خداحافظی با مردی که مرزهای مُد را جابجا کرد
روبرتو کاوالی؛ مبدع جین سنگشور
«روبرتو کاوالی»؛ طراح مُد معروف ایتالیایی در سن ۸۳سالگی درگذشت. «خانه مُد آر. کاوالی» خبر درگذشت این طراح لباس را اعلام کرد و «آنسا» (خبرگزاری ایتالیا) نیز گزارش داد که «کاوالی» پس از یکدوره طولانی بیماری در خانه خود در «فلورانس» درگذشته است. «کاوالی» در ۱۵ نوامبر ۱۹۴۰ در «فلورانس» بهدنیا آمد؛ شهری که بهخاطر محصولات چرمیاش معروف است. او شرکتش را در دهه ۱۹۷۰ راهاندازی کرد و پس از ثبتنام تجاری مُد خود در سال ۱۹۷۰، روشی نوآورانه برای چاپ چرمی اختراع و ثبت کرد. بهگزارش BBC؛ این طراح، اولین مغازه کوچک خود را در شهر «سنتروپه» (فرانسه) در سال ۱۹۷۲ افتتاح کرد. او علاوهبر طرحهای حیوانی؛ بهخاطر شلوار جین و طرحهای تکهکاری روی جینهایش معروف بود. «جورجیو آرمانی» (بنیانگذار «خانه مُد آرمانی») از کسانی بود که نسبت به درگذشت «روبرتو کاوالی» ادای احترام کرد. این طراح ایتالیایی که تصور میشود میزان ارزش خالص داراییهای او بیش از ۴۹۷میلیوندلار باشد، از خانوادهای هنرمند آمده است. علاقه «کاوالی» به مار پیتون و الگوهای پرزرقوبرق حیوانی، او را برای چندیندهه محبوب افراد ثروتمند کرده بود. «سرجیو آزولاری» (مدیر اجرایی «روبرتو کاوالی») در پستی اینستاگرامی گفت: «شرکت روبرتو کاوالی تسلیت و همدردی خود را به خانواده آقای کاوالی ابراز میکند». کاوالی در سال گذشته برای ششمینبار پدر شد و او و همسرش صاحب یک پسر شدند. این اسطوره صنعت مُد توضیح داد که او و همسرش نام فرزند خود را بهاحترام پدر «کاوالی» که توسط نازیها در جنگ جهانی دوم بهضرب گلوله کشته شد، «جورجیو» گذاشتهاند.
چهرههای معروف عرصههای مختلف هنری؛ ازجمله بازیگری، موسیقی و مُد همچون بیانسه، زاندیا، لیدی گاگا، نیکول کیدمن، پریانکا چوپرا، بلا حدید، نائومی کمپبل، ریتا اورا، بریژیت باردو، سوفیا لورن، کیم کارداشیان و جنیفر لوپز؛ یا کارهای او را پوشیدهاند یا از طرفداران او بهحساب میآیند.
مجله اینترنتی «کاریزما کالر» بهقلمِ مصطفی بخشیان درباره این هنرمند نوشت: «روبرتو کاوالی» در 15 نوامبر 1940 در کشور ایتالیا بهدنیا آمده است. شاید یکی از دلایلی که او بهسمت هنر روی آورده، متولدشدن در خانوادهای هنرمند بوده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید پدربزرگش از نقاشان بزرگ قرن 19 بود. وی تحصیلاتش را در یک هنرستان ادامه داد و از ابتدای ورود به اینعرصه، بهدنبال خلاقیت بود که در آینده توانست ابداعات مهم و باارزشی را در حرفه خود بهثبت برساند. او تحصیلاتش را در «آکادمی هنرهای زیبا» (فلورانس) که از آکادمیهای شاخص آنزمان بود، در سن 21سالگی بهپایان رساند. از ابتدا نیز به راهاندازی کسبوکاری در حوزه فشن اهمیت بسیارزیادی میداد؛ تااینکه بلافاصله پس از پایان تحصیلاتش، کسبوکاری را راه انداخت که در آن، لباسهایی را تحتعنوان برند خودش تولید میکرد. از جمله ابداعات «روبرتو کاوالی»، چاپ روی پارچه و چرم بود. در دوران تحصیلش بر روی امکان چاپ روی پارچه تحقیق میکرد؛ اما شاید هیچگاه فکر نمیکرد اینکارش باعث همکاری با برندهای بزرگ در حوزه تولید ساق و جورابشلواری شود. چاپ روی چرم نیز از ابداعات اوست که بهادعای برخی منبع؛ یکیازروزها بهاشتباه روی چرم چاپی انجام میدهد که موردپسند قرار میگیرد و باعث همکاری وی با برندهای صاحب نامی نظیرِ «هرمس» و «پیر کاردین» میشود. از دیگر ابداعات او میتوان به تولید شلوارهای جین سنگشور برای اولینبار در جهان اشاره کرد که پس از رونمایی از آنها (در میلان)، با استقبال بینظیری نیز روبهرو؛ و منجر به افتتاح فروشگاههای متعدد در شهرهای مختلف فرانسه شد. محصولاتی همچون لباسزیر، لباسهای مردانه و بچهگانه و متعلقات پوششی در آنها بهفروش میرسید. پسازمدتی تصمیم بر تمرکز روی استایل جوانترها میگیرد که همینموضوع زمینهساز همکاری با برند فستفشن «اچاندام» میشود. نتیجه اینکه در سال 2007 با طراحی یک کالکشن جوانپسند میشود؛ که تلفیقی از کیفیت برند «کاوالی» و مشتریمداری «اچاندام» بود. «روبرتو کاوالی»؛ این طراح معروف دنیای مد و فشن، در سری مسابقات بانوی منتخب 1977 بهعنوان داور حضور یافت. از نکات جالب آندوره از مسابقات باید به انتخابشدن یک زن سیاهپوست بهعنوان برنده برای اولینبار و نیز حضور همسرش اشاره کرد! زیرا همسر (آینده) «کاوالی» توانست رتبه دوم مسابقات را بهدست آورد. ذهن هنری و اقتصادی «کاوالی» او را بهسمت افتتاح یک کافیشاپ زیبا و خاص در پایتخت ایتالیا سوق داد. ایده منحصربهفردی که «کاوالی» در کافیشاپش پیاده کرد، استفاده از تصاویر حیوانات مختلف بر روی دیوارها بود که در عصر خود، نوعی خلاقیت محسوب میشد. بعدها نیز «کاوالی» اقدام به افتتاح یک رستوران کرد. بهاعتقاد برخی؛ کافیشاپ و رستورانهای او، همانند کالکشنهایش دارای وجهه خاصی بودند. در سال 2008 گویا «کاوالی» تصمیم به بازنشستگی میگیرد و قصد فروش برند خود را داد؛ اما با پیشنهادی مواجهه نمیشود و ناچار به مدیریت برند خود ادامه میدهد؛ تااینکه یکسالبعد، برای خود جانشینانی را تعیین و مشخص میکند. او برای تفریحات خود اقدام به خرید کشتی مسافرتی تجملاتی میکند که دارای جکوزی و امکانات بسیار فوقالعادهای بوده است. این کشتی تفریحی فوقپیشرفته دارای هشت اتاق مجزا بوده است. درباره «کاوالی» در سایتی دیگر میخوانیم: پدربزرگ او Giuseppe Rossi از نقاشان سرشناس قرن 19 بود و نقشی بسزا در علاقهمندشدن «روبرتو» به هنر داشت؛ بعدها «کاوالی» هنر را باتأکیدبر چاپ نساجی موردمطالعه قرار داد؛ مهارتی که در پیشرفت تاریخچه کاری او بسیار کارآمد بوده. «کاوالی» تکنیک خاصی را برای چاپ روی چرم ایجاد کرد؛ طراحیهای منحصربهفرد که بااستفادهاز مواد مختلف آنها را ایجاد میکرد. نوآوریهای او در چاپ روی چرم توجه جهان مُد را درآندوره بهخود جلب کرد و در سال 1970 توانست اولینمجموعه خود را در پاریس بهنمایش بگذارد. او در 1972 اولین بوتیکش را افتتاح مرد. نوآوریهای او در نساجی ادامه داشت؛ تاجاییکه در سال 1994 یک تکنیک جدید برای سندبلاست جین را اختراع کرد. امروزه محصولات این برند در بیش از 50 کشور در سراسر جهان فروخته میشود و همچنین نام Cavalli مترادف با «شیوه زندگی پرزرقوبرق ایتالیایی» است. محصولات این برند شامل لباسهای مردانه، زنانه، لباسزیر، اکسسوری و عطر است. «کاوالی» اولین عطر خود را در سال 2002 بهنام Roberto Cavalli for Women عرضه کرد و تابهامروز عطر، ادوکلن، ادوپرفیوم و اُدوتویلتهای محبوب دیگر را در تاریخچه عطرهای خود قرار داده است. «کاوالی» از طرحهای حیوانات معروفش در طراحی و چاپ بروی شیشههای عطر خود نیز استفاده کرده است. برند «کاوالی» پس از درخشش در دنیای مُد و تبدیلشدن به یکی از پرچمداران دراینصنعت اقدام به ایجاد برند دومش؛ Just Cavalli در ۲۰۰۰ کرد. هدف از ایجاد این برند، تولید پوشاک لوکس برای جوانان بوده است و این بهاینمعناستکه رده سنی نوجوانان و جوانان تاآنزمان جزو اهداف این برند نبود. همچنین این شرکت توانست برندهای متنوع دیگری را افتتاح کند. این برند، با تولید ۲۵ کالای لوکس توانسته یکی از تعیینکنندگان دنیای مُد باشد. هر هنرمندی برای خلق یک اثر نیاز به یک منبع الهام دارد. «روبرتو کاوالی» بهترین منبع الهام برای خلق اثر خود را حیوانات و طبیعت میدانست؛ بهحدیکه امضای این هنرمند در دنیای مُد را پوست حیوانات میدانند! «کاوالی» خود صاحب دو سگ، یک گربه، یک طوطی، تعداد زیادی پرنده و آکواریوم ماهی بود که میتوان تأثیرپذیری آنها را در تمام طراحیهای او دید. سوگل پورمهرام در سایت «چیبپوشم» درباره او نوشته است: «روبرتو کاوالی» در محیطی مهیج بزرگ شد. پدربزرگ او یک نقاش معروف ایتالیایی با سبک امپرسیونیسم بود. این محیط، «کاوالی» را تشویق؛ و دراصل، نقش مهمی در رشد ذائقه هنریاش ایفا کرد. او در ۲۱سالگی؛ یعنی دقیقاً پس از بهپایانرساندن دوران تحصیل در «آکادمی هنرهای زیبای شهر فلورانس»، اولین کسبوکارش را تأسیس و شروع کرد به تولید و رنگآمیزی لباسهای برند خویش. یک رویداد ناخواسته موجب شد یکی از بهترین ایدههای طراحی لباس به ذهن «روبرتو کاوالی» خطور کند: یکروز او بهاشتباه روی یکقطعه چرم چیزی کشید و همینمسئله، باعث شکلگیری ایده خلاقانهای جهت ابداع تکنیک چاپ نوآورانه بر روی چرم توسط او شد. مردم ایتالیا که آنزمان در رویدادهای مُد اینکشور شرکت میکردند، نسبت به این ایده شوق زیادی از خود بروز ندادند؛ بااینوجود، «کاوالی» اوایل دهه ۷۰ توانست اولین موفقیتش را در کشورهای خارجی کسب کند؛ بهخصوص در کشور فرانسه و زمانیکه «بریجیت باردو» و «سوفیا لورن» با لباسی از برند «کاوالی» در «سنتتروپز» ظاهر شدند. سال ۱۹۷۷ نقطهعطف مهمی در زندگی شخصی و حرفهای «روبرتو کاوالی» بود. درآنسال، او بهعنوان عضوی از هیئتداوران رویدادی، با «ایوا دورینگر» (اتریشی) آشنا شد. «ایوا» درنهایت به همسر و شریک تجاری «روبرتو کاوالی» تبدیل شد. راهاندازی مجدد این نام تجاری در سال ۱۹۹۴، «روبرتو کاوالی» را به یکی از مشهورترین و موفقترین طراحان مُد و لباس ایتالیایی تبدیل کرد. این بازگشت، پُر از ایدههای تازه و جذاب بود؛ مثل بازکردن بوتیکهای جدید و راهاندازی خطوط تولید جدید. این خط تولید مخصوص تولید لباسها و لوازم جانبی اسپرت؛ ازجمله کیفدستی، کیف، شلوار جین و ... بود. مهمترین اتفاق بعد از بازگشت برند «کاوالی»، راهاندازی خط تولید Just Cavalli؛ یعنی یک خط تولید لباس جوانان شامل البسه چرمی و لباسهایی با پارچههای طرفدار بود. درحقیقت، «روبرتو کاوالی» اولین کسی بود که تصمیم گرفت پارچهها و مواد مختلف؛ ازجمله چرم و خز و جین را باهم ترکیب کند و بااستفادهاز آنها، لباسها و اکسسوریهای منحصربهفرد و جالبی ارائه دهد. جای تعجب نیست «کاوالی» در مصاحبه خود با مجله «تایم» اظهار کرد: «هرکسی قادر به انجام کارهای مینیمال است. من نمیخواهم اینکار را انجام دهم؛ چون وحشتناک است!» افتتاح اولین فروشگاه «روبرتو کاوالی» در سال ۱۹۹۹ و در خیابان «مدیسون» شهر نیویورک، آغاز موفقیتهای بیشمار او در خارجازکشور ایتالیا بود. نتیجه اینشدکه در سال ۲۰۰۲، یک سازمان معتبر جهانی فعال درزمینه مُد، «روبرتو کاوالی» را بهعنوان طراح مد و لباس برتر سال انتخاب کرد. پسازآن «کاوالی»» تصمیم گرفت کسبوکار خود را با شاخههای دیگری جز مُد و لباس گسترش دهد. نتیجه این تصمیم، منجر به تأسیس کافه Just Cavalli در شهر فلورانس و رستوران Just Cavalli در شهر میلان (ایتالیا) شد. اینمکانها نیز مانند البسه برند «روبرتو کاوالی»، استایلی عجیبوغریب دارند. «روبرتو کاوالی» بهشخصه یک عضو جدانشدنی از این برند است. زمانیکه او در سال ۲۰۰۸ تصمیم گرفت تا این برند را بفروشد، هیچکس جرئت نکرد آنرا بخرد. بههمیندلیل، تصمیم گرفت که بهشخصه مدیریت این برند را ادامه بدهد. بااینحال، در سال ۲۰۰۹ او Gianluca Brozzetti را بهعنوان مدیرعامل و Carlo Di Biagio را بهعنوان مدیر اجزایی برند «روبرتو کاوالی» منصوب کرد. اکنون، ارزش خالص این برند حدوداً ۱۷۰میلیونیورو تخمین زده شده است. «روبرتو کاوالی» برای جشن ۴۰سالگی برند خود در سال ۲۰۱۰، از یک کالکشن منحصربهفرد از لباسها و لوازم جانبی رونمایی کرد. تعهد به پیشرفت مداوم، خلق استایلهای جدید و حفظ کیفیت، جذابیت، تجمل و اصالت محصولات «روبرتو کاوالی» باعث شده که این برند، همچنان جایگاه خود را در بین برندهای معتبر حفظ کند. سبک «روبرتو کاوالی» با جسارت، طرحهای منحصربهفرد و استفاده از پارچههای خاص و باکیفیت شناخته میشود. او از کلیشهها دوری میکند و همواره بهدنبال خلق ایدههای جدید و نوآورانه است. طبیعت یکی از مهمترین منابع الهام «روبرتو کاوالی» است. او از طرحها و رنگهای موجود در طبیعت مانند رنگهای پاییزی، طرحهای حیوانی و نقوش گلدار در طراحیهای خود استفاده میکند.