لیلاسادات زعفرانچی:
معاونت امور زنان بهدنبال رفع موانع آموزشی دختران دانشآموز است
معاون بررسیهای راهبردی و رئیس دبیرخانه ستاد زن و خانواده عنوان کرد: «معاونت امور زنان ازآنجاکه عدالت آموزشی را صرفاً با دسترسی آموزشی هموزن نمیداند، کوشیده است تا بههمت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، بهمنظور رفع برخی موانع آموزشی دختران دانشآموز قدمهایی بردارد». بهگزارش ایرنا؛ دکتر لیلاسادات زعفرانچی، در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری مشترک معاونت امور زنان و خانواده ریاستجمهوری با سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور که در دفتر معاونت برگزار شد، باتأکیدبراینکه در رویکرد دین مبین اسلام، علم برابر با نور و جهل برابر با ظلمت معرفی میشود، اظهار کرد: «در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز باتوجهبه این بنیه اعتقادی، در اصول قانون اساسی، سند چشمانداز نظام در افق ۱۴۰۴ و نیز سند تحول بنیادین آموزشوپرورش به استیفای حق آموزش و فرصتهای آموزشی با رعایت شرایط و اصول حاکم در دین مبین اسلام تأکید شده است». وی خاطرنشان کرد: «براساس اصل ۳۰ قانون اساسی، دولت موظف است وسایل آموزشی و پرورشی رایگان را برای همه ملت تا پایان مقطع متوسطه تحصیلی را فراهم کند». معاونت راهبردی امور زنان و خانواده، ضمن اشاره به تأکیدات رهبری بر بحث آموزشوپرورش بیان کرد: «رهبر معظم انقلاب با تأکیدات فراوان فرمودهاند که نگاه به آموزشوپرورش باید نگاه به یک دستگاه زیربنایی و سرمایهگذار باشد؛ نه مصرفی؛ و ایننکات حاکیازآناستکه در نگاه نظام جمهوری اسلامی ایران، مسئله مهم تعلیموتربیت و تکلیف آموزشوپرورش، انسانسازی؛ و البته آنهم از جنس انسانسازی شایسته است». وی تصریح کرد: «در کنار این رسالت مهم، توجه به جایگاه زنان بهعنوان مهمترین سکانداران نظام بنیادین خانواده که رسالت تعلیم و تعلم نسلهای آینده را درایننهادِ وزین برعهده دارند، مسئله را عمیقتر و تکلیف را سنگینتر مینماید؛ چراکه زنان شایسته، آگاه و بهرهمند از آموزشوپرورشی نظاممند، مادران و همسران و زنان مقتدر آینده ایرانزمین و تربیتکننده نسلی شایسته برای آینده این سرزمین اسلامی خواهند بود». زعفرانچی بااشارهبه بحث عدالت آموزشی بیان کرد: «متأسفانه یکی از اثرات مخرب پاندمی کووید-19 را در فضای آموزشوپرورش در تمام جهان شاهد هستیم و با وجود تأکیدات سند تحول بنیادین آموزشوپرورش درخصوص عدالت آموزشی، اکنون نیاز است تا با شکلگیری آموزش مجازی در دوران شیوع کرونا، عدالت آموزشی با بازتعریفی مجدد و حساسیت بیشتری مورد تعقیب قرار گیرد». وی خاطرنشان کرد: «احصای نیازهای استانی، بر مدار آمایش سرزمینی باتأکیدبر مناطق محروم، بازشناسی نیازمندیهای بازماندگی از تحصیل دختران بهدلیل عدماستفاده از امکانات آموزش مجازی، شناسایی استعدادهای درخشان مناطق محروم و بهویژه برای دختران مستعد و توزیع امکانات و تجهیزات آموزشی عادلانه جهت دسترسی کودکان این سرزمین بهمنظور حرفهآموزی در کنار تحصیل، همه از مؤلفههای ایجابی عدالت آموزشی بهخصوص در فضای آموزش مجازی بهشمار میروند». معاونت راهبردی امور زنان و خانواده در ادامه صحبتهایش تأکید کرد: «هرگز آسیبشناسی وضع موجود بهمعنای نپرداختن به وضعیت مطلوب حاصلشده نیست؛ زیرا تجربه آموزشوپرورش ملی در کشور جمهوری اسلامی ایران درخصوص ارتقای جایگاه زنان در حوزه علم و سواد و آموزشوپرورش پس از انقلاب اسلامی، طبق آمار و اطلاعات از جمله افتخارات بهشمار میرود». وی خاطرنشان کرد: «ازآنجاکه معاونت زنان و خانواده ریاستجمهوری، مقوله عدالت آموزشی را صرفاً با دسترسی آموزشی هموزن نمیداند؛ و به فرموده مقام معظم رهبری در معنای حقیقی آن، عدالت آموزشی را بهمعنای نصیب آموزشی یکسان میداند، کوشیده است تا بههمت وزارت آموزشوپرورش و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، بهمنظور رفع برخی از موانع آموزشی دختران دانشآموز قدمهایی را بردارد». وی در ادامه اینجلسه تأکید کرد: «هرگز نباید برخی از ابعاد نابرابری آموزشی؛ ازجمله عدمدسترسی به وسایل آموزش مجازی، نبود تجهیزات آموزشی و بافت فرسوده مدارس باعث شود تا کودکان و دختران این سرزمین، پشت درهای مشهود و نامشهود مدارس واقعی و مجازی، از تحصیل بازبمانند». زعفرانچی افزود: «اینمهم با اولویت مناطق محروم در استانهای کلیه کشور، در تفاهمنامه یادشده پیگیری خواهد شد تا در مسیر عدالت آموزشی بتوانیم گامهای مؤثری را در کنار وزارت آموزشوپرورش برداریم. امید است تا با توکل به خداوند متعال، شاهد رشد و بالندگی هرچهبیشتر دانشآموزان کشور و ارتقا علم و دانش دختران امروز و مادران فردای این دیار عزیز باشیم».