ترفندهای پاک کردن تلویزیون

تلویزیون‌های امروزی اعم از LCD LED OLED PLASMA علاوه‌بر کیفیت و مزیت‌های بالایی که دارند‌، دارای حساسیت‌های ظریفی نیز هستند که باعث می‌شود مصرف‌کننده برای حفظ طول عمر دستگاه، آن‌ها را رعایت کند. یکی از این حساسیت‌ها تمییز‌کردن تلویزیون است که با کوچک‌ترین خدشه و فشار اضافی باعث خرابی پیکسل‌ها و در بعضی‌موارد، خرابی کامل نمایشگر می‌شود.

خاموش‌کردن تلویزیون پیش از تمییزی
قبل از اینکه بخواهید تلویزیون خود را تمییز کنید باید آن را خاموش کنید. بعد از خاموش‌کردن تلویزیون آن را به‌مدت ۱۵‌دقیقه رها کنید تا دستگاه خنک شود (اگر دستگاه داغ باشد، به صفحه نمایش آسیب می‌زند). علاوه‌بر‌این وقتی تلویزیون خاموش است، شما یک تصویر کاملاً سیاه دارید که باعث می‌شود لک‌ها و گرد‌و‌غبار را بهتر مشاهده کنید.

اسپری تمییز‌کننده تلویزیون
در اغلب موارد، شما می‌توانید از پاک‌کننده‌های تمییز‌کننده ال‌سی‌دی روی صفحه نمایش استفاده کنید. ابتدا مقدار کمی از محلول تمییز‌کننده صفحه نمایشگر را روی دستمال میکروفیبر اسپری کنید و به‌آرامی آن را به‌صورت دایره‌ای روی صفحه نمایش کشیده تا تمام صفحه تمییز و خشک شود‌. حتی اگر لک‌های موجود بر روی صفحه نمایش از بین نرفت‌، شما نباید فشار زیادی بر روی صفحه نمایشگر وارد کنید، فقط لازم است که چند اسپری کوچک دیگر برای از‌بین‌بردن لکه های موجود استفاده کنید‌.

اسپری‌کردن روی دستمال
به یاد داشته باشید که هرگز نباید محلول پاک‌کننده را به‌صورت مستقیم بر روی نمایشگر اسپری کنید؛ زیرا ممکن است به پوشش‌های ضریف انعکاسی نمایشگر آسیب رساند. همچنین نباید از دستمال کاغذی و پارچه‌های زبر و خشک استفاده کنید؛ زیرا باعث مخدوش شدن صفحه نمایشگر می‌شود.

استفاده آب به جای محلول پاک‌کننده
استفاده از آب، شاید جایگزین مناسبی برای محلول پاک‌کننده نباشد و فقط گرد‌و‌غبار را از صفحه نمایشگر پاک کند؛ ولی می‌توان در بعضی مواقع از اسپری آب مقطر بر روی دستمال میکروفیبر استفاده کرد. توصیه این‌است‌که از محلول پاک‌کننده مخصوص استفاده کنید؛ چون در این محلول از موادی استفاده می‌شود که باعث افزایش طول عمر صفحه نمایشگر می‌شود. یک ‌راه‌حل جالب برای تمییز‌کردن تلویزیون استفاده از محلول سرکه و آب (یک پیمانه سرکه و یک پیمانه آب) است که برای تمییز کردن صفحه نمایشگر بسیار کثیف استفاده می‌شود. با‌این‌حال این روش به‌عنوان آخرین راه‌حل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده نادرست از مواد پاک‌کننده شیشه
تصور نادرست اغلب مردم این‌است‌که می‌توانند به جای پاک‌کننده مخصوص صفحه نمایشگر، از مواد پاک‌کننده شیشه استفاده کنند و اغلب به‌علت در‌دسترس‌بودن این مواد از آن استفاده می‌کنند. در واقع این مواد حاوی آمونیاک، الکل، استون یا اتیل کلرید است که باعث آسیب‌دیدن لایه ضد‌لک بر روی صفحه نمایشگر می‌شود. استفاده مداوم از این مواد باعث کاهش کیفیت تصویر نمایشگر می‌شود و طول عمر تلویزیون شما را کم می‌کند. استفاده از  محلول‌های که حاوی الکل و استون هستند، روش مناسبی برای پاک‌کردن صفحه نمایش نیستند؛ زیرا الکل به‌مرور باعث مات و کدر‌شدن نمایشگر شده و این امر باعث از‌بین‌بردن پوشش صفحه تلویزیون می‌شود‌.

راه‌حل پاک‌کردن کنترل تلویزیون
کنترل تلویزیون مانند تلفن خانگی در دسترس تمام اعضای خانواده بوده و این امر باعث کثیف‌شدن آن می‌شود‌. یکی از راه‌حل‌های رایج در پاک‌کردن آن استفاده از جاروبرقی‌ست که به‌وسیله آن می‌توانید گرد‌و‌غبار در گوشه‌و‌کنار دستگاه خود را به‌راحتی و به‌صورت خشک از بین ببرید. یک روش دیگر این‌است‌که انگشتان خود را لایه دستمال مرطوب قرار داده و به‌آرامی میان کلید‌های کنترل بکشید‌. ممکن است با خودتان تصور کنید که تمییز‌کردن تلویزیون که خیلی‌راحت است: یک دستمال تمییز برمی‌دارید و تلویزیون را تمییز می‌کنید. به‌همین‌راحتی! اما متأسفانه قضیه به‌همین‌سادگی‌ها هم نیست. شما می‌توانید هنوز هم اشتباهاتی را در نحوه تمییز‌کردن تلویزیون داشته باشید. برای پرهیز از این اشتباهات رایج در هنگام تمییز‌کردن تلویزیون، خوب است اول با آن‌ها آشنایی پیدا کنید تا ببینید شما هم این کار‌ها را انجام می‌دادید یا نه.

پرهیز از اشتباهات رایج
اسکاچ و ابر: آیا از دستمال، ابر و اسکاچ معمولی یا استاندارد برای تمییز‌کردن تلویزیون خود استفاده می‌کنید؟ اگر این طور است، بهتر است دیگر از این نوع دستمال‌ها استفاده نکنید و به‌جای‌آن، تلویزیون خود را با دستمال‌های میکروفیبر تمییز کنید. این دستمال‌ها مخصوص پاک‌کردن خاک و کثیفی از شیشه، صفحه نمایش، موبایل و لنز دوربین طراحی شده‌اند. بزرگ‌ترین مزیت دستمال‌های میکروفیبر این است که هیچ لکه یا خراشی روی نمایشگر تلویزیون به جا نمی‌گذارند.
مایعات: مایعات می‌تواند آسیب جدی به تلویزیون‌های LCD، LED، پلاسما یا انواع نمایشگر‌های جدید دیگر بزند؛ مخصوصاً اگر مایع پاک‌کننده‌ای که استفاده می‌کنید حاوی آمونیاک، الکل یا استون باشد. بهترین کار این‌است‌که صفحه نمایش را با یک دستمال میکروفیبر خشک تمییز کنید. روی لکه‌های چرب اثر انگشت چند بار دستمال بکشید تا به چشم مشاهده کنید که تقریباً فورا ناپدید می‌شوند.
اسپری کردن: آیا از آن دسته افرادی هستید که عادت دارید مواد پاک‌کننده را به‌طور‌مستقیم روی صفحه اسپری کنید؟ این عادت خود را از همین حالا کنار بگذارید. تلویزیون‌های قدیمی اغلب می‌توانستند کمی آب را تحمل کنند؛ زیرا یک لایه شیشه‌ای روی آن‌ها بود؛ اما از اسپری‌کردن مستقیم مواد شوینده به نمایشگر‌های امروزی جداً باید پرهیز کنید. در عوض، روی یک دستمال میکروفیبر پاک کننده اسپری کنید و آن را به همه جای صفحه نمایش بمالید تا لکه‌ها پاک شوند.
کنترل از راه دور: کنترل از راه دور نیز هر از چند گاهی باید تمییز شود. باکتری‌های بسیاری روی کنترل تلویزیون تجمع می‌یابند. از دستمال‌های پاک‌کننده و ضدعفونی‌کننده استفاده کنید؛ اما قبل از هر چی باید باتری‌های کنترل تلویزیون را در بیاورید؛ زیرا رطوبت دستمال‌ها می‌تواند روی باتری تأثیر منفی بگذارد.
بلندگو: بیشتر تلویزیون‌های امروزی بلندگو‌های داخلی دارند. بلندگو‌ها هم باید مثل خود تلویزیون تمییز شوند. این قسمت از تلویزیون را نباید با دستمال مرطوب یا نم دار پاک کرد، زیرا مایعات می‌تواند به داخل نشت پیدا کند و به تلویزیون و بلندگو آسیب برساند. از یک دستگاه غبارروب یا جاروبرقی برای از بین بردن گرد و خاک و همه کثیفی‌های نشسته روی بلندگوی تلویزیون استفاده کنید.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه