کنترل خشم با مثبت‌اندیشی

احساس خشم و عصبانیت، خیلی‌زیاد در ما رخ می‌دهد. زمانی که عصبانی هستیم و فکر می‌کنیم حق بروز آن را نسبت به شخص یا اشخاص مورد‌نظر خود نداریم، این خشم را به درون خود می‌بریم و سبب به‌وجود‌آمدن انزجار، تندخویی یا افسردگی خواهیم شد؛ بنابراین بهترین راه این‌است‌که در زمان وقوع با روش‌های مثبت با خشم خود مواجه شویم.

اولین قدم مثبت، صحبت‌کردن آزادانه با کسی‌ست که ما را عصبانی کرده است. این‌گونه تا حدود زیادی می‌توان عصبانیت را خنثی کرد. مثلاً به او بگویید «تو مرا عصبانی کرده‌ای چون …».

حال وقت آن‌است‌که سعی کنید کسانی که شما را عصبانی و ناراحت کرده‌اند، از صمیم قلب ببخشید. بخشش، عملی آزادی بخش برای شماست؛ زیرا شما هستید که از آن سود خواهید برد.

یکی از بهترین کارها این‌است‌که به ورزش‌کردن بپردازید. از‌جمله عالی‌ترین ورزش‌ها در این شرایط خشم، شنا و دو‌میدانی‌ست. همچنین می‌توانید تنیس و توپ‌ها را بی‌محابا پشت‌سر‌هم شلیک کنید تا عصبانیت شما تخلیه شود.

از راه‌های مناسب رها‌کردن عصبانیت، بیان احساسات به‌وسیله نقاشی و طراحی‌کردن با آن دستی‌ست که برای نوشتن از آن استفاده نمی‌کنید. در‌این‌شرایط خلاقیت و ابتکار شما موجب و تخلیه روحی شما شده است.

افکار منفی باعث عصبانیت می‌شود. مثلاً فکر‌هایی مثل، «نمی‌توانم تحمل کنم. این ترافیک همه‌چیز را خراب می‌کند». مثبت فکر‌کردن باعث می‌شود به سختی‌های خشم غلبه کنید. کافی‌ست خود را جای دیگران بگذارید.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه