ترفندهایی برای پاک‌کردن اجاق گاز

چه یک آشپز حرفه‌ای باشید چه از اجاق گاز تنها برای گرم‌کردن غذاهای مانده استفاده کنید، احتمالاً تا کنون تجربه‌ سختی در هنگام پاک‌کردن آن را داشته‌اید. با گذشت زمان، سطح اجاق گاز دوده‌گرفته، چسبناک و روغنی شده و سرریزهای سوخته‌ی غذا بر روی آن دیده می‌شود. تمام این‌ها می‌توانند پاک‌کردن اجاق گاز را عملی طاقت‌فرسا و ناخوشایند کنند؛ اما نکات و ترفندهایی وجود دارند که این کار را ساده‌تر می‌سازند.

استفاده از ابزار مناسب
مایعات پاک‌کننده‌ سطوح و حوله‌های کاغذی، اغلب برای پاک‌کردن سطحی اجاق گاز مناسب هستند؛ اما اگر اجاق گاز شما بیش از حد کثیف شده، ممکن است به ابزار اضافی دیگری نیاز پیدا کنید. برس‌های پاک‌کننده اجاق‌گاز ارزان هستند؛ اما می‌توانند برای کم کردن آشغال‌ها و یا جدا‌کردن لکه‌های روغن مورد استفاده قرار گیرند. بقایای سوخته‌ی غذا نیز می‌تواند با استفاده از یک کاردک برداشته شود، فقط باید مواظب باشید که سطح اجاق گاز را خراش ندهید.

پاک‌کننده‌های طبیعی
در‌حالی‌که احتمالاً قادر به پیدا‌کردن تعداد بسیار زیادی اسپری پاک‌کننده‌ آشپزخانه در بیشتر سوپرمارکت‌ها هستید، ممکن است که اغلب حتی نیازی به این راه‌حل‌های گران قیمت نداشته باشید. شما به احتمال زیاد دو تا از موثرترین پاک‌کننده‌ها را از قبل در آشپزخانه دارید. آب لیمو و سرکه نه‌تنها ارزان هستند؛ بلکه قدرت زیادی هم دارند. استفاده از آب لیمو و جوش شیرین با هم می‌تواند اثر پاک کنندگی قدرتمندی داشته باشد. برای رسیدن به این هدف تنها نیاز دارید تا کمی جوش شیرین را بر روی سطح اجاق گاز پاشیده و پیش از آنکه برای پاک‌کردن رسوبات از قاب دستمال استفاده کنید آن ناحیه را با آب لیمو بمالید. سرکه می‌تواند به‌صورت یک سهم سرکه و دو سهم آب به‌عنوان حلال مورد استفاده قرار گیرد. این ترکیب را در یک بطری اسپری ریخته و از آن برای پاک‌کردن هر روزه‌ اجاق گاز استفاده کنید.

پاک‌کردن در هنگام گرم‌بودن گاز
اگرچه این دقیقا یک توصیه‌ فوق‌العاده برای پاک‌کردن یک کثیف کاری نیست؛ اما می‌تواند از مشکلات پیش‌ِرو جلوگیری کند. وقتی در حال آشپزی هستید، اگر غذا پاشیده یا سرریز شد، سعی کنید آن را تا سطح گاز گرم است پاک کنید. این ممکن است زمانی که آشپزی می‌کنید و ریسک سوختگی وجود دارد امکان‌پذیر نباشد؛ اما می‌توانید به خاطر داشته باشید تا بعداً برگشته و پیش از سرد شدن کامل گاز، آن را پاک کنید. این کارِ تمیز‌کردن آن را به‌طور مشهودی آسان‌تر می‌کند.

قبل از خیس‌کردن اجزای گاز را جدا کنید
انواع زیادی از لوازم پخت و پز، به ویژه سطح بالایی اجاق گاز، قطعاتی دارند که به‌آسانی قابل جدا‌کردن هستند. شما ممکن است با تمیز‌کردن اجاق گاز در حالی که این قطعات سر جایشان هستند مشکل داشته باشید. بنابراین بوسیله‌ی جدا کردن آن‌ها، می‌توانید این اجزا را خیس کنید تا روند تمیزکاری برایتان ساده‌تر شود. وقتی سطح اجاق گاز را لکه‌ها و غذاهای سوخته‌ سمجی گرفته‌اند، ایده‌ خوبی‌ست که ببینید قادر به جدا‌کردن کدام قطعات هستید و آن‌ها را در سینک بخیسانید. این کار به نرم‌تر شدن ضایعات کمک زیادی می‌کند تا جایی که ممکن است با یک دست‌کشیدن ساده تمیز شود. بقیه می‌توانند بعد از خیسانده شدن با کمی مالیدن از بین بروند. فقط مطمئن شوید که اجزای جدا شده را قبل از برگرداندن به سرجایشان کاملاً خشک کنید.

تمیز‌کردن مداوم
وقتی هیچ‌کس از فرآیند سر و‌ کله زدن با یک اجاق گاز کثیف لذت نمی‌برد، انجام این‌کار به‌طور مکرر آن را ساده‌تر می‌کند. وقتی به‌طور منظم گازتان را تمیز می‌کنید، متوجه می‌شوید که تلاش‌هایتان بهتر نتیجه می‌دهد. با داشتن یک برنامه هفتگی برای پاک‌کردن اجاق گاز و دیگر جاهای دردسرساز آشپزخانه، روغن و لکه‌ها شانس اینکه به‌طور مناسبی جاگیر شوند را نخواهند یافت. هیچ چیزی سخت‌تر از تمیز‌کردن لایه‌های بر روی هم انباشته‌شده‌ آشغال و چربی نیست؛ بنابراین تمیز‌کردن منظم بهترین کاری‌ست که می‌تواند جلوی ایجاد لایه‌های روغن و شره را بگیرد تا سطح اجاق گاز را تبدیل به خانه خود نکنند. اگر کار پاک‌کردن اجاق گاز دارد سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود، شاید وقت آن رسیده که آن را نو کنید. اگر سطح اجاق گاز وضعیت بدی دارد ممکن است که تمیز‌کردن و جلا دادنش موجب ایجاد فرورفتگی و خرابی در آن شود و این تمیز‌کردنش را حتی مشکل‌تر هم می‌سازد.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه