شکست شاخ مشکلات با مثبت‌اندیشی

امین ادراکی
فکر می‌کردم دوستم از اتفاقی که افتاده خوشحال می‌شود. اما امان از افکار منفی. فکر کردن به آ‌ن‌ها می‌تواند بهترین روزهای ما را خراب کند، بهترین اتفاقات زندگی را به تلخی بکشد و ما را از لذت‌های ساده و دوست‌داشتنی محروم کند. به‌گزارش چطور؛ برای دور کردن افکار منفی، رعایت چند نکته ساده کمک می‌کند تا جلوی فکرهای منفی را بگیرید.

برای دور کردن افکار منفی نباید به ته خط فکر کنید. تقریباً هیچ‌جای زندگی سیاه‌و‌سفید نیست، هیچ‌جای زندگی صفر و یکی نیست و هیچ‌چیزی در زندگی از همه یا هیچ پیروی نمی‌کند.

اتفاقات بد را  تعمیم ندهید. وقتی اتفاق بدی می‌افتد، فکر نکنید به همه‌جا سرایت می‌کند و به‌جای اینکه آن را محدود به زمان و مکان مشخصی کنید، به همه‌چیز و همه‌جا ربط ندهید.

اتفاقات خوب را دستِ‌کم نگیرید. هرچند افکار منفی باعث می‌شوند که اتفاقات مثبت را حتی وقتی واقعاً اتفاق می‌افتند، نبینیم؛ نکات مثبت همیشه هست؛ این شمایید که باید آنها را پیدا کنید.

به‌جای بقیه فکر نکنید. افکار منفی، آرامش را می‌گیرند و ممکن است باعث «ذهن‌خوانی» شوند؛ مثلاً «جواب ایمیلم رو نداد؛ حتماً ازم خوشش نمیاد!» پس قضاوت در‌مورد اتفاقات مبهم را کنار بگذارید.

لازم نیست مسئولیت همه‌چیز را به عهده بگیرید و اتفاقات منفی را درونی‌سازی کنید. همیشه به این فکر کنید که چیزهایی که راجع به آنها منفی‌بافی می‌کنید، چقدر تحت کنترل شما هستند؟

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه