسکار نامزد شده است. گرچه عملکرد درخشان این فیلم در مراسم‌ رسمی و بزرگ دیگری مثل گلدن‌گلوب نیز ادامه داشت تا به یکی از موفق‌ترین فیلم‌های تمام دوران تبدیل شود؛ اما به‌‌رغم این درخشش‌ها، نزد مخاطبان عام کمتر شناخته ‌شده است.

Babette’s Feast
«ضیافت بابت» یک درام رمانتیک به‌کارگردانی گابریل آکسل است که سال ۱۹۸۷ اکران شد. از جمله بازیگران آن می‌توان به استفان اودران، یارل کوله و بیبی آندرشون اشاره کرد. این فیلم درهمان‌سال اکران برنده «جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان» و «جایزه بفتا بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان» شد. داستان فیلم در یک روستای دانمارکی در قرن نوزدهم روایت می‌شود و محور آن، یک ضیافت بزرگ و پرزرق‌وبرق است که دو خواهر برای نزدیک‌نگه‌داشتن جامعه پروتستان‌ها برگزار می‌کنند. «ضیافت بابت» نخستین فیلم دانمارکی تاریخ سینماست که موفق به دریافت جایزه اسکار شد.

Paris Can Wait
غذا، نوشیدنی، دسر، پیک‌نیک، طبیعت و ...؛ دیگر چه می‌خواهیم؟ «پاریس می‌تواند منتظر بماند» به‌کارگردانی، تهیه‌کنندگی و نویسندگی النور کاپولا یک کمدی دوست‌داشتنی را برای سینمادوستان به‌ارمغان می‌آورد. دائن لین، آرنود ویار، الک بالدوین، سدریک مونه و داویا نلسون از جمله بازیگران فیلم هستند. این اثر درمجموع نمرات متوسطی از منتقدان دریافت کرد و به‌عقیده آن‌ها با وجود حس‌وحال خیلی خوبش، ایده‌های جذاب یا کاراکترهای عمیقی ندارد. بااین‌حال اگر دوست دارید که دراین‌دوران قرنطینه لذت ببرید، انتخاب خوبی است.

Chef
مشخص است که نام این فیلم خودش همه حرف‌های لازم را به مخاطب می‌گوید. آشپزی، هنر، غذاهای لذیذ و گریل‌شده (آن‌هم با نماهای نزدیک)... و درخشش جان فاورو و اسکارلت جوهانسون. «سرآشپز» یک کمدی-درام به‌کارگردانی جان فاورو داستان یک آشپز حرفه‌ای را روایت می‌کند که پس از یک مجادله پر‌سروصدا با یک منتقد، کارش در رستورانی مشهور و بزرگ را از دست می‌دهد و مجبور می‌شود با استفاده از یک کامیون به‌همراه پسر نوجوانش کارش را یک‌باردیگر آغاز نماید. سوفیا ورگارا، جان لگویزمائو،‌ رابرت داونی جونیور، امجی آنتونی، داستین هافمن و اولیور پلات از دیگر بازیگران فیلم هستند. /ویجیاتو

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه