چیدن ظروف در کابینت آشپزخانه

چیدن ظروف در کابینت آشپزخانه، نیازمند مهارت خاصی‌ست. این‌کار به‌خصوص در آشپزخانه‌های کوچک که تعداد کابینت آن‌ها کم است، ممکن است کمی دشوار و کلافه‌کننده به‌نظر برسد. شاید با خود بگویید وقتی دیدی به داخل کابینت وجود ندارد، چه نیازی است که بابت مرتب‌کردن داخل کابینت‌ها زمان صرف کنیم. به‌گزارش وزین‌دیزاین؛ خوب است بدانید که سامان‌دهی و نظم داخل کابینت‌ها باعث می‌شود که شما به‌راحتی به وسایل مورد‌نیازتان دسترسی پیدا کنید و این اتفاق برای فردی که ساعات زیادی را در آشپزخانه می‌‌گذراند اتفاق خوشی‌ست؛ زیرا در کم‌ترین زمان وسیله مورد نیازش را پیدا می‌کند بدون آن که بخواهد دنبال آن بگردد. در‌این‌مطلب شما را با ترفندهایی آشنا می‌کنیم که کمک می‌کنند تا کابینت‌هایی مرتب و آراسته داشته باشید.

خارج‌کردن وسایل اضافی از کابینت‌ها
اولین قدم مهمی که برای چیدمان ظروف داخل کابینت‌هایتان باید بردارید، خارج‌کردن وسایل غیر‌ضروری از داخل کابینت‌هاست. اغلب ما داخل کابینت‌هایمان ظروف و وسایلی داریم که به‌هر‌علتی مانند خرابی یا گم‌شدن درشان دیگر برایمان قابل استفاده نیستند. توجه داشته باشید که چنین وسایلی بی‌دلیل فضای داخل کابینت‌ها را اشغال می‌کنند؛ آن‌ها را شناسایی کرده و از آشپزخانه‌تان خارجشان کنید.

جداسازی ظروف پرکاربرد و دم‌دستی
قدم ضروری بعدی که برای چیدمان ظروف در داخل کابینت‌هایتان باید بردارید، جدا‌کردن ظرف‌ها و وسایل پرکاربرد از وسایلی‌ست که کم‌‌تر به آن ها نیاز دارید. مثلاً یک طبقه مخصوص فنجان چای مهمان و یک طبقه مخصوص سرویس غذا‌خوری چینی باشد؛ به‌این‌صورت هم داخل کابینت شما شیک و زیبا می‌شود و هم در هنگام نیاز به‌راحتی وسیله مورد‌نظر را پیدا می‌کنید. توجه داشته باشید که دسترسی به ظروف پرکاربردی که هر‌روز نیازشان دارید، نسبت به دسترسی به باقی آن‌ها باید بسیار آسان‌تر باشد.

دسته‌بندی‌کردن ظروف
در‌این‌مرحله از کار، لازم است تا از بین ظروفی که دارید، آن‌هایی را که در یک گروه قرار می‌گیرند، دسته‌بندی کنید. مثلاً، بشقاب و کاسه‌ها، تابه و قابلمه ها، لیوان و فنجان‌ها، قاشق و چنگال‌ها و… را در یک گروه قرار دهید. توجه داشته باشید که گروه‌بندی ظرف‌ها، نظم مشخصی به چیدمان داخل کابینت‌ها می‌دهد و به شما و اعضای خانواده‌تان کمک می‌کند که محل قرار‌گیری هر ‌گروه را به‌آسانی به‌خاطر بسپارید و پیدایشان کنید.

استفاده از نظم‌دهنده‌ها
شما باید در چیدمان کابینت آشپزخانه این را در‌نظر بگیرید که هدف اصلی چیدن آن‌‌ها به‌گونه‌ی‌ست که بهتر در دسترس شما و بقیه اعضای خانواده باشند و وقتی به چیزی فکر می ‌کنید دقیقا بدانید از کجا می ‌توانید آن را پیدا کنید. نظم‌دهنده‌ها دقیقاً همان چیزی هستند که به‌این‌منظور به شما کمک می‌کنند. نظم‌دهنده کابینت، همان‌طور که از اسمش پیداست شامل قفسه، کشو، پایه، جای قاشق و چنگال و سایر ملزومات است. لوازم نظم‌دهنده باعث می‌شوند که فضای بلا‌استفاده در کابینت به کم‌ ترین میزان خود برسد.

از فضای داخل درب کابینت‌ها استفاده کنید
برای نظم‌دادن به آشپزخانه‌های کوچک، از هر میلی‌متر فضای موجود باید استفاده کنید. فضای داخل در کابینت‌ها یکی از همین فضاهاست. شما می‌توانید به‌سادگی با کمک هنگرهای قوی از فضای داخلی در‌ها استفاده بهینه داشته باشید. مثلاً می‌توانید که درب قابلمه‌ها را که بسیار جاگیر هستند، به‌سادگی در این فضا جاسازی کنید.

استفاده از راف برای افزایش فضای کابینت
برای جا‌دادن این‌همه وسیله با کم‌بودن تعداد کابینت‌ها باید چه کرد؟ تنها راه حل، منظم‌کردن وسایل داخل کابینت‌ها با ایجاد طبقه یا قفسه داخل آن‌هاست. این‌جاست‌که می‌توان با‌استفاده‌از شلف‌ها با قابلیت جابه‌جایی، برای دو‌برابر‌کردن فضای داخل کابینت استفاده کرد. شلف یا راف فلزی، داخل کابینت ساخته شده با اندازه استاندارد کابینت، وسیله‌ای بسیار کارآمد برای ایجاد فضا بین دو طبقه کابینت است. با استفاده از راف‌ها به‌راحتی می‌توانید لوازم آشپزخانه خود را زیر شلف یا بالای آن بچینید و از فضای بین دو طبقه کابینت حداکثر استفاده را ببرید.

چیدن قابلمه‌ها در کابینت‌های پائین
یکی از وسایلی که در آشپزخانه‌های ایرانی به تعداد زیاد با ابعاد و اندازه‌های مختلف و جنس‌‌های گوناگون دیده می‌شود، قابلمه و تابه است. اگر فضای کابینت آشپزخانه شما به‌اندازه‌ای جا دارد که بتوانید قابلمه‌‌ها را تک‌تک داخل آن قرار دهید، اتفاق خوبی‌ست؛ اما از‌آن‌جایی‌که در اکثر آشپزخانه‌ها با کمبود فضا مواجه هستیم، معمولاً در کابینت‌ها قابلمه‌ها و تابه‌ها را روی یکدیگر قرار می‌‌دهیم که این‌کار برداشتن آن‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌کند. داخل کابینت را به‌گونه‌ای با استندهای کشویی طراحی کنید که قابلیت این را داشته باشد که‌هر قابلمه را جدا قرار دهید تا در هنگام برداشتن و قرار‌دادن دوباره‌اش اذیت نشوید.

استفاده از پگ‌بورد برای چیدمان کاسه‌ها و بشقاب‌ها
با اینکه چیدمان بشقاب‌ها راحت‌ترین کار در آشپزخانه است؛ ولی بد نیست که آن‌ها را به بهترین‌نحو‌ممکن چیدمان کنید. برای این‌کار، داخل کشوی آشپزخانه پگ‌بورد قرار دهید. پگ‌بورد؛ صفحه‌ای‌ست‌که داخل آن سوراخ‌هایی با قطر مختلف وجود دارد. قرار‌دادن پگ‌بورد داخل کشو نسبت به کابینت کاربرد بیشتری دارد و باعث می شود که وسایل داخل کشو مرتب جلوه کنند.

خلاقیت در چیدن لیوان‌ها و فنجان‌ها
برای چیدمان لیوان و فنجان‌ها داخل قفسه‌های کابینت، استند طبقاتی داخل کابینت قرار دهید تا از فضای بالای لیوان ها نیز به خوبی بتوانید استفاده کنید؛ البته به‌غیر‌از استند طبقاتی، آویز فنجان داخل کابینتی نیز نظم‌دهنده مناسبی برای استفاده از فضای بالا قفسه کابینت‌ها‌ست؛ اما برای چیدمان لیوان و فنجان‌های دسته‌دار تنها به داخل کابینت و کشوها اکتفا نکنید و تعدادی از آن‌ها که خیلی مورد‌استفاده هستند را از بخشی از دیوار آشپزخانتان که فضای خالی دارد، آویزان کنید.

استفاده از ارگانایزر برای قاشق و چنگال‌ها
اگر تصمیم دارید که به‌جای استفاده از کنسول یا چمدان، سرویس‌های قاشق و چنگال خود را درون کشوی کابینت جای دهید؛ بهتر است از یک ارگانایزر بهره بگیرید. ارگانایزرها صفحات تقسیم‌بندی‌شده‌ای هستند که بسته به نوع کاربردشان می‌توانند از چوب، پلاستیک، حصیر یا حتی فلز ساخته شوند. این محصولات، مقدار فضای لازم جهت تفکیک وسایل را فراهم می‌‌کنند و به چیدمان آنها نظم می‌‌بخشند.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه