وقتی مانکن‌های زنده، ویترین مغازه‌ها می‌شوند!

مدت زیادی از آن‌روزهایی که در دل خیابان‌ها و مراکز خرید شهر قدم می‌زدیم، نمی‌گذرد. روزهایی که از میان شلوغی‌ها به رنگ‌ولعاب ویترین مغازه‌ها نگاه می‌کردیم و مانکن‌های لباس‌به‌تن چشممان را می‌گرفتند و توجه ما را به‌خود جلب می‌کردند؛ به‌طوری‌که برای دقایقی خیره به آن‌ها می‌شدیم و جنس لباس‌ها را لمس می‌کردیم و گاهی مانکن‌ها آن‌قدر پیش چشممان زنده بودند که با یک انسان تفاوتی نداشتند و به خودمان که می‌آمدیم، متوجه مانکن‌بودن آن‌ها می‌شدیم؛ اما حالا مدتی‌ست که در برخی شهرها، استفاده از مانکن، رنگ واقعی به‌خود گرفته و برخی‌ازافراد در پوشش مانکن ویترین برخی از مغازه‌ها شده‌اند و به‌عنوان منبع درآمد برای خود و صاحب مغازه عمل می‌کنند.
به‌گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال گذشته بود که ویدیویی در فضای مجازی باعنوان استفاده از مانکن زنده در ویترین یکی از مغازه‌های پایتخت باعث تعجب مردم شد و واکنش‌ها و اعتراض زیادی را به‌همراه داشت؛ تاجایی‌که پس‌ازآن پلیس امنیت عمومی تهران به این‌موضوع ورود و تأکید کرد که تصویر منتشره در فضای مجازی، واقعی نیست و مربوط به پلان یک فیلم سینمایی‌ست. سرهنگ نادر مرادی؛ معاون نظارت بر اماکن پلیس امنیت عمومی پایتخت اظهار کرد: «در بررسی‌های صورت‌گرفته مشخص شد این تصویر، مربوط به صحنه‌ای از یک فیلم سینمایی بوده که در‌این‌پلان، یکی از بازیگران فیلم، در نقش مانکن در ویترین مغازه دیده شده است». وی باتأکیدبر لزوم رعایت تمام بایدها و هنجارهای اعلامی ازسوی اتحادیه‌ها توسط اصناف، گفت: «به‌طورحتم رعایت ضوابط و ابلاغیه‌ها مبادی ذی‌ربط؛ ازجمله اتحادیه‌ها می‌تواند مانع از هرگونه هنجارشکنی و سوءاستفاده‌های احتمالی در حوزه اصناف باشد». مانکن زنده، برای نخستین‌بار طی چهارسال‌گذشته توسط برخی از فروشگاه‌های صهیونیستی مورداستفاده قرار گرفت و این‌موضوع بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت؛ تاجایی‌که خود رسانه‌های صهیونیستی به‌نقل‌از عده‌ای از شهروندانشان اذعان کردند: «ابتدا فکر می‌کردیم این زنان، مانکن‌های چوبی هستند که برای نمایش لباس‌ها در ویترین قرار گرفته‌اند؛ اما با جابه‌جا‌شدن و پلک‌زدن آن‌ها متوجه شدیم که این‌ها انسان هستند». این‌موضوع پایان ماجرا نبود و پای مانکن‌های زنده به برخی از شهرهای کوچک‌وبزرگ کشور ما نیز باز شد؛ به‌طوری‌که مدتی‌پیش، تصویر یک مانکن زنده در پشت ویترین فروشگاهی در مشهد، دست‌به‌دست چرخید و بازتاب خبری گسترده‌ای داشت و به‌دنبال‌آن، صاحب مانتوفروشی از شعارشان مبنی‌بر ترویج عفاف و حجاب خبر داد و تأکید کرد که انتشار تصویر مانکن زنده، کار یکی از کارکنان بوده و آن‌ها از مانکن زنده استفاده نمی‌کنند. وی گفت: «این‌کار را در صفحه شخصی خود و نه در صفحه و کانال‌های رسمی فروشگاه، منتشر کرده و این شائبه را به‌وجود آورده که فروشگاه ما از مانکن زنده استفاده می‌کند؛ درصورتی‌که این‌طور نیست و ما به‌هیچ‌عنوان این‌کار را نکرده‌ایم. برند ما نیازی به انجام این‌کار ندارد و تمام کارکنان ما فرم یکدست و محجبه‌ای هستند؛ چراکه کلاً شعار ما اشاعه حجاب و عفاف است و ازاین‌رو، با فرد موردنظر برخورد کردیم».
حالا چندروزپیش بود که دوباره موضوع مانکن زنده در یکی از فروشگاه‌های لباس در منطقه‌ای به‌اصطلاح لاکشری در کرمانشاه، نقل محافل مجازی و حقیقی شد که این‌بار شواهد حاکی از انتشار تصاویر و ویدئوهایی علنی در صفحه اینستاگرام این فروشگاه بود که بیش از زنده‌بودن مدل، کشف حجاب او جلب‌توجه می‌کرد و دراین‌میان، به‌راحتی قبح‌شکنی و ترویج بی‌بندوباری کرده بود. به‌دنبال این‌موضوع، سرهنگ حسن حیدری؛ رئیس‌پلیس امنیت عمومی استان کرمانشاه، از پلمب این واحد صنفی خبر داد؛ چراکه اقدام صاحب مغازه و فرد تصویربردار با شئون اخلاقی، فرهنگی و اسلامی کاملاً مغایرت داشت. وی گفت: «بی‌شک، اقدام صاحب مغازه در استفاده از مانکن‌های زنده خانم و انتشار تصاویر آن‌ها در فضای مجازی و همچنین فرد تصویربردار، مغایر با اخلاق اسلامی و خلاف شرع بود و پلیس و دستگاه قضایی چنین رفتاری را برنمی‌تاباند. مأموران با انجام اقدامات اطلاعاتی، موفق به شناسایی محل سکونت خانمی که به‌عنوان مدلینگ مقابل دوربین‌های فیلم‌برداری و تصویربرداری قرار گرفته بود، شده و پس از هماهنگی با مقام قضایی، وی را دستگیر کردند». سردار حسین رحیمی؛ رئیس‌پلیس پایتخت نیز دررابطه‌با حضور مانکن‌های زنده در برخی از شهرها، اظهار کرد: «ما در تهران چنین موردی را نداشتیم؛ اما خلاف است و درصورت مشاهده، برخورد پلیسی و قضایی کرده و آن واحد صنفی را پلمب می‌کنیم».

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه