نگاهی به معضل فقر فضای سبز در شهر خرم‌آباد

حسرت سبز!

شهر خرم‌آباد امروز با فقر شدید فضای سبز مواجه است؛ به‌طوری‌که به‌گفته مسئولان شهری برخی از محلات این‌شهر حتی یک‌متر هم فضای سبز ندارند. به‌گزارش مهر؛ خرم‌آباد شهر هزاران چشمه با رودخانه‌هایی که از گذشته‌های دور برای این‌شهر توریستی به‌جای‌مانده امروز اوضاع چندان خوبی ندارد. اینجا با آب فراوانی که از دل هر نقطه آن بیرون می‌زند می‌تواند به توریستی‌ترین شهر غرب کشور و حتی کل کشور تبدیل شود؛ ولی متأسفانه عدم مدیریت این توانمندی‌ها در حوزه شهری موجب شده است که ازاین‌ظرفیت در حد مطلوب استفاده نشود.
هم‌اکنون آب چشمه‌های خرم‌آباد بدون هیچ‌گونه استفاده‌ای از شهر خارج می‌شود تا در پشت سدهای استان‌های هم‌جوار جمع شود درحالی‌که ازاین‌ظرفیت می‌توان برای توسعه فضای سبز شهری و همچنین شاداب‌سازی فضای شهر استفاده کرد. این‌درحالی‌ست‌که خرم‌آباد هم‌اکنون از فقر شدید فضای سبز رنج می‌برد؛ درحالی‌که آب‌وهوای این‌شهر شرایطی را به‌وجود آورده که قابلیت کاشت و رشد انواع درختان و همچنین بوته‌ها دراین‌شهر وجود دارد.بااین‌اوصاف، هم‌اکنون شهر خرم‌آباد که پیش‌ازاین در سال‌های دور به شهری پردرخت با فضای سبز قابل‌توجه مشهور بوده امروز به‌شدت با کمبود فضای سبز درگیر است و این‌موضوع را می‌توان با نگاهی از بلندای شهر متوجه شد. هم‌اکنون در خرم‌آباد فضای سبز موجود به‌طور عمده فضای سبزی‌ست که از گذشته‌ها به‌جامانده و در سال‌های اخیر توجه کمتری به توسعه فضای سبز دراین‌شهر شده است. ازسوی‌دیگر، عمده فضای سبز ایجاد شده در خرم‌آباد در شمال این‌شهر متمرکزشده؛ به‌طوری‌که شمال شهرنشین‌ها از فضای سبز بیشتری برخوردارند تا پائین‌شهر نشین‌ها از این‌معضل به‌صورت مضاعف رنج ببرند.

ضرورت ایجاد پارک‌های محله‌ای در شهر خرم‌آباد
رضا بیرانوند؛ رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد در مراسم افتتاح سه بوستان در شهر خرم‌آباد در سخنانی بااشاره‌به‌اینکه ساخت پارک‌های محله‌ای برای شهر خرم‌آباد امری ضروری‌ست، گفت: «شورای شهر دوره ششم ایجاد پارک‌های محله‌ای را در سطح شهر در دستورکار دارد و شهردار خرم‌آباد نیز خوشبختانه توانسته که این‌امر را در دستورکار خود قرار دهد». وی با‌تأکید‌بر‌اینکه ایجاد این پارک‌های محله‌ای موجب ایجاد شورونشاط در میان اهالی محله می‌شود، عنوان کرد: «این‌امر همچنین درراستای ارتقای سطح زندگی و افزایش سطح سلامت مردم مؤثر خواهد بود». رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با‌تأکید‌بر‌اینکه از شهردار خرم‌آباد این انتظار را داریم که این پارک‌های محله‌ای در کل مناطق شهر خرم‌آباد ایجاد شوند، افزود: «امیدواریم دراین‌زمینه شاهد اجرای عدالت باشیم و در چهارگوشه شهر خرم‌آباد این پارک‌های محله‌ای ایجاد شوند». بیرانوند بابیان‌اینکه ایجاد فضای سبز یکی از عوامل پایداری توسعه در زندگی شهری محسوب می‌شود، افزود: «هر محله در شهر خرم‌آباد نیازمند فضای سبز و پارک اختصاصی‌ست». وی بااشاره‌به‌اینکه سرانه فضای سبز در ایران بین هفت‌تا ۱۲‌متر است، گفت: «متأسفانه این‌عدد در شهر خرم‌آباد بسیار پایین است و این‌عدد تنها ۴.۱‌متر بوده که این خیلی‌کم است». رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با‌تأکید‌بر‌اینکه براساس استانداردهای زیست‌محیطی بین‌المللی این‌عدد باید بین ۲۰ تا ۲۵‌متر باشد، گفت: «سرانه فضای سبز در محله‌های قدیمی شهر خرم‌آباد حتی به یک‌متر هم نمی‌رسد». بیرانوند با‌تأکید‌بر‌اینکه سرانه فضای سبز در محله‌های «اسدآبادی»، «کوی علی‌آباد»، «فلک‌الدین»، «ماسور» و… کم است، ادامه داد: «متأسفانه در محله‌هایی در شهر خرم‌آباد مانند پشته جزایری، ده محسن، پای خالدار، کمالوند، گیلوران و قلعه سنگی که در دهه‌های نه‌چندان‌دور به شهر خرم‌آباد ملحق شده‌اند، سرانه فضای سبز در آن‌ها حتی یک‌متر هم نیست». وی با‌تأکید‌بر‌اینکه این‌امر یک زنگ خطر برای شهر خرم‌آباد محسوب می‌شود، گفت: «این محله‌ها که مانند قارچ سبز شده‌اند و از لحاظ سرانه فضای سبز، آموزشی، پیاده‌رو و… دارای مشکل هستند، چرا باید این محله‌ها در دهه‌های نه‌چندان‌دور به شهر خرم‌آباد الحاق شوند و اگر بخواهیم یک پارک محله‌ای در آن‌ها ایجاد کنیم با مشکل مواجه می‌شویم».

ضرورت تحقق عدالت در توزیع خدمات شهری
مهرداد ویسکرمی؛ نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی نیز دراین‌مراسم با‌تأکید‌بر‌اینکه یکی از دغدغه‌هایی که وجود دارد بحث عدالت در توزیع خدمات شهری‌ست، گفت: «به‌هرحال به‌هر‌دلیلی بعضی از قسمت‌ها در شهرها بیشتر دیده شده و برخی نیز کمتر و یا اصلاً دیده نشده است». وی بابیان‌اینکه یکی از هدف‌گذاری‌های مهم شهرداری و شورای شهر باید این باشد که خدمات را به مناطق حاشیه‌ای بیشتر ببرند عنوان کرد: «درحال‌حاضر، ۱۲ منطقه حاشیه‌ای در شهر خرم‌آباد داریم که از کمترین امکانات شهری هم بعضاً برخوردار نیستند». نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی بااشاره‌به دیدار با مسئولان دفاتر تسهیل‌گری در‌این‌محلات، افزود: «واقعاً مشکلات این محلات و مناطق زیاد است و توقع نمی‌رود که در چند سال حل شوند؛ اما هرکسی هر کاری‌که می‌تواند باید انجام دهد و دراین‌راستا شورای شهر و شهرداری خرم‌آباد دراین‌مسیر قدم بردارند». ویسکرمی با‌تأکید‌بر‌اینکه یکی از راه‌‌های خوب دراین‌زمینه، کمک گرفتن از بخش خصوصی‌ست، ادامه داد: «دراین‌راستا سرمایه‌گذاران متعددی به ما مراجعه کرده‌اند تا براساس ضوابط شهرداری در شهر خرم‌آباد سرمایه‌گذاری کنند که این‌ها به شهردار و شورای شهر معرفی می‌شوند».

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در مدیریت شهری
وی بااشاره‌به برخی مشکلات در مدیریت شهری و سو مدیریت در شهرداری در سال‌های گذشته افزود: «امیدواریم که شهردار جدید به‌سمت درآمدزایی در حوزه شهری حرکت کند و باتوجه‌به ظرفیت‌هایی که بخش خصوصی دارد و انگیزه‌هایی که وجود دارد می‌شود این‌کار را انجام داد». نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با‌تأکید‌بر ضرورت حفظ و نگهداری از فضای سبز در شهر خرم‌آباد، گفت: «دراین‌راستا نقش مردم بسیارمهم و اثرگذار است و شعار شهر ما، خانه ما باید در شهر خرم‌آباد محقق شود». ویسکرمی با‌تأکید‌بر‌اینکه شهرداری با مشکلات فراوانی مواجه است و همه ما باید کمک کنیم که این‌شهر خوب بماند، تصریح کرد: «تلاش ما دراین‌مدت بر این بوده که تعامل خوبی با شهرداری و شورای شهر داشته باشیم». به‌هرروی خرم‌آباد با دارابودن آب فراوان، چشمه‌های زیبا و آب‌وهوای معتدل ظرفیت تبدیل‌شدن به شهری توریستی را دارا است؛ شهری که هم مردم آن بتوانند در آن به‌راحتی نفس بکشند و هم دیگر هم‌وطنان برای سپری کردن اوقات خوش به این‌شهر سفر کنند. بااین‌اوصاف، اگر امروز برای توسعه فضای سبز در شهر خرم‌آباد کاری صورت نگیرد توسعه روزافزون فضای شهری و افزایش آلودگی‌های صوتی، تصویری و همچنین آلودگی هوا که مولود زندگی شهری‌ست زندگی را دراین‌شهر که روزی خرم و آباد بود با مشکل مواجه خواهد کرد.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه