چگونه یک اسپانسر را جذب سرمایه‌گذاری کنیم؟

بسیاری از مجموعه‌های فرهنگی و هنری در‌پی‌آن هستند تا در سایه اهداف و موضوعات فعالیت خود، گام‌هایی مؤثر در مسیر تحقق آن چشم‌اندازها بردارند؛ این‌درحالی‌ست‌که تأمین اعتبارات و هزینه‌های مربوط به یک فعالیت فرهنگی و هنری در شرایط کنونی، یک چالش بزرگ محسوب می‌شود؛ به‌ویژه در حوزه فرهنگ و هنر که برخلاف فعالیت‌های اقتصادی، بازگشت سرمایه، از همان بدو امر در هاله‌ای از ابهام است. به‌هرروی باید پذیرفت که مقوله تأمین اعتبارات، یکی از مهم‌ترین عوامل بر‌زمین‌ماندن بسیاری از ایده‌های ناب و ارزشمند در تمام عرصه‌های فرهنگی و هنری؛ ازجمله مد و لباس به‌شمار می‌رود و این‌درحالی‌ست‌که رقم‌خوردن هر ایده و فعالیت فرهنگی و هنری در طیف گسترده و به‌شکل مناسب و حرفه‌ای بدون اسپانسر یا حامی مالی، امکان‌پذیر نیست. به‌گزارش هنرآنلاین؛ طبق گفته برخی از فعالان حوزه تبلیغات و حامی‌های مالی؛ موضوع جذب اسپانسر دقیقاً شبیه به پیشنهاد مشارکت و ازدواج است؛ لذا مجموعه مربوطه که درراستای اهداف خود، ضرورت برگزاری یک رویداد فرهنگی و هنری را دنبال می‌کند، نباید پیش از هرگونه اقدام، بدون هیچ آشنایی و تحقیق پیشنهاد اسپانسرینگ یا حامی مالی را ارائه کنند؛ درست همان‌طورکه به یک غریبه پیشنهاد شراکت یا ازدواج داده نمی‌شود؛ بلکه باید تمام تلاش خود را انجام داد تا اعتماد شرکت‌ها و مراکز دولتی و غیردولتی را به‌دست آورده و سپس پیشنهاد برگزاری رویداد فرهنگی و هنر را عنوان کنیم. به‌نظر می‌آید؛ نخستین قدم درراستای راهبردهای جذب حامی مالی، تغییر نگرش مسئولین برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری‌ست؛ بدین‌معناکه ابتدا به حامی مالی به‌عنوان یک کالای یک‌بارمصرف نگاه نشود؛ زیرا درصورت تأمین نیازهای یک اسپانسر در یک پروژه، همان حامی می‌تواند در رویدادهای آتی به‌عنوان حامی تبلیغاتی و مالی دیگر در سطح بالاتر و فزاینده باشد. باید پذیرفت که حوزه حامی مالی، رگ حیات و سوخت موتور رویدادهاست و باتوجه‌به مبنای اولیه این‌حوزه، اسپانسر، یک اتفاق فرهنگی و هنری در دو بخش مالی و غیرمالی تعریف می‌شود. حامیان مالی که عمدتاً شرکت‌های خصوص و افراد حقیقی هستند، از همکاری با رویدادهای فرهنگی‌،هنری ‌دنبال برندسازی فعالیت‌ها و محصولات خود هستند و بیشتر در رویدادهایی شرکت می‌کنند که ظرفیت اهداف آن‌ها را داشته باشند؛ پس هماهنگی و همکاری با آن‌ها کمی دشوار بوده؛ چراکه برخی از خواست‌ها و نیازهای آن‌ها، از شرح وظایف مرکز دولتی فاصله دارد. حامیان غیرمالی نیز که عمدتاً از مرکز دولتی و شبه‌دولتی بوده، بیشتر در حوزه‌ ظرفیت‌‌سازی باتکیه‌بر داشته‌های مرکز خود، همکاری و مشارکت می‌کنند. باین‌همه، فرایند جذب ابتدایی اسپانسر درادامه این مطلب به‌اجمال توضیح داده می‌شود.
جمع‌آوری اطلاعات فعالیت هنری
نخستین افق ذهنی هر اسپانسر، امنیت سرمایه‌گذاری و بازگشت سرمایه است؛ پس ابتدا آمارها، دیتاها و اطلاعات رویدادهای قبلی را جمع‌آوری کرده و ضمن مهندسی ارزش‌گذاری بر این رویداد؛ شرایط امنیت و ثبات سرمایه‌گذاری را برای حامی مالی ترسیم می‌کنید. با این امر، اعتمادسازی اولیه شکل می‌گیرد و ازطرفی اطلاعات و دیتاها باید درجهت نیازهای حامی مالی باشد که به‌شکل عموم شامل متریک‌هایی مثل اطلاعات جمعیتی شرکت‌کنندگان، سروصداها و تعاملات رسانه‌های اجتماعی و سطح تأثیرگذاری بر فرهنگ عمومی جامعه می‌شوند.

انتخاب هدفمند اسپانسر
اسپانسر هدفمند یا ایدئال؛ یعنی حامیانی که در حوزه فرهنگی،هنری فعالیت می‌کنند، به‌احتمال‌زیاد موفقیت بیشتری از پشتیبان‌هایی که در کل صنایع مختلف حضور دارند، کسب خواهند کرد که این امر البته نیازمند تحقیقات میدانی و کافی‌ست و شرکت‌هایی که با اهداف و ارزش‌های مرکز فرهنگی و هنری متناسب‌اند، انتخاب‌های بهتری به‌شمار می‎روند؛ زیرا یکی از چالش‌ها و آسیب‌ها که موجب توقف برخی از رویدادها فرهنگی و هنری می‌شود، انتخاب حامیان غیر مرتبط و بدون دغدغه فرهنگی و هنری‌ست.

شناساندن و معرفی
یکی از مهم‌ترین روش‌های جذب حامی مالی، پرزنت (شناساندن و معرفی) اولیه بوده؛ لذا دراین‌حوزه باید از افراد متخصص و کارشناس استفاده شود تا به‌عنوان طلایه‌دار اولیه یک اتفاق فرهنگی و هنری با شرکت‌های موردنظر طرف گفتمان شوند؛ زیرا ضعف دراین‌حوزه می‌تواند در همان ابتدا حامی مالی را منصرف از سرمایه‌گذاری کند

تداوم و استمرار ارتباط
پس از شکل‌گیری ارتباط اولیه، شرکت‌ها یا افراد، زمانی را برای تصمیم‌گیری لازم دارند. این‌زمان باید محدود بوده و فرصت ارتباط حامی مالی با دیگر برنامه داده نشود. ازطرفی‌دیگر، برای افزایش سطح و کشش اسپانسر، بسته‌های تشویقی مختلف برای حامی مالی درنظر گرفته و اعلام شود تا این‌گونه ذهن حامی مالی به‌شکل پلکانی به متن رویداد سوق پیدا کند.

تصویرسازیِ چشم‌انداز
هرگز نگاه درآمدزایی به اسپانسر نداشته باشید؛ بلکه با افزایش سطح کیفی فعالیت هنری موردنظر، تصویرساز امنیت درروند فعالیت او باشید.

استفاده از زبان نوین
باتوجه‌به گستره و رواج فضای مجازی و کاهش فعالیت‌ها در حوزه بازارهای سنتی، عمده مجموعه‌ها دراین‌فضا فعالیت کنند؛ پس رویداد هنری باید به‌شکلی تعریف شود که در فضای مجازی قابل‌اجرا و توسعه و اطلاع‌رسانی باشد. امید است در سایه ورود نگرش حرفه‌ای به مقوله حمایت مادی و معنوی از رویدادهای فرهنگی و هنری؛ به‌ویژه در حوزه مد و لباس و تلاش برای جلب مشارکت حداکثری افراد دغدغه‌مند دراین‌زمینه، شاهد شکوفایی هرچه‌بیشتر هنر صنعت مد و لباس در آینده باشیم.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه