زنانی‌که برای اولین‌بار شهردار یک کلان‌شهر شدند

سروناز بهبهانی

«ظریفه غفاری» اولین و جوان‌ترین شهردار زن افغانستانی، خاطرات خود را توسط انتشارات «ویراگو» در سال آینده میلادی منتشر خواهد کرد. حق چاپ این اثر، در جوامع مختلف مثل انتشارات «آلفابت» هلند، «اوپن‌بوکس» مجارستان، «لاتس» فرانسه و ... خریداری شده است و ظاهراً ترجمه‌های آن نیز منتشر خواهد شد. این زن، دانش‌آموخته رشته اقتصاد بوده و در 24‌سالگی توانست شهردار «میدان شهر» در حومه شهر کابل شود. او در زمان تصدی این پست، بارها از‌سوی گروه‌های ناشناس تهدید شد و موردحمله قرار گرفت. پدرش به‌خاطر رسیدن او به این پست، از‌سوی گروه‌های ناشناس به‌قتل رسید. سرانجام این زن، در ماه اوت سال جاری، همراه با 70هزار خانواده دیگر افغانیِ ساکن کابل، از افغانستان خارج و به آلمان، پناهنده شد. او در سال 2019 از‌سوی شبکه BBC انگلیس، میانِ لیستی 100‌نفره از بانفوذ‌ترین و تأثیرگذارترین زنان دنیا قرار گرفت و علاوه‌بر‌این؛ جایزه بین‌المللی «زنان شجاع» را از‌سوی وزارت خارجه آمریکا در سال 2020 دریافت کرد. او جوایز مشابه دیگری نیز از کشورهای دیگر دریافت کرده و اکنون، مؤسسه‌ای حقوق بشری برای حمایت از زنان افغان را اداره می‌کند. او اولین شهردار زن در جهان نبوده و سیاهه بلندی از زنانی‌که توانسته‌اند این پست را در شهرهای مختلف جهان تصاحب کنند، وجود دارد. طبق گزارش سایت بنیاد The City Mayors Foundation که در نوامبر 2021 منتشر شده؛ برآورد می‌شود که اکنون در سطح بین‌المللی، کمتر از 15درصد شهرها توسط شهرداران زن اداره می‌شوند؛ و تنها یک‌چهارم پایتخت‌های دنیا، شهردار زن دارند. پاریس، آمستردام، برلین، اسلو و استکهلم در اروپا؛ مکزیکوسیتی، کاراکاس، بوگوتا و مونته‌ویدئو در آمریکای لاتین؛ داکار، فری‌تاون، تونس، آدیس‌آبابا، نایروبی و رباط در آفریقا؛ هنگ‌کنگ، سنگاپور و توکیو در آسیا ازآن‌جمله‌اند. گزارش این‌هفته از کلان‌شهرهایی می‌گوید که برای اولین‌بار دارای شهردار زن شدند.

میشل روبیرولا
متولد ۱۹۵۶؛ سیاستمدار فرانسوی که از ژوئیه تا دسامبر ۲۰۲۰ شهردار «مارسی» بود. او که درواقع پزشک است، جانشین «ژان کلود گاودن» شد. او اولین شهردار زن دراین‌شهر بود؛ اما در 15 دسامبر سال گذشته میلادی، استعفایش را از سمت شهردار به‌دلایل بروز مشکلاتی در سلامتی خود، رسماً اعلام کرد.

کلودیا هرناندز
متولد ۱۹۷۰؛ یک سیاستمدار کلمبیایی که نامزد معاونت ریاست‌جمهوری در انتخابات 2018 این کشور برای حزب «اتحاد سبز» نیز بود. او در اکتبر سال 2019، به‌عنوان شهردار «بوگوتا»؛ پایتخت کلمبیا که پرجمعیت‌ترین شهر آنجا نیز محسوب می‌شود، برگزیده شد. او اولین زنی‌ست که برای تصدی این پست درآن‌شهر انتخاب شد.

الکساندرا دولکویچ
متولد ۱۹۷۹؛ یک وکیل لهستانی که از ۱۱ مارس ۲۰۱۹ به‌عنوان شهردار «گدانسک» که درواقع، یکی از شهرهای بزرگ و از بندرهای شمال لهستان در کرانه دریای بالتیک است؛ آغازبه‌کار کرد. او با کسب 82‌درصد از آرا توانست این پُست را تصاحب کند و اولین شهردار زن آنجا به‌شمار می‌رود.

کلاودیا شینبائوم
متولد ۱۹۶۲؛ سیاست‌مدار اهل مکزیک که در ژوئیه ۲۰۱۸ با کسب تقریباً ۵۵٫۵‌درصد آرای رأی‌دهندگان در انتخابات سرتاسریِ‌ مکزیک، رسماً به‌عنوان اولین زن شهردار «مکزیکوسیتی» (پایتخت آنجا) انتخاب شد. او دکترای فیزیک دارد و در سال ۲۰۰۷ نیز برنده معتبر جایزه صلح نوبل به‌عنوان عضو نهادِ جهانی تغییرات آب‌وهوایی شد.

فِمکِه هالسِما
متولد ۱۹۶۶؛ سیاست‌مدار اهل هلند که در سال ۲۰۱۸ به‌عنوان اولین شهردار زن «آمستردام» انتخاب شد. او اولین زنی‌ست که به‌شکل غیرموقت این پست را دراختیار دارد و قرار شده شش‌سال شهردار پایتخت و پر‌جمعیت‌ترین کشور گل‌های لاله باقی بماند. او به‌عنوان مترجم و نویسنده خلاق تلویزیون نیز فعالیت می‌کند.

سعاد عبدالرحیم
متولد ۱۹۶۴؛ سیاست‌مدار اهل جمهوری تونس که در 3 جولای 2018 به اولین شهردار زن در «تونس» طی یک‌قرن‌گذشته تبدیل شد و البته اولین زن عرب ا‌ست که به این مقام رسیده. او پیش‌ازاین‌، مدیر یک شرکت دارویی بود و در جوانی بارها به‌خاطر عقاید و فعالیت‌های سیاسی، زندانی شد.

والری پلانت
متولد ۱۹۷۴؛ یک سیاستمدار کانادایی. او از سال ۲۰۱۷ به‌عنوان چهل‌و‌پنجمین شهردار «مونترال» در کانادا فعالیت می‌کند. البته اولین زنی نیست که به این عنوان در آنجا دست یافته؛ درواقع، پیش از او، جین کاول-پویتراس شهردار این شهرِ بزرگ شده بود؛ اما مدت حضورش بسیار‌کوتاه و حتی به‌عبارتی، نمادین بود.

ویرجینیا راجی
متولد ۱۹۷۸؛ سیاست‌مدار و وکیل اهل ایتالیا که از ۲۲ ژوئن ۲۰۱۶ اولین شهردار زن «رم» بود و چون در سال‌های اخیر، عملکردش به‌خاطر وضع نامناسب حمل‌ونقل عمومی و جمع‌‌آوری زباله‌ها از سطح شهر، موردانتقاد قرار گرفت؛ در سال 2021 اعلام کرد که دیگر نامزد تصدی این مسند نخواهد شد.

هنریت ریکر
متولد ۱۹۵۶؛ وکیل و سیاستمدار مستقل آلمانی که برای مواضعش در طرفداری از مهاجرت و البته سوءقصدی که در سال 2015 به‌جانش شد، شناخته می‌شود. او یک‌روز پس از آن حمله، با کسب بیش از 52درصدِ آرا به‌عنوان اولین شهردار زن «کلن» انتخاب و در سال 2020 دراین‌مقام ابقاء شد.

ذکری علوش
متولد ۱۹68؛ اولین شهردار زن «بغداد»؛ پایتخت عراق که فارغ‌التحصیل دوره دکترای مهندسی شهری بوده و پیش‌از‌آن در وزارت آموزش عالی آن کشور سمت مدیر‌کلی را ‌‌عهده‌دار بود. او که از فوریه 2015 تا سپتامبر 2020 شهردار بود، به‌عنوان یک تکنوکراتِ مبارز و حامی حقوق زنان عراق نیز مطرح است.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه