فیلمهایی که پیش از مرگ باید ببینید!
طمع
«طمع» یک درام روانشناختی صامت آمریکایی محصول ۱۹۲۴ بهنویسندگی و کارگردانی «اریش فون اشتروهایم» و برپایه رمان «مکتیگ» (1899) نوشته «فرانک نوریس» است؛ روایت یک دندانپزشک بهنامِ «مکتیگ» که باعث میشود رابطه بهترین دوستش (شولر) با دختر جوانی بهنام «ترینا» بههم خورده و با او ازدواج کند؛ ازدواجی که البته سرانجامی تلخ دارد. «طمع» یکی از معدود فیلمهای زمان خود بود که بهطورکامل در لوکیشن (خارج از استودیو) فیلمبرداری شد و کارگردان تقریباً 85ساعت قبل از تدوینِ اثر، به فیلمبرداری ادامه میداد. تنها دوماه را صرف فیلمبرداری در «دره مرگ» برای سکانس پایانی فیلم کردند؛ که باعث بسیاری از بازیگران و عوامل فیلم شد. «فون اشتروهایم» از فنون پیچیده فیلمبرداری مانند فیلمبرداری با «فوکوس عمیق» و تدوین بهروش «مونتاژ شوروی» استفاده کرد. او «طمع» را یک تراژدی یونانی میدانست که در آن، «محیط» و «وراثت»، سرنوشت کاراکترها را کنترل میکرد و آنها را به «جانورانی در هیئتِ انسان» تقلیل میداد؛ مفهومی ناتورالیستی که «امیل زولا» (نویسنده فرانسوی) پرچمدارش بود. درطول دوره تدوین، شرکت تولید (MGM) ادغام شد و «اروینگ تالبرگ» مسئولیت پسازتولید را برعهده گرفت. او چندسالقبل، «فون اشتروهایم» را از «یونیورسال» اخراج کرده بود. اولیننسخه اثر تقریباً هشتساعته شد و برخلاف میل کارگردان؛ تدوین 2.5ساعته آن اکران شد. درواقع، فقط 12نفر نسخه کامل 42حلقهای را دیدند (اکنون وجود ندارد). برخیازآنها آنرا بهترین فیلم ساختهشده تاکنون مینامند. «فون اشتروهایم» بعداً «طمع» را تحققیافتهترین اثرِ خود نامید و از ویرایش مجددِ آن توسط استودیو، دلگیر شد. ادعاهای نادرست مکرری درمورد کشف نسخه مفقودشده، عنوان شد. در سال 1999، Turner Entertainment یکنسخه چهارساعته از آن ارائه داد که از تصاویر موجود از صحنههای حذفشده طیِ تدوین، استفاده میکرد. «طمع» در اکران اولش، یک شکست دوگانه در هر دو حوزه منتقدان و گیشه بود؛ اما در دهه 1950 بهعنوان یکی از بهترین آثار ساختهشده درنظر گرفته شد. فیلمسازان و محققان، به تأثیر آن بر فیلمهای بعدی اشاره کردهاند و در سال 1958، در فهرست معتبر «12 بروکسل» در نمایشگاه جهانی 1958 رتبه ششم را کسب کرد. از بازیگران آن باید به «گیبسن گالند»، «زِیسو پیتس» و «ژان هرشولت» اشاره کرد.