فیلم‌هایی که فجایع آبی را به‌تصویر کشیده‌اند

خاطره باقری/ امواج بزرگ، چندین‌تن آب و یک طوفان مهیب؛ «سونامی» جز مرگ و خرابی چیزی به‌جا نمی‌گذارد و نه‌تنها سازه‌ها را از بین می‌برد؛ بلکه جان صدهاهزار‌نفر را می‌گیرد. بااین‌حال، روح انسانی همیشه قوی بود و به زندگی ادامه می‌دهد؛ همان‌گونه که پس از سونامی هند و طوفان کاترینا ساکنان آن به زندگی خود ادامه دادند. درباره حوادث طبیعی، فیلم‌هایی ساخته شده؛ و سونامی هم همیشه با هیجان و ترس همراه است. دراین‌‌گزارش، فهرستی از فیلم‌های را معرفی می‌کنیم که اگرچه بعضاً رابطه مستقیم با سیل یا سونامی ندارند؛ اما بستر حوادث در بحبوحه این اتفاق ویرانگر روی می‌دهد.

ماجرای پوزیدون

کشتی «پوزیدون» در روز کریسمس با حمله تروریستی مواجه شده؛ کشتی در وسط اقیانوس گیر افتاده؛ آن‌هم درحالی‌که تعداد زیادی مسافر درون آن هستند. یک کشیش و مأمور پلیس آن‌ها را به طبقه زیرین کشتی می‌برد؛ اما آن‌ها نباید تنها نگران آب باشند. درواقع، یک نیروی شوم و اهریمنی هم دراین‌ماجرا وجود دارد.

آخرت
فیلمی به‌کارگردانی کلینت ایستوود؛ درباره اخلاقیات و تغییر زندگی در دنیای عجیب و ناشناخته. در سونامی سال ۲۰۰۴ اقیانوس هند، «ماری لیلی»؛ خبرنگار تلویزیون فرانسه، در تایلند با تجربه‌ای مرگبار روبه‌رو می‌شود. او که ساعت‌ها در آب غرق شده، ازنظر پزشکی مرده؛ تااینکه عده‌ای نجاتش می‌دهند. در‌آن‌سوی دنیا، «جرج»؛ یک واسطه ارواح است که می‌خواهد از شر این شغل رها شده و یک زندگی معمولی داشته باشد. ازسویی، «مارکوس» ۱۲‌ساله می‌خواهد با برادر دوقلوی مرده‌اش ارتباط برقرار؛ و پاسخ سؤالاتش را دریافت کند. سرنوشت، این سه‌نفر را به‌هم نزدیک می‌کند و وقتی آن‌ها با تجربه نزدیک به مرگ روبه‌رو می‌شوند، چه رخ می‌دهد؟

طعمه
گویی سونامی کافی نیست؛ زیرا در اینجا با کوسه‌های سفید هم سروکار داریم. پس از سونامی در کرانه استرالیا، گروهی از مردم در یک سوپرمارکت، گیر افتاده و با دنیای خارج ارتباط ندارند؛ اما سیل و سونامی تنها دلیل ترس آن‌ها نیست؛ یک کوسه سفید، به‌همراه‌ سیل به فروشگاه وارد شده و گرسنه است! آیا این‌افراد نجات پیدا می‌کنند یا طعمه کوسه گرسنه می‌شوند؟

موج جزر و مدی
پروفسور «کیم»؛ یک زیست‌شناس دریایی‌ست که به‌تازگی اکتشاف بزرگی داشته. منطقه‌ای از بوسان در جنوبی‌ترین نقطه کره، به یک منطقه تفریحی تبدیل شده است که در سواحل آن، سونامی رخ می‌دهد. او تلاش می‌کند این سونامی را گزارش دهد؛ اما کسی به او توجه نمی‌کند. دو پلیس خارجی میان طوفان و سونامی گیر کرده‌اند. گروه نجات برای کمک به این‌افراد و نزدیکان خود باید یک کار غیرممکن را انجام دهند؛ آن‌هم سبقت‌گرفتن از یک موج ۱۵‌متری‌ست!

۲۰۱۲
طبق تقویم مایا؛ جهان باید در سال ۲۰۱۲ به‌پایان می‌رسید؛ زیرا یک زلزله مهیب و حوادث پس‌ازآن باید نژاد انسان را از روی کره زمین پاک می‌کردند. دراین‌میان، نویسنده‌ای به‌نام «کرتیس» و خانواده‌اش باید خود را نجات دهند و میان ثروتمندترین افراد جهان، راهی برای نجات خویش باز کنند. این فیلم را تماشا کنید تا مبارزه آن‌ها با زمان و طبیعت را مشاهده کنید.

حضرت نوح‌(ع)
شاید این فیلم به سونامی مربوط نباشد؛ اما براساس داستان کتاب مقدس که یک سیل، زمین و نژاد بشر را نابود می‌کند و حضرت نوح‌(ع)، تنها عده‌ای را نجات می‌دهد، می‌توان این فیلم را دراین‌فهرست قرار داد. دراین‌داستان، خدا به حضرت نوح‌(ع) الهام می‌کند که قرار است با یک سیل، زمین را نابود کند و او باید از هر حیوان، یک‌جفت را در کشتی با خود همراه کند. نوح(ع) باید با مقابله با کفار و نیز تردیدهای خانواده‌اش ایستادگی کند و به هدفش برسد. دراین‌بین، مسائلی به پیچیده‌ترشدن داستان کمک می‌کند.

طوفان جهانی
دانشمندان برای مقابله با تأثیرات مهیب انسانی بر محیط زیست، یک نقشه جالب کشیده‌اند: آن‌ها در اطراف زمین ماهواره‌هایی قرار داده‌اند تا سوانح هوایی را پیش‌بینی کنند. بااین‌حال، وقتی ماهواره‌ها خطرناک می‌شوند، دو برادر تصمیم می‌گیرند آن‌ها را تعمیر کرده تا از نابودی زمین پیشگیری ‌شود.

سن آندریاس
سان آندریاسِ کالیفرنیا، بزرگ‌ترین سانحه طبیعی زمین مواجه می‌شود. در میان یک زلزله مهیب و موج‌های ۱۵‌متری، خلبان «ری» به‌دنبال دخترش «بلیک» است و دراین‌میان، همسر پیشینش و مادر «بلیک» (اِما) به او کمک می‌کنند. آن‌ها باوجود تفاوت‌هایشان، باید دخترشان را نجات دهند. در‌آن‌سوی شهر، «بلیک» به‌همراه دو دوستش، منتظر ناجیان هستند.

پوزیدون
در کریسمس، حدود ۲۰۰۰ مسافر روی کشتی تفریحی «پوزیدون» خوش می‌گذرانند و از این‌روز، لذت می‌برند؛ اما خوشی آن‌ها چندان ماندگار نیست؛ زیرا کشتی آن‌ها در وسط اقیانوس اطلس شمالی واژگون می‌شود. دراین‌میان که همه برای زنده‌ماندن تلاش می‌کنند، گروهی تصمیم می‌گیرند منتظر گروه نجات نباشند. وقتی برای نجات خود و خانواده‌شان از کشتی بیرون می‌روند، مرگ به دنبالشان است.

طوفان بی‌عیب‌ونقص
اکتبر سال ۱۹۹۱ است و در اطلس شمالی، طوفان شده است. یک کشتی ماهیگیری و کاپیتان آن بی‌درنظرگرفتن این اتفاق، برای شکار به آنجا رفته‌اند؛ اما ‌زود متوجه می‌شوند شورش علیه طبیعت به‌قیمت جانشان تمام شده است. زمانی‌که با طبیعت و مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کنند، خانواده‌شان در خانه با ترس منتظرشان است. کاپیتان و خدمه‌اش درمبارزه‌با امواج مرگبار باید زنده مانده و طعمه دریا نشوند.

موج
آبدره گیرانگر در نروژ، دره‌ای‌ست که می‌تواند به فاجعه‌ای کوهستانی منجر شود. «کریستین ایکجورد» یک زیست‌شناس است که با خانواده‌اش از گیرانگیر به استاوانگر می‌رود. در شب سفر، به صداها و علائمی در اطراف آبدره و کوه پی می‌برد؛ اما آن‌ها را عادی تلقی می‌کند. بااین‌حال، حین عزیمت به او الهام می‌شود بهمن رخ می‌دهد. پس از اخطار به همراهانش، بهمن رخ داده و سونامی ۵۰‌متری این‌شهر کوهستانی را در هم می‌کوبد. «کریستین» و خانواده‌اش که تنها ۱۰‌دقیقه زمان دارند، تصمیم می‌گیرند از آنجا دور شده و جان خود را نجات دهند. این اثر که طبق پیش‌بینی حقیقی نابودی این کوه ساخته شده؛ یک فیلم مهیج است.

غیرممکن
یک زوج آمریکایی معمولی ‌همراه دو فرزندشان برای تعطیلات کریسمس به تایلند می‌روند. مجموعه‌ای از حوادث آن‌ها را در مقابل سونامی اقیانوس هند در سال ۲۰۰۴ قرار می‌دهد که افراد بسیاری را نابود کرد. «ماریا» و پسر بزرگش به‌دنبال همسر و پسر دیگر هستند و امیدوارند آن‌ها زنده باشند. زندگی هریک‌از‌آن‌ها جهنم است و تلاش می‌کنند با این‌شرایط کنار بیایند. آیا این خانواده مجدداً درکنارهم قرار می‌گیرند؟ /پروشات

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه