تغذیه مناسب برای برطرف‌کردن کم‌خونی

کم‌خونی وقتی اتفاق می‌افتد که بدن به‌اندازه‌کافی گلبول قرمز ندارد. این بیماری بر اثر از‌دست‌دادن خون، از‌بین‌رفتن گلبول‌های قرمز یا ناتوانی در تولید کافی سلول‌های قرمز خون به‌وجود می‌آید. تغییر رژیم غذایی در‌این‌مورد کارساز است.

ماهی سالمون تازه یا کنسرو‌شده یکی از غذاهای مناسب برای کم‌خونی‌ست؛ اما کنسرو این ماهی کلسیم زیادی هم دارد. باید درنظر داشت؛ کلسیم با آهن متصل‌شده و جذب آن را کاهش می‌دهد.

کبد یا جگر محبوب‌ترین عضو‌های بدن گاو و گوسفندان است که آهن و فولات زیادی دارد. اندام‌های دیگر مثل قلب، قلوه و زبان هم غنی از آهن‌اند که همگی برای کم‌خونی
مفیدند.

خشکبار و غلات ذخیره آهن بدن‌تان را تأمین می‌کنند؛ توت، انجیر خشک، برگه آلو، برگه هلو، کشمش و حبوبات علاوه‌بر‌آنکه خوشمزه و سرشار از خاصیت هستند، به رفع کم‌خونی بدن‌تان کمک می‌کنند.

اگر کم‌خونی دارید، خوردن عسل را فراموش نکنید؛ این ماده غذایی فوق‌العاده، علاوه‌بر همه خاصیت‌هایی که دارد، به‌محض آنکه وارد کبد می‌شود، شروع به خون‌سازی کرده و خون بدن‌ را تأمین می‌کند.

کشمش دارای آهن فراوان است که برای رشد گلبول‌های قرمز و پلاکت خون بسیار مهم است. شما می‌توانید در رژیم غذایی خود از کشمش استفاده کنید تا سطوح آهن بدن متعادل شود.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه