نگاهی به فعالیتهای اجتماعمحور بانک ایرانزمین
بیبیزهرا لعلموسوی
مسئولیت اجتماعی بانکها و شرکتها شامل مسئولیتهاییست که شرکتهای تجاری در مقابل جامعهای که در آن فعالیت میکنند، عهدهدار هستند و همه این وظایف باید تحت چهارچوب نظاممند کشورها باشد. طی دودهه گذشته مسئولیت اجتماعی شرکتکردن در مسائل مهم نظیر اخلاق، محیط زیست، امنیت، آموزش، حقوق بشر و…را شامل میشود. اگرچه اجرای این مفهوم دارای هزینههای اولیه بسیاری برای شرکتها و بانکهاست؛ اما اینمهم بهدلیل بهبود شهرت نهادها، کاهش هزینه در بلندمدت و افزایش تقاضا، موجب افزایش سود و درنهایت منجر به بهبود عملکرد شرکت در بلندمدت شده است. ازآنجاییکه کلیه واحدهای اقتصادی از جمله بانکها درجهت تحقق اهداف خود بهمنظور ایجاد توازن بین منافع شرکت و ذینفعان نیازمند بهکارگیری سازوکاری واحد هستند مسئولیت اجتماعی شرکت بهعنوان راهکاری برای برقراری این تعامل مطرح شده است. بانکها بهعنوان یکی از مهمترین نهادهای اقتصادی دارای نقش انکارناپذیری در اجتماع بوده و عملکرد آنها بر کل جامعه تأثیرگذار است؛ درنتیجه توجه به مقوله مسئولیت اجتماعی بسیار حائزاهمیت بوده چراکه ازیکطرف بانکها، موظف به تأمین دامنه وسیعی از انتظارات سهامداران هستند و ازسویدیگر انتظار میرود که این نهادهای مالی، سود سهامداران را که برای تأسیس بانک سرمایهگذاری کردهاند به حداکثر برسانند و نقدینگی کافی برای پاسخگویی به تقاضای مشتریان داشته باشند. همه این وظایف باید تحت چهارچوب نظاممند کشورها باشد و بهطورکلی بانکها باید بهعنوان تسهیلگر و محرک چرخهای اقتصادی هر کشور بتوانند اعتبار خود را در اجتماع افزایش دهند. بانک ایرانزمین در سالهای اخیر نیز درراستای اجرای مسئولیت اجتماعی خود حمایت از سازمانهای مردم نهادی مانند کمیته امداد و سازمان بهزیستی و همچنین حفظ منابع آب، جنگلها، کاهش مصرف انرژی، همکاری با سازمان محیط زیست و سازمان جنگلها، مشارکت در ساخت مدرسه در مناطق محروم و آسیبدیده از سیل و زلزله و راهاندازی پویشهای اجتماعی بهصورتجدی را در دستورکار خود قرار داده است.
کمپین «همین یک زمین»
بانکها بهدلیل دارابودن ظرفیتهای سرمایهگذاری و برخورداری از اطمینان عمومی قابلیت جلب اعتماد مردم و همچنین توان فرهنگسازی درجهت ارتقای فرهنگ مردم را دارند. برهمیناساس بانک ایرانزمین در سال ۱۳۹۵ بهعنوان بانک حامی محیط زیست بااستفادهاز تجارت و اندوختههای علمی و تکیهبر پشتوانه اعتماد مردمی و با هدف پاکسازی محیط زیست از انواع آلودگی پویشی با شعار «برای زندگی همین یک زمین را داریم» را راهاندازی و یک مسابقه جذاب عکاسی و نقاشی نیز با محوریت حفاظت از محیطزیست ترتیب داد و برای نفرات برگزیده جوایز نفیسی درنظر گرفت.
کمپین «یک قطره کمتر»
کمپین یک قطره کمتر با هدف فرهنگسازی درزمینه مصرف صحیح آب در شهریور ۱۳۹۷ در بانک ایرانزمین کلید خورد تا در آن هر شخص با هر روشی که با مصرف درست و بهینه آب، باعث صرفهجوئی شود در صفحه شبکههای اجتماعی خود بنویسد و با هشتگ «#یکقطرهکمتر» بانک ایران زمین را مطلع کند.
پویش «بلوط ایرانزمین»
پویش جدید حمایت از بلوط ایران زمین با هدف آگاهسازی جامعه نسبت به ازبینرفتن درختان بلوط مناطق غرب کشور در اواخر سال ۱۳۹۷ و هم زمان با آغاز هفته منابع طبیعی راهاندازی شد و همچنان این پویش همهساله و هم زمان با آغاز هفته منابع طبیعی از سوی بانک ایران زمین برگزار میگردد.
آلرژی به مصرف انرژی
برای همکاران بانک ایرانزمین
بانک ایران زمین درراستای اجرای رسالت اجتماعی خود با راهاندازی پویش آلرژی به مصرف انرژی با هدف مصرف بهینه انرژی در محیط کار و خانه، همکاران خود را دعوت به پیوستن به این پویش زیست محیطی کرد.