ادی مرکس؛ آدمخوارِ پیستهای دوچرخهسواری
«ادوارد لوئیس جوزف بارون مرکس» (متولد 17 ژوئن 1945)؛ دوچرخهسوار حرفهایِ بلژیکی در دو حوزه جاده و پیست بوده؛ و موفقترین دوچرخهسوار در تاریخ اینرقابتها محسوب میشود. پیروزیهایش شامل اولشدن در 11 تور بزرگ بینظیر (پنجبار توردوفرانس، پنجبار جیرودیتالیا و یکبار بوئلتاآاسپانیا) است؛ که طیِ آنها «ثبت رکورد زمانی» و «سه قهرمانی جهانی» را نیز رقم زد. او در شهر «تیئلت-اوئنژ» (بلژیک) متولد شد؛ جاییکه والدینش یک فروشگاه مواد غذایی را اداره میکردند. خودش را در چندینرشته ورزشی آزمود؛ اما اشتیاق واقعیاش با دوچرخهسواری نمود یافت. اولین دوچرخه خود را حدود سه،چهارسالگی صاحب شد و اولین مسابقهاش را در سال 1961 انجام داد. اولین پیروزیاش طیِ مسابقهای محلی در یکی از شهرهای حومهایِ استانِ «اِنُو» در اکتبر 1961 ثبت شد. پس از پیروزی در 80 مسابقه بهعنوان یک مسابقهدهنده آماتور، سرانجام در 29 آوریل 1965، قرارداد را با تیم دوچرخهسواریِ Solo-Superia امضاء کرد و قدم به دنیای حرفهایها گذاشت. اولین پیروزی بزرگ او اما در رقابتهای «میلان-سانرمو» (تور دوچرخهسواری جاده در ایتالیا) رقم خورد؛ وقتی تغییر باشگاه داده و به تیم دوچرخهسواریِ فرانسویِ BP-Michelin متعلق به کمپانی «پژو» ملحق شده بود. پس از پایان فصل 1967، «مرکس» به تیم «فائمینو-فائما» رفت؛ تیمی متعلق به هردو کشور «ایتالیا» و «بلژیک»؛ و توانست اولین پیروزی در یک تور بزرگ را تجربه کند: «مسابقات جیرودیتالیا 1968». او چهاربار بین سالهای 1970 و 1974 یک گرندتور دوبل انجام داد. آخرین دوبل او همچنین با برندهشدن در مسابقه جاده گروه مردانه در مسابقات جهانی UCI (در کانادا) مصادف شد تا او را به اولین رکابزنی تبدیل کند که موفق به کسب تاج سهگانه دوچرخهسواری شده است. «مرکس» در اکتبر 1972، رکورد زمانی را شکست و آنرا تقریباً 800متر افزایش داد. وقتی دختر یکی از همتیمیهایش بهخاطرآنکه پدرش گفته بود که این مرد اجازه نمیدهد کسِ دیگری بتواند در مسابقات برنده شود، او را «آدمخوار» نامید؛ او نیز همین عنوان را به لقبش تبدیل کرد! «مرکس» درطولِ 18سال فعالیت حرفهای، به 525 پیروزی دست یافت. او یکی از تنها سه رکابزنیست که هر پنج رویداد بزرگ اینرشته (میلان-سانرمو، توردوفرانس، فلاندر، پاریس-روبه و لمباردی) را فتح کرده است؛ و تنها رکابزنیست که همه آنها را دوبار یا بیشتر برده است! او در دو بستر جاده و پیست؛ و حتی در مسابقات مرحله بزرگ و یکروزه موفق بود. تقریباً در سراسر جهان بهعنوان بزرگترین و موفقترین دوچرخهسوارِ تاریخ اینرشته شناخته میشود. او از زمان بازنشستگی در 18 می 1978، همچنان در دنیای دوچرخهسواری فعال بوده است. برند دوچرخه خود را با نام Eddy Merckx Cycles در سال 1980 راهاندازی کرد که دوچرخههای آن، توسط چندین تیم حرفهای در دهههای 1980، 1990 و اوایل دهه 2000 مورداستفاده قرار گرفت. 11سال نیز مربی «تیم ملی دوچرخهسواری بلژیک» بود؛ تااینکه در سال 1996 کنارهگیری کرد.