کتاب‌ها و خانه‌ها!

یک ضرب‌المثل قدیمی انگلیسی هست که می‌گوید «هرگز از روی جلد کتاب محتوایش را قضاوت نکنید». درست است که از ظاهر کتاب پی‌بردن به محتوای آن سخت است؛ ولی از روش چیدن کتاب در دکوراسیون پی‌بردن به سلیقه صاحبخانه کار سختی نیست. اگر شما هم از دسته افراد کتابخوان هستید و انبوهی از کتاب روی هم انباشته شده دارید که دیگر در کتابخانه‌تان جا نمی‌شوند؛ یا اگر خانه تان کوچک است و امکان نصب کتابخانه ندارید و یا حتی اگر کتاب‌های فرسوده و بلااستفاده‌ای دارید که می‌توانید از آن به عنوان عنصری تزئینی در دکوراسیون استفاده کنید، این مقاله حتماً به کارتان خواهد آمد.

برج کتاب
اگر شما جزو افراد اهل ریسک هستید و اگر از ماجراجویی و سورپرایز‌شدن لذت می‌برید شاید از چیدمان برج کتابی خوشتان بیاید. این چیدمان بسیار راحت است. هرچند اگر مادرتان به خانه شما بیاید ممکن است در اولین نگاه به خطر ریختن کتاب‌ها روی سرتان فکر کند! نحوه چیدن کتاب‌ها به‌صورت برج کتابی این‌گونه است که کنجی دنج برای گذاشتن کتاب‌هایتان انتخاب می‌کنید و سپس تا‌جایی‌که می‌توانید دو ردیف از کتاب‌هایتان را به‌صورت موازی کنار هم می چینید و چیدمان را تا سقف ادامه می‌دهید. تعداد ستون‌ها و ارتفاع کتاب بسته به نیاز و سلیقه‌تان می‌تواند تغییر کند. می‌توانید از این چیدمان برای اضافه‌کردن گوشه‌ای مدرن به اتاق شیک و مبلمان لوکستان استفاده کنید.

چیدمان کلاسیک
اصول کتابداری می‌گوید که کتاب‌ها باید بر‌اساس موضوع کنار هم چیده شوند؛ اما شما در یک کتابخانه با چندین‌هزار جلد کتاب زندگی نمی‌کنید که پیدا‌کردن کتاب‌ها برایتان دشوار باشد. پس سخت نگیرید. اگر طرفدار نظم و ترتیب هستید، چیدمان کلاسیک بهترین گزینه است. یک کتابخانه استاندارد کاملاً ساده انتخاب کرده و کتاب‌هایتان را بر‌اساس رنگ، ارتفاع و قطر دسته‌بندی کنید. هر تم رنگی را در یک قفسه کتابخانه قرار دهید. یک قفسه هم برای گذاشتن اشیاء دکوری مورد علاقه تان خالی بگذارید. این اشیا می‌توانند اسباب‌بازی کودکتان، شمع یا یک قاب عکس باشند. انتخاب مناسب این لوازم تزئینی و قرار دادنشان در قفسه خالی به چیدمان منظمتان جان می‌بخشد. بهتر است چیدمان قفسه‌ها از رنگ های تیره شروع شود و با رنگ‌های روشن پایان یابد.

کتاب‌هایی که بیشتر به درد تزئین می‌خورند
اکثر افراد حداقل چند کتاب دارند که علاقه‌ای به محتوای درونش ندارند؛ ولی نتوانسته‌اند از ظاهر زیبای کتاب دل بکنند. این دسته از کتاب‌ها بهترین گزینه برای تزئین‌های کوچک هستند. در تصویر بالا یک نمونه زیبا و خلاقانه از تزئین با کتاب را مشاهده می‌کنید؛ البته باید خاطرنشان کنم که کتاب برای خواندن است و کالای تزئینی نیست؛ ولی اگر کتابی دارید که به نظرتان ارزش خواندن ندارد و محتوایی با ارزشی برای قرض‌دادن به کتابخانه هم ندارد، می‌توانید از آن به‌عنوان یک عنصر تزئینی بهره ببرید. کتاب‌ها را در جعبه کوچک چوبی قرار دهید یا در یک ظرف بزرگ شیشه‌ای یک تکه گل خشک شده یا مصنوعی هم در کنارش قرار دهید و آن را کنار مبل یا روی میز بگذارید. این تزیین خلاقانه می‌تواند سلیقه شما را به رخ بکشد.

چیدمان کتاب‌های مورد علاقه
ممکن است در قفسه کتاب شما صدها کتاب باشد؛ ولی از میان همه آنها ده کتاب مورد‌علاقه داشته باشید که بیشتر تورق‌شان کنید، یا ممکن است برای شما جای‌دادن کتابی که در حال خواندنش هستید، میان انبوه کتاب‌های کتابخانه و دوباره برداشتنش کار سختی باشد. کتاب‌هایی که بیشتر نیاز دارید را جدا کنید و چیدمان متفاوتی برایشان در نظر بگیرید. مثلاً می‌توانید کتاب‌ها را روی میزی که زیاد استفاده نمی‌کنید، بچینید تا هم از نمایش طرح و رنگ آنها لذت ببرید و هم هر موقع به آن کتاب نیاز داشتید، به‌راحتی در دسترس داشته باشید. می‌توانید کتاب‌ها را در جعبه‌ای کوچک کنار مبل اتاق نشیمن قرار دهید. از ایده‌های چیدمان کتاب‌های مورد‌علاقه می‌توانید برای چیدن آرشیو یک مجله خاص هم استفاده کنید.

چیدمان خانه قطبی
خب! نوبتی هم که باشد نوبت یک ایده خنک و تابستانی‌ست. اگر در خانه فضای خالی دارید و دلتان می‌خواهد برای پر‌کردنش از طرحی خلاقانه استفاده کنید، چیدمان خانه قطبی (Igloo) به کارتان می آید. وقتی از گرما کلافه‌اید، دیدن خانه قطبی به شما کمک می‌کند تا سرمای قطب را به یاد بیاورید و خنک شوید! هنرمند کلمبیایی میلر لوگوس برای اولین‌بار با استفاده از کتاب‌های قدیمی پیدا شده در مقر نیروی دریایی ارتش آمریکا این ایده را اجرا کرد و مورد استقبال قرار گرفت. اجرای این ایده علاوه بر خلاقیت و زیباییش به شما این امکان را می‌دهد که تمامی کتاب‌هایتان را مرتب در کنار هم بچینید. همچنین در این طرح عنوان تمامی کتاب ها قابل مشاهده است و پیداکردن‌شان کار دشواری نیست. در چیدمان خانه قطبی از هیچ‌گونه چسب یا مواد دیگری استفاده نشده و کتاب‌ها ثابت و محکم در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. چیدمان این خانه تکمیل نشده تا بازدیدکنندگان بتوانند نحوه چینش و ترتیب قرار‌گرفتن کتاب‌ها کنار هم را مشاهده کنند. پس از مشاهده عکس‌ها اگر تمایل داشتید می‌توانید از این طرح استفاده کنید و اطرافیان‌تان را تحت‌تأثیر قرار دهید. دیدید اگر کتاب‌های زیادی دارید و کتابخانه‌تان دیگر جا ندارد، اگر بودجه خرید کتابخانه ندارید یا اگر کتاب‌های غیرقابل استفاده و قدیمی دارید که نمی دانید با آنها چه کار کنید، راه‌های بسیار زیادی پیش‌روی‌تان است. ما می‌توانیم از کتاب‌ها به شیوه‌های مختلفی در بهبود دکوراسیون داخلی خانه بهره ببریم و مهمانان‌مان را به کتاب‌خواندن و توجه به کتاب‌ها علاقه‌مند کنیم.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه