علائم و روش‌های درمان پانیک

افراد مبتلا به «اختلال وحشت» دچار حملات ناگهانی و مکرر ترس می‌شوند که برای چند‌دقیقه یا بیشتر ادامه دارد. به این حملات، وحشت گفته می‌شود. مشخصه حملات هراس، ترس از فاجعه یا از‌دست‌دادن کنترل، حتی در صورت عدم وجود خطر واقعی‌ست. یک فرد همچنین ممکن است در هنگام حمله وحشت، واکنش جسمی شدیدی داشته باشد. ممکن است احساس حمله قلبی داشته باشد. حملات هراس در هر زمان ممکن است رخ دهد و بسیاری از افراد مبتلا به اختلال وحشت از احتمال حمله مجدد نگران هستند و از آن وحشت دارند. به‌گزارش سایت تخصیی کلینیک پیروزی؛ فرد مبتلا به اختلال وحشت، ممکن است دلسرد شده و احساس شرم کند؛ زیرا نمی‌تواند کارهای عادی مانند رفتن به مدرسه یا کار، رفتن به فروشگاه مواد غذایی یا رانندگی را انجام دهد. اختلال هراس، اغلب در اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی آغاز می‌شود. زنان بیشتر از مردان دارای اختلال وحشت هستند؛ اما هرکسی که حملات وحشت را تجربه کند، دچار اختلال وحشت نخواهد شد. افراد مبتلا به اختلال وحشت ممکن است علائم زیر را داشته باشند: حملات وحشت ناگهانی و مکرر از اضطراب و ترس طاقت‌فرسا، احساس عدم کنترل، یا ترس از مرگ یا عاقبت قریب الوقوع در هنگام حمله وحشت، علائم جسمی هنگام حمله وحشت، مانند ضربان قلب یا تپش قلب، تعریق، لرز، لرزیدن، مشکلات تنفسی، ضعف یا سرگیجه، بی‌حسی یا بی‌حسی دست‌ها، درد قفسه سینه، درد معده و حالت تهوع، نگرانی شدید در مورد زمان وقوع حمله وحشت بعدی، ترس یا اجتناب از مکانه‌ایی که حملات وحشت در گذشته رخ داده است. همان‌طور که از لیست مشاهده می‌کنید، بسیاری از علائم ممکن است ظاهر شود. برخی در‌این‌شرایط جهت درمان پانیک به‌دنبال پزشک می‌روند و برخی از یک روانشناس کمک می‌گیرند. کسی که دچار اختلال پانیک است، دارای ترس مداوم از حمله مجدد یا نگرانی در مورد عواقب حمله کردن، رفتار خود را تغییر می‌دهد. برای جلوگیری از حملات وحشت برخی از افراد تحت‌تأثیر قرار می گیرند؛ به‌حدی‌که آنها سعی می‌کنند از هر مکانی که ممکن است آنها را وحشت‌زده کند یا فرار از آن دشوار باشد، اجتناب کنند. زمانی که این اجتناب شدید است به آن «آگورافوبیا» می‌گویند. اختلال هراس بیش از آنچه فکر می‌کنید شایع است. مطالعه اخیر گزارش کرده است که 22.7درصد از افراد، مبتلا به این بیماری هستند. اینها تعداد معادل میلیون‌ها‌نفر در سراسر جهان است. پانیک ممکن است همراه با افسردگی، سایر اختلالات اضطرابی، وابستگی به الکل یا مواد مخدر و همچنین ممکن است اختلال شغلی ایجاد کند. محققان دریافته‌اند که چندین قسمت از مغز و همچنین فرآیندهای بیولوژیکی نقش اساسی در ترس و اضطراب اجتماعی دارند. با کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه عملکرد مغز و بدن در افراد مبتلا به اختلال وحشت، دانشمندان می‌توانند درمان‌های بهتری ایجاد کنند. محققان همچنین به‌دنبال راه‌هایی هستند که در آنها ممکن است استرس و عوامل محیطی نقش داشته باشند.

 

روش‌های درمان پانیک
پیش‌از‌هر‌چیز، ابتدا با پزشک خود در مورد علائم خود صحبت کنید. اختلال وحشت به‌طور‌کلی با روان درمانی، دارو یا هر دو درمان می‌شود. با پزشک خود در مورد بهترین درمان برای رفع این مشکل، صحبت کنید. روان‌درمانی: نوعی روان درمانی به نام درمان‌شناختی رفتاری (CBT)  به‌ویژه به‌عنوان درمان خط اول اختلال وحشت بسیار مفید است. CBT روش‌های مختلف تفکر، رفتار و واکنش به احساساتی را که با حمله وحشت ایجاد می‌شوند به شما می‌آموزد. هنگامی که یاد بگیرید واکنش متفاوتی نسبت به احساسات جسمی، اضطراب و ترس که در طی حملات وحشت ایجاد می‌شود داشته باشید، وحشت شما از بین می‌رود. دارو: پزشکان همچنین ممکن است انواع مختلفی از داروها را برای کمک به درمان اختلال وحشت تجویز کنند: مهارکننده‌های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI)، مهارکننده‌های جذب مجدد سروتونین-نوراپی نفرین (SNRI)، مسدود‌کننده‌های بتا، بنزودیازپین‌ها.

 

چگونه از حملات پانیک پیشگیری کنیم؟
متخصصان راهی برای جلوگیری کامل از حملات وحشت پیدا نکرده‌اند. اما اگر فکر می‌کنید مستعد ابتلا به آنها هستید، می‌توانید در جهت محافظت از خود گام بردارید و از عادت‌های روزمره خود شروع کنید. اولین قدم این است که بفهمید چه خبر است. برای این کار باید به دکتر خود مراجعه کنید. با علائم حمله وحشت، مانند ضربان قلب، تعریق، احساس تنگی نفس و ترس یا وحشت، شبیه به حمله قلبی در سایر بیماری‌ها‌ست؛ بنابراین اگر دچار حمله شده‌اید یا فکر می‌کنید که دچار آن شده‌اید، به یک پزشک یا روانشناس مراجعه کنید. وقتی وحشت یا اضطراب شروع شد، به یاد داشته باشید که روی برخی از راهکارهایی که ممکن است به شما در کنترل این احساسات کمک کنند، تمرکز کنید. نفس خود را کم کرده و از شکم، نفس عمیق بکشید. از ترس خود فرار نکنید. با آنها روبه‌رو شوید. در‌حالی‌که استراتژی‌های خودیاری می‌توانند قدرتمند باشند، نیازی نیست که آن را به‌تنهایی انجام دهید. در مورد احساس اضطراب خود با پزشک یا روانشناس صحبت کنید. درمان و دارو همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا اضطراب خود را کنترل کرده و بهزیستی ذهنی خود را بهبود ببخشید.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه