آثار فراموش‌نشدنیِ سینمای کره‌جنوبی

آیدا شجاع بوسجین
صنعت هالیوود در سال‌های اخیر به‌دلیل عدم‌به‌کارگیری خلاقیت، خلق خطوط داستانی قابل‌پیش‌بینی و تکیه بیش‌ازاندازه به تصاویر کامپیوتری ازلحاظ کیفیت به‌طرز محسوسی افت کرده. درمقابل، سینمای کره امروز فیلم‌هایی می‌سازد که در عین ابتکار و پیچیدگی از مرزبندی میان ژانرهای مختلف نیز عبور می‌کنند. وقتی فیلم سینمایی «انگل» ساخته بونگ جون هو در سال ۲۰۲۰ جایزه اسکار بهترین فیلم را برد، صنعت سینمای کره نهایتاً به توجه و محبوبیت جهانی که مستحقش بود، رسید. بیشتر آثاری که این‌روزها در سینمای کره تولید می‌شوند از کیفیت قابل‌قبولی برخوردارند و همه‌نوع مخاطبی را راضی می‌کنند. این‌درحالی‌ست‌که آثار هالیوودی پرفروش، یا دنباله یک مجموعه سینمایی محبوب هستند یا شبیه به فیلم‌هایی که قبلاً ساخته و مورداستقبال قرار گرفته بودند. باتوجه‌به موفقیت و محبوبیت اخیر سینمای کره، دراین‌مطلب ۱۰ فیلم برتر کره‌ای براساس رتبه‌بندی سایت IMDb معرفی می‌شود.

1. اولدبوی
فیلم اکشن، درام و رازآلود اولدبوی درباره مردی‌ست که ربوده شده و به‌مدت ۱۵‌سال در اتاقی زندانی می‌شود و پس از آزادشدن باید طی پنج‌روز رباینده خود را پیدا کند. چویی مین سیک، یو جی تائه، کانگ های جونگ و کیم بایونگ اوک دراین‌فیلم ۱۲۰‌دقیقه‌ای به ایفای نقش پرداخته‌اند. «اولدبوی» در سال ۲۰۰۴ جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن را ازآن‌خود کرد و در سال ۲۰۰۸ توسط CNN در فهرست ۱۰ فیلم برتر آسیا در تاریخ قرار گرفت. این فیلم ۱۵‌میلیون‌دلار در گیشه فروش کرد.

2. خاطرات قتل
فیلم جنایی و رازآلود «خاطرات قتل» درباره دو کارآگاه است که درتلاش‌اند پرده از راز پرونده یک قتل سریالی زنان جوان در یک روستای کوچک بردارند. از بازیگران این فیلم ۱۳۲‌دقیقه‌ای می‌توان به کانگ هو سونگ، کیم سانگ کیونگ، روئه ها کیم و جائه هو سونگ اشاره کرد. «خاطرات قتل» در چندین جشنواره بین‌المللی فیلم؛ ازجمله جشنواره فیلم کن، جشنواره بین‌المللی فیلم هاوایی، جشنواره بین‌المللی فیلم لندن، جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو و جشنواره بین‌المللی فیلم سن‌سباستین به‌نمایش درآمده است.

3. شیون
فیلم ۱۵۶‌دقیقه‌ای شیون درباره پلیسی‌ست که مأمور می‌شود درباره بیماری رازآلودی که در یک روستای کوچک شیوع پیدا کرده، تحقیق کند تا بتواند دخترش را نجات دهد. این فیلم ترسناک که با بودجه هشت‌میلیون‌دلار ساخته شده بود، ۳۴ جایزه از جشنواره‌های سینمایی مختلف را به‌خود اختصاص داد.

۴. کنیز
ماجراهای فیلم «کنیز» از جایی شروع می‌شود که دختری به‌عنوان کنیز به‌استخدام یک زن ثروتمند ژاپنی درمی‌آید و به‌طور مخفیانه درگیر توطئه‌ای علیه او می‌شود. این فیلم مهیج و درام جایزه بفتا و جایزه انجمن منتقدان فیلم بوستون برای بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان را در کارنامه دارد و درمجموع ۳۸‌میلیون و ۶۰۰‌هزاردلار در گیشه فروش کرده است.

5. برف‌شکن
ماجراهای فیلم علمی-تخیلی «برف‌شکن» از جایی شروع می‌شود که یک آزمایش ناموفق اقلیمی باعث نابودی نسل بشر می‌شود و تنها آن‌هاکه سوار بر قطار برف‌شکن بودند، نجات می‌یابند. کریس ایوانز، جیمی بل، تیلدا سویینتون و اد هریس از بازیگران این فیلم ۱۲۶‌دقیقه‌ای هستند. «برف‌شکن» به‌عنوان نخستین فیلم انگلیسی‌زبان بونگ جون هو، نامزد ۱۰۵ جایزه شد و ۳۴‌تای آن‌ها را به خانه برد.

6. انگل
فیلم کمدی، درام و مهیج «انگل» که در سال ۲۰۱۹ اکران شد و برای اولین‌بار در تاریخ، اسکار بهترین فیلم را از آن یک فیلم غیرانگلیسی‌زبان کرد، درباره رابطه میان خانواده ثروتمند پارک و خانواده فقیر کیم است که زیر سایه طمع و اختلاف طبقاتی تهدید پیش می‌رود. این فیلم ۱۳۲‌دقیقه‌ای با بودجه ۱۱‌میلیون‌دلاری ساخته شد و ۲۶۹‌میلیون‌دلار فروخت. از مهم‌ترین جوایز «انگل» می‌توان به چهار جایزه اسکار در شاخه‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی، جایزه گلدن‌گلوب و بفتا برای بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان و نخل طلای جشنواره کن اشاره کرد.

7. من شیطان را دیدم
داستان اثر جنایی «من شیطان را دیدم» درباره مأمور امنیتی‌ست که قصد دارد انتقام قتل همسرش را از یک قاتل سریالی بگیرد. لی بیونگ هان، چویی مین سیک، جیو گوگ هوان و هو جین چون از بازیگران این فیلم ۱۴۴‌دقیقه‌ای هستند. نامزدی برای جایزه بهترین فیلم‌برداری و بردن جایزه بهترین تدوین از جوایز فیلم آسیایی تنها بخشی از دستاوردهای فیلم من شیطان را دیدم است که با بودجه شش‌میلیون‌دلاری ساخته شد.

8. تعقیب‌کننده
فیلم جنایی «تعقیب‌کننده» روایتگر داستان مردی‌ست که کمتر از ۱۲‌ساعت وقت دارد شواهدی علیه یک قاتل سریالی روانی پیدا کند تا جلوی آزادی او را از زندان بگیرد. این فیلم با بیش از پنج‌میلیون بازدید، سومین فیلم پرفروش تاریخ کره است.

9. مردی از ناکجاآباد
فیلم جنایی و اکشن «مردی از ناکجاآباد» داستان مغازه‌داری بی‌حاشیه با گذشته‌ای پرماجرا را روایت می‌کند که برای نجات کودکی که تنها رفیق اوست با گروه قاچاقچیان مواد مخدر و اعضای بدن درگیر می‌شود.

10. مادر
فیلم سینمایی رازآلود و جنایی «مادر» درباره مادری‌ست که برای یافتن قاتلی که برای پسرش پاپوش درست کرده، خود را به درودیوار می‌زند. این فیلم ۱۲۹‌دقیقه‌ای برای اولین‌بار در بخش نوعی نگاه جشنواره جهانی کن به‌نمایش درآمد. منتقدان بازی بازیگران، کارگردانی، فیلم‌نامه و منحصربه‌فردبودن این فیلم را تحسین کرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه