ترفند‌هایی برای ثبت ویدئوهای جذاب‌تر با موبایل

اگر ویدئوهای زیادی را ثبت کرده اما نتایج کار شما رضایت‌بخش نیست، بدانید که تنها نیستید. اکثر افراد دوست دارند ویدئوهای جذابی را خلق کنند. درادامه چند راه‌کار عالی ارائه خواهیم داد که با به‌کارگیری آنها می‌توان ویدئوهای جذاب‌تری خلق کرد.


۱- سعی کنید به جای دوربین سلفی با دوربین اصلی کار کنید
گرچه بدیهی‌ست؛ اما اکثر افراد این نکته را فراموش خواهند کرد. با وجود اینکه دوربین‌های سلفی هر روز بهتر و بهتر می‌شوند اما حقیقتاً دوربین پشت همیشه کیفیت بهتری داشته و معمولاً رزولوشن بالاتری را نیز ارائه می‌دهد. همچنین در رابطه با زیبا‌سازی ویدئوها نیز آپشن‌های بیشتری را در اختیار شما قرار خواهد داد. در اکثر موارد توصیه می‌شود که از دوربین اصلی استفاده کنید اما اگر فرآیند فیلمبرداری دستی را انتخاب کرده‌اید از دوربین سلفی استفاده کنید؛ اما توصیه می‌شود که این کار را در حالت لنداسکیپ انجام دهید. اگر مستقیماً با دوربین صحبت می‌کنید، حتماً به لنز نگاه کنید، نه در صفحه! در غیر این صورت طوری به نظر خواهد رسید که شما به شانه بیننده خود نگاه می‌کنید.


۲- ترفند فوکوس‌کردن و ثابت‌کردن موبایل
برای تهیه یک ویدئو عالی با گوشی موبایل همواره باید دو مورد را در نظر داشته باشیم: ثابت نگه‌داشتن دوربین، در حالت فوکوس قرار‌دادن شاتر دوربین. بسیاری از دوربین‌های دیجیتال، دوربین‌های فیلم‌برداری و دوربین موبایل از تثبیت‌کننده داخلی تصویر برخوردار هستند. این به ثابت‌بودن دوربین کمک می‌کند؛ اما می‌بایست محدودیت‎های آن را بدانید. تثبیت کننده تصویر زمانی خوب کار می‌کند که شما گوشی خود را ثابت نگه داشته باشید. مواقعی که در حال حرکت و یا راه‌رفتن هستید، لرزش دوربین گوشی روی کیفیت عکس و یا ویدئوها تأثیر می‌گذارد. بدون IS زمانی‌که در حال ضبط ویدئو هستید با دو دست گوشی را نگه‌دارید. برای ثابت نگه داشتن دوربین یک سه پایه، مونوپاد و یا گزینه‌های دیگر را هم می‌توان امتحان کرد.


۳- در حالت لنداسکیپ فیلم بگیرید
ساده‌ترین و اولین قدم برای ثبت یک ویدئو حرفه‌ای با موبایل این‌است‌که در حالت لند‌اسکیپ فیلم بگیرید. ویدئوهایی که به‌صورت افقی ثبت می‌شوند و ویدئوهایی که در حالت عمودی گرفته می‌شوند؛ هر دو در گوشی بسیار عالی به‌نظر می‌رسند؛ اما اگر بخواهید این ویدئوها در لپ‌تاپ، کامپیوتر و تلویزیون یا تبلت مشاهده کنید. در‌صورت ثبت ویدئو در حالت عمودی، اولین نشانه از آماتور‌بودن شماست. علاوه‌بر‌این، در حالت افقی می‌توان فضای بیشتر را در یک قاب جای داد. این بدان معناست که کمتر نیاز خواهید داشت که به سمت چپ و راست حرکت کنید که به‌نوبه‌خود فیلم مرتب‌تری را در اختیار شما قرار خواهد داد.


۴- شبکه اضافه کنید
بدتر از تماشای یک فیلم ضبط شده در حالت عمودی، تماشای ویدئویی است که با زاویه دید بسیار بد ثبت شده باشد. اضافه کردن یک گرید یا شبکه به شما امکان می‌دهد که از پشت زمینه تصویر خود به عنوان نقطه مرجع استفاده کرده تا اطمینان حاصل کنید که ویدئو با زاویه دید درستی ثبت می‌شود. بیشتر دستگاه‌ها این گزینه را دارند، فقط لازم است آن را از تنظیمات نرم‌افزار دوربین خود آن را فعال کنید. شبکه به شما کمک می‌کند تا ویدئوی خود را متناسب با یک خط در پس‌زمینه تنظیم کرده تا اطمینان حاصل کنید که ضبط ویدئو درست انجام می‌شود. همچنین به ترکیب‌بندی نیز کمک می‌کند. برای مثال اگر از اشخاص ویدئو می‌گیرید می‌بایست چشم‌های آنها با خطوط بالایی شبکه‌بندی در یک خط قرار داشته باشد. عاشقان عکاسی این مورد را به نام Rule of Thirds می‌شناسند. این ویژگی به شما کمک می‌کند تا سوژه‌های موجود در یک شات را بهتر فریم‌بندی کنید.


۵- نور‌پردازی
با‌وجود‌اینکه می‌توان به‌راحتی عکس‌های تاریک را روشن و روشن را تاریک کرد، در‌رابطه‌با ویدئوها این صادق نیست و همواره یکی از مشکلات عمده آماتورها به‌شمار می‌رود. روشن کردن ویدیو بدون کاهش کیفیت و ایجاد نویز کار سختی بوده و فوکوس دوربین در نور کم هم حتی سخت‌تر است. حتی ممکن است به طور مداوم از فوکوس خارج شود. اگر از حالت خودکار استفاده می‌کنید، در هنگام ثبت ویدئو با موبایل قطعاً متوجه این موضوع شده‌اید که در نور ضعیف، سرعت فریم کاهش می یابد. این نتیجه ویدیویی بی‌کیفیت بوده که شما قادر به اصلاح آن نیستید. اما راه‌حل چیست؟ به‌عنوان یک قانون کلی، مطمئن شوید که با استفاده از منبع نوری که در پشت سر شما قرار دارد نور کافی به سوژه شما می‌تابد و در نهایت به عنوان آخرین چشمه نور از فلش گوشی خود استفاده کنید؛ اما اگر نیاز دارید که به صورت مرتب در نور کم عکسبرداری کنید شاید لازم باشد وسایل خود را به روز کرده تا بتوانید از لنزهای سریع و کنترل کامل دستی استفاده کنید.


۶- زوایای مختلف را امتحان کنید
اکثر ما فقط دوربین را در دست گرفته و شروع به تصویربرداری می‌کنیم. در‌صورتی‌که بخواهید ویدئو‌های حرفه‌ای‌تری در خانه تولید کنید، می‌بایست زاوایای مختلف را آزمایش کنید. اگر می‌خواهید فیلم‌های حرفه‌ای خانگی بسازید، باید زوایای متفاوت را هم مورد بررسی قرار دهید و امتحان کنید. به‌جای تصویر‌برداری از سوژه‌ها از یک نقطه ثابت، می‌بایست ابتدا یک شات واید گرفته؛ سپس به سوژه نزدیک‌تر شده تا بتوانید یک شات کلوزآپ ثبت کنید. سپس دو شات را با هم ادیت کرده و یا ادغام کنید. حتی می‌توانید دوربین را روی سر خود قرار داده تا بتوانید از بالا فیلم گرفته و یا حتی در برخی مواقع خم شده تا یک شات رو به بالا بگیرید. ببینید از کدام زاویه می‌توانید شات بهتری ثبت کنید، نیاز نیست که همه شات‌ها متفاوت باشند اما کمی تنوع می‌تواند نتیجه خارق‌العاده‌ای داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه