آشنایی با غذای ملی کشورهای مختلف جهان

صدیقه شجاعی

افغانستان؛ قابلی پلو
یکی از پلوهای مشهور در افغانستان است که تنوع زیادی دارد و معمولاً با گل‌کلم، گلم پیچ، هویج و دانه‌های روغنی متعددی آماده می‌شود. این غذا به‌طورسنتی دارای تکه‌های بزرگ گوشت بره است؛ اما امتحان کردن آن با گوشت گاو یا گوساله نیز خالی‌ازلطف نیست.

 

تایلند؛ پد تای
معروف‌ترین غذای نودلی دنیا که اغلب به‌عنوان یک غذای خیابانی و در غذاخوری‌های ساده تایلندی سرو می‌شود. برای تهیه این غذا، نودل برنجی را پخته و بعد سرخ کرده و با تمر هندی، سس ماهی، میگو خشک، سیر یا پیاز و فلفل قرمز طعم‌دار می‌کنند.

 

سوئیس؛ روستی
یک خوراک سیب‌زمینی‌ست که با سرخ‌کردن سیب‌زمینی رنده‌شده در روغن تهیه می‌شود که رویه‌ای ترد و مرکزی نرم دارد. این غذا را همراه با نیمرو و اسفناج یا «گوشت سوسیس» (Fleischkase) میل می‌کنند. گاهی‌وقت‌ها نیز بیکن، پیاز، پنیر و حتی سیب به این مخلوط می‌افزایند.

 

اسپانیا؛ پائیا
یکی از غذاهای ملی و اصیل اسپانیا که ماده اولیه آن برنج است و بسته‌به‌اینکه از چه مواد دیگری در پخت آن استفاده شود، گونه‌های مختلفی دارد. به‌این‌ترتیب‌که برنج را با گوجه‌فرنگی، سیر و سبزی‌ها می‌پزند و با گوشت یا محصولات دریایی سرخ‌شده سرو می‌کنند.

 

روسیه؛ پلمنی
یکی از غذاهای سنتی و ملی روسیه که به‌زبان محلی به‌معنای نان گوشت است. این غذا یک روش خیلی‌راحت برای ذخیره گوشت در یخبندان سیبری بوده و امروزه برای افراد تنها نظیر دانشجوها و مجردان مناسب است. ضمن‌اینکه در بسیاری فروشگاه‌ها به‌صورت یخ‌زده عرضه می‌شود.

 

اسکاتلند؛ هگیس
اصلی‌ترین غذای اسکاتلند که از ترکیب دل و جگر و قلوه خردشده گوسفند به‌همراه پیاز، جو دوسر، چربی، ادویه، نمک و آب‌گوشت تهیه و در سیرابی گوسفند ریخته و برای چندین‌ساعت پخته می‌شود. باوجودی‌که شاید ظاهر جذابی نداشته باشد؛ اما بسیار خوش‌طعم و لذیذ است.

 

لهستان؛ بیگوس
از کلم پیچ خردشده، گوجه‌فرنگی، قارچ و انواع مختلف گوشت‌ها نظیر گوشت گاو، گوساله، گوزن و... تهیه می‌شود و علاوه‌بر لهستان، در بلاروس، اوکراین و لیتوانی هم مورداستفاده است. بیگوس از آن غذاهایی‌ست که هرچه طعم مواد بیشتر به خورد یکدیگر برود، خوشمزه‌تر خواهد شد.

 

نیوزیلند؛ پاولووا
محبوب‌ترین و مشهورترین دسر نیوزیلند که به‌دلیل ظاهر زیبایش در جشن‌ها و مراسم ازدواج سرو می‌شود. دسر پاولووا به‌افتخار هنرمندی اسطوره‌ای به‌نام آنا پاولووا تهیه شد. دسر پف‌دار و سفید پاولووا که شبیه به لباس سفید و توری باله می‌ماند، برپایه شیرینی مرنگ تهیه می‌شود.

 

کُره؛ کیمچی
یکی از قدیمی‌ترین و شاید اصلی‌ترین غذاها در فرهنگ غذایی کره‌ای‌ها که همان ترشی سبزی‌ها با ادویه‌های تند است. کیمچی، یک خوراک تخمیر‌شده سنتی‌ست که از سبزی‌ها و ادویه‌های گوناگون و البته بیشتر وقت‌ها با نوعی کلم چینی بنام بائچو و فلفل قرمز درست می‌شود.

 

هلند؛ استمپوت
غذای سنتی هلندی شامل پوره سیب‌زمینی و سبزی‌ها که با سس، آبدار می‌شود. برای تهیه‌اش، سبزی‌ها و سیب‌زمینی را جداگانه می‌پزند و همه را به‌صورت پوره درمی‌آورند و با نوعی سوسیس دودی سرو می‌کنند. این غذای را در مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها نیز می‌توان تهیه کرد.

 

نپال؛ دال بات
این غذا که از بنگال به کشور نپال وارد شد و از برنج به‌عنوان ماده اصلی، عدس و برخی مواد دیگر در پخت آن استفاده می‌شود، غذای ملی این کشور به‌شمار می‌رود. در کنار آن، اغلب ترشیجات، کاری، گوشت، ماهی، ماست یا چونتی سرو می‌کنند.

 

مراکش؛ طاجین
نام آن، از واژه «تابه» در زبان فارسی مشتق شده و نام ظرف و غذای مخصوص این ظرف است که در کشورهای شمال آفریقا به‌‌ویژه مراکش و تونس استفاده زیادی دارد. از لایه‌های خوش‌عطر گوشت، سبزی‌ها و همین‌طور ادویه، روغن و آب تشکیل شده است.

 

موناکو؛ بَقبَژیون
پیش‌غذایی که عمدتاً در بخش شرقی ریویرا، شمال ایتالیا و موناکو یافت می‌شود. داخل نان این غذا را با پنیر ریکوتا و برگ چغندر و سایر مخلفات پر می‌کنند. این‌غذا به‌حدی پرطرفدار است که در روز ملی موناکو مصادف با ۱۹ نوامبر هرسال خورده می‌شود.

 

رومانی؛ مامالیگا
یک‌نوع فرنی‌ست که با آرد ذرت تهیه می‌شود و از غذاهای سنتی مولداوی، رومانی، چچن، اوستیا و گرجستان به‌حساب می‌آید. مامالیگا ازنظر تاریخی، غذای رعیت‌ها و فقرا بوده که اغلب به‌عنوان جایگزینی برای نان استفاده و در مناطق روستایی فقیر به‌جای غذای اصلی خورده می‌شد.

 

موریس؛ دالپوری
از معروف‌ترین غذاهای خیابانی موریس به‌شمار می‌رود و ازآن‌جهت منحصربه‌فرد است که می‌توان آن‌را با هر غذا و هرلحظه‌ای از روز میل کرد و در عرض چندثانیه باعث سیری می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده آن عبارت‌اند از: دال گرام، آرد چندمنظوره، نمک، آب سرد، زردچوبه و روغن.

 

مالزی؛ ناسی لِماک
برنجی سفید که در شیر نارگیل بخارپز و در برگ موز پیچیده و سرو می‌شود. برای معطر‌کردن، آن‌را در ترکیب با برگ پاندانوس و زنجبیل می‌پزند. اغلب آن‌را با سس تند، تخم‌مرغ آب‌پز، خیار، بادام‌زمینی بوداده، گوشت مرغ، ترشی سبزی‌ها و گوشت گاو سرو می‌کنند. /کجارو

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه