سلبریتی‌هایی که از مظلومیت فلسطین حمایت کرده‌اند

سروناز بهبهانی/ هم‌زمان با بالا‌گرفتن مجدد تب «هری پاتر» در جهان درپیِ انتشار نسخه ویژه ۲۰‌سالگی این‌مجموعه محبوب سینمایی، انتشار پستی سیاسی از بازیگر ۳۱‌ساله انگلیسی، بازتاب‌هایی گسترده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی داشت: «اما واتسون»؛ از بازیگران اصلی این اثر، با انتشار یک پست در صفحه اینستاگرامش، با مردم مظلوم فلسطین اعلام همبستگی کرد؛ اقدامی که به‌مذاق سردمداران اسرائیل خوش نیامد؛ ازجمله سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل کوشید با گوشه‌کنایه به حضور واتسون در «هری پاتر»، اقدام او را کودکانه جلوه دهد! واتسون که پیش‌تر هم نشان داده نسبت به ظلم‌و‌ستم به مردمان فلسطین و افغانستان بی‌تفاوت نیست، تصویری منتشر کرده که روی آن، این جمله به‌چشم می‌خورد: «همبستگی، یک فعل است»؛ زیر تصویر نیز متنی از «سارا احمد» (یکی از محققان دانشگاه‌های انگلستان و استرالیا که در‌زمینه تقاطع نظریه فمینیستی، نظریه کوییر، نظریه انتقادی نژادی و پسااستعمارگرایی فعالیت می‌کند) آورده: «همبستگی، دربرگیرنده تعهد و کار و درک این‌نکته است که حتی اگر احساس، زندگی و جسممان یکی نباشد، همه‌ روی یک زمین هستیم». دراین‌گزارش به 10 سلبریتی زن معروف در جهان که دست به اقداماتی مشابه در‌حمایت‌از فلسطین زده‌اند، اشاره می‌کنیم.

سوزان ساراندون
بازیگری با پنج نامزدی اسکار که چهاربارش متوالی بود و در پنجمین‌بار برنده شد. او نیز جزو حامیان فلسطین است که بارها علیه پاک‌سازی قومی در آنجا هشدار داده. او در نامه‌ای سرگشاده، به‌همراه تیلدا سوینتون، ریچارد گیر، سیمون پگ و مارک روفالو؛ اقدامات رژیم غاصب اسرائیل را محکوم کرد.

لینا هیدی
او را بیشتر با حضور در نقش «سرسی لنیستر» در سریال «بازی تاج‌وتخت» می‌شناسیم. درپی اقدام غیرانسانی صهیونیست‌ها درمورد ساکنان منطقه شیخ جراح، او نیز با انتشاری پستی دنباله‌دار، این حرکت را محکوم کرد و نسبت به آوارگی فلسطینیان، مشکلات زنان و کودکان؛ و اعمال خشونت‌ علیه آن‌ها، هشدار داد.

 

وایولا دیویس
برنده جایزه اسکار 2017 بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم «حصارها»؛ پستی با‌عنوان و هشتگ «بیایید در‌مورد آنچه در شیخ جراح می‌گذرد، حرف بزنیم» را منتشر کرد تا توجه جهانیان را به موضوع اخراج غیرقانونی فلسطینیان توسط اسرائیل از این‌منطقه، جلب کند. این واکنش، بازتابی گسترده‌ در اینستاگرام داشت.

 

ناتالی پورتمن
بازیگری با تبار اسرائیلی که همواره از رژیم اشغالگر قدس به‌دلیل رفتار نژادپرستانه با فلسطینی‌ها، انتقاد کرده. او در سال 2018 در‌اعتراض‌به دولت نتانیاهو، جایزه «جنسیس» که به آن «نوبل اسرائیل» می‌گویند را رد و تأکید کرد: «بدرفتاری با آن‌هاکه از جنایات شما رنج می‌برند، با ارزش‌های من مطابقت ندارد».

 

دوآ لیپا
خواننده بریتانیاییِ آلبانیایی‌تبار وقتی همبستگی خود را با فلسطین اعلام کرد؛ به یهودستیزی متهم شد؛ اما پاسخ داد: «من، در همبستگی با همه مردم مظلوم جهان؛ و فارغ از هر‌ نژادپرستی هستم». او با خواهران حدید (بلا و جیجی) یک مثلث اعتراضی ایجاد و پست‌های یکدیگر دراین‌باره را ری‌توئیت کردند.

 

بلا حدید
او از خانواده معروف حدید است که در مدلینگ حضوری فعال داشته و دارند. در سال گذشته بعدازآنکه خواهرش «جیجی» پستی درباره جنایات اشغالگران اسرائیل درمورد فلسطینیان به‌اشتراک گذاشت، وارد عمل شد و نوشت: «درد اجدادم را حس می‌کنم و برایشان می‌گریم؛ در سال 2021 نباید جایی برای این‌کارها باشد».

 

کهلانی
خواننده جوانی که با برنامه America's Got Talent شروع کرد و نه‌تنها به‌سرعت کارهای پرفروشی را ارائه داد؛ بلکه در سال 2016 نامزد گرمی نیز شد؛ پستی در توئیتر به‌انتشار رساند و ضمن حمایت از فلسطینیان؛ لینکی را برای اهدای کمک‌های مردمی قرار داد که توسط افراد متعددی بازنشر شد.

 

پنه‌لوپه کروز
بازیگر اسپانیایی به‌دلیل امضای طوماری در‌مورد نسل‌کشی فلسطینیان توسط اشغالگران اسرائیل، موردحملات گسترده قرار گرفت که تا مرز باج‌خواهی از او پیش رفتند. او گفته بود: «غزه در وحشت بسر می‌برد و اروپا و آمریکا کاری نمی‌کنند»؛ حرفی که باعث شد فیلم‌سازان هالیوود عملاً تا مدتی او را تحریم کنند.

 

سلنا گومز
وقتی در 18 جولای 2014 این خواننده، پست «این درباره انسانیت است؛ برای غزه دعا کنیم» را در اینستاگرامش منتشر کرد، طوفانی از آتش علیه او ازسوی اسرائیلی‌ها به‌راه افتاد و از او پرسیدند که آیا طرفدار «حماس» است؟ بااین‌حال، او مانند «ریانا» عقب نکشید و پستش را حذف نکرد.

 

ووپی گلدبرگ
سال 2012 یکی از طرفداران این بازیگر از او خواست توئیتی درمورد قتل‌عام مردم غزه را بازنشر کند. گلدبرگ این‌کار را انجام داد؛ و درپاسخ‌به کاربرانی که عمل او را نکوهش کردند، گفت: «دلیلی ندارد که چون بعضی‌ها از عنوان‌کردن حقیقت خوششان نیامده، از نظر و اعتقاد شخصی‌ام دست بکشم».

 

 

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه