بازار پرسود «هوش مصنوعی» در سال ۲۰۲۱

با ورود به سال جدید میلادی، تکنولوژی‌ها و فناوری‌های جدیدی ازطریق شرکت‌های هوش مصنوعی به بازار عرضه می‌شود که هرکدام به‌نوبه‌خود می‌توانند تحولی در دنیای مدرن ایجاد کنند؛ اما سؤالی که دراین‌راستا مطرح می‌شود این‌است‌که این فناوری‌های جدید کدام بخش‌ها را شامل می‌شوند؟ به‌گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ الکساندر وانگ (مدیرعامل Scale AI) بزرگ‌ترین پیشرفت‌های هوش مصنوعی در سال آینده را پیش‌بینی می‌کند. استارت‌آپ چهارساله Scale AI که اخیراً ارزش آن به بیش از ٣,٥میلیارددلار رسیده، شروع به همکاری با شرکت‌های خودروسازی برای آموزش مدل‌های یادگیری ماشین درجهت توسعه و درنهایت تجاری‌سازی ربات تاکسی، کامیون‌های خودران و ربات‌های خودکار کرد. در سال ۲۰۲۰ شرکت‌های تجارت الکترونیکی، خودکارسازی سازمانی، دولتی، بیمه‌ای، املاک و مستقلات و رباتیک به سیستم‌عامل برچسب‌گذاری داده‌های تصویری Scale’s جهت توسعه و استفاده از AI در مشاغل مربوطه روی آوردند. این شرکت درحال‌آماده‌سازی لیست مشتریان برای رشد و تنوع بیشتر است. لیست مشتریان Scale AI شامل مجموعه‌ای از شرکت‌های خودروسازی؛ ازجمله Alphabet،Voyage، nuTonomy، Embark، Nuro و Zoox است. این شرکت با همکاری افزوده‌هایی نظیر Airbnb، DoorDash و Pinterest شروع به معرفی محصولاتش کرد. البته بخش‌هایی وجود دارد که هنوز معرفی نشده. وانگ اعلام کرد که این اتفاقات در سال ۲۰۲۰ باعث تغییر درروند این شرکت شد. به‌گفته او؛ این اتفاقات باعث دیده‌شدن کاربردهای باورنکردنی استفاده از هوش مصنوعی در دولت و خودکارسازی اداری چین شد. هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۰ همکاری نزدیک‌تر با آژانس‌های دولتی را آغاز کرد و مشتریان خودکارسازی اداری مانند ایالت تیتل، یک شرکت املاک و مستقلات مسکونی را اضافه کرد. وانگ خاطرنشان کرد که در سال ۲۰۲۰ شاهد افزایش استفاده از هوش مصنوعی در هر دو بخش مصرف‌کننده و تولیدکننده و همچنین رشد تجارت الکترونیکی بودیم؛ زیرا شرکت‌ها به‌دنبال روش‌هایی برای استفاده از هوش مصنوعی درراستای ارائه توصیه‌های حیاتی برای مشتریان خود بودند. وانگ گفت: «رباتیک در سال ۲۰۲۰ به گسترش خود ادامه داد. اگرچه در مواردی فراتر، از ربات تاکسی، تحویل خودکار و کامیون‌های خودران نیز استفاده می‌شود. بسیاری از نوآوری‌ها در صنعت خودروهای خودران اتفاق افتاده. البته ما شاهد مشکلات بسیاری در ربات‌های هوشمند بودیم. دیدن اینکه هوش مصنوعی درحال‌گسترش و خدمت به بشر است، بسیار هیجان‌انگیز است. ما در‌حال‌رسیدن به جایی هستیم که هوش مصنوعی محاسباتی می‌تواند به ما کمک کند؛ این مسئله‌ای‌ست که برای همیشه مطرح بوده. این رشد آهسته با شیوع بیماری کرونا شتاب گرفت. کاربرد هوش مصنوعی در مشاغل؛ به‌ویژه در خودکارسازی اداری و شرکتی زیاد بوده است؛ زیرا این نهادها ‌دنبال راه‌هایی برای کارایی بیشتر هستند». وانگ گفت که فشار برای بهره‌وری عملیاتی همراه با توانایی‌های این فناوری فقط باعث تسریع در استفاده از هوش مصنوعی در فرایندها مانند برنامه‌های رهنی یا وامی در بانک‌ها می‌شود. تحقیقات صورت‌گرفته بر روی کارخانه‌ها نشان می‌دهد که میزان دخالت نیروهای هوشمند و ربات‌ها در شرکت‌های مختلف با رشد ۷۵‌درصدی طی یک‌سال‌گذشته مواجه بوده. هوش‌های مصنوعی به‌منظور پیش‌بینی شرایط مختلف، تحلیل و انجام گزارش‌های دقیق مورداستفاده شرکت‌های مختلف قرار گرفته‌اند. این اطلاعات در گزارش اخیر شرکت «آواسانت» ثبت‌ شده که به هوشمندسازی نیروها و سرویس‌های خودکار در سال ۲۰۲۰ اختصاص داده می‌شود. این گزارش شامل یک تحلیل دقیق بر مباحث داغ دراین‌حوزه، تحلیل‌های فناوری هوش مصنوعی و تأثیر آن‌ها بر شرکت‌ها می‌شود. «آواسانت» مجموعاً ۴۵ شرکت مختلف را موردبررسی قرار داده و آن‌ها را به چهار دسته رهبران، مبتکران، اخلال‌گران و چالش برانگیزان تقسیم کرده است. از بین این شرکت‌ها، ۲۴‌مورد بیشترین ارزش را به بازار هوش مصنوعی و ربات‌های هوشمند اضافه کرده‌اند. از این‌دسته‌ها شرکت‌های Accenture،Capgemini، Cognizant، HCL، IBM، Infosys، TCS و Wipro در بخش مدیران، EXL، Genpact، ITC Infotech، Mindtree، NTT DATA و Tech Mahindra در بخش مبتکران، Coforge، CSS Corp، DXC، Hexaware، LTI و Zensar در بخش اختلال‌گران و درنهایت Atos، Mphasis، Sutherland و UST در بخش چالش‌برانگیزان قرار گرفته‌اند. طبق گزارش «آواسانت»؛ شیوع ویروس کرونا یکی از دلایل اصلی افزایش سریع استفاده از هوش مصنوعی در محیط‌های کاری به‌حساب می‌آید و افراد اکنون شاهد حضور پررنگ دستگاه‌های هوشمند در کارخانه‌های تولیدی هستند. درادامه، شرکت «آواسانت» اظهار داشته ۶۰‌درصد از کل دستگاه‌های هوشمند در کارخانه‌ها بدون نظارت نصب شده‌اند و اکنون بدون مراقبت مورداستفاده قرار می‌گیرند. پیش‌بینی شده ۵۰‌درصد از دستگاه‌های موردنظر طی سال‌های آینده روند فعالیت خود را تغییر ندهند. «آواسانت» همچنین اعلام کرده که تنها ۶۰‌درصد از تمام شرکت‌هایی که هوش مصنوعی را به کارخانه‌های خود آورده‌اند، این‌عمل را برای رشد در کیفیت تولید و مدیریت خود صورت داده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه