بررسی شانس‌های صعود در CBS؛

لطفاً دستکم‌مان بگیرید!

قرعه‌کشی جام‌جهانی 2022 انجام شد و حالا بسیاری به‌دنبال تحلیل تیم‌های حاضر و گروه‌های مشخص‌شده هستند. به‌گزارش ورزش سه؛ قرعه‌کشی جام‌جهانی 2022 جمعه‌شب در شهر دوحه قطر و با حضور سرمربیان تیم‌های ملی حاضر در‌این‌رقابت‌ها انجام شده و حالا نوبت به پیش‌بینی نتایج تیم‌ها و مدعیان اصلی قهرمانی در این‌رقابت‌ها شده است.
دسته اول؛ مدعیان
برزیل، فرانسه انگلیس، آرژانتین، اسپانیا
این تیم‌ها درطول چند‌سال‌اخیر با نتایجی که کسب کرده‌اند فاصله قابل‌توجهی بین خودشان و سایر کشورها ایجاد کرده‌اند. طبیعتاً حداقل یکی‌ازآن‌ها نمی‌توانند به نیمه‌نهایی راه پیدا کنند اما این احتمال وجود دارد که هیچ‌کدام از آن‌ها هم به این‌مرحله نرسند، درصورتی‌که پیش‌ازآن با مانع دشواری مواجه شوند. رده‌بندی فیفا هنوز معیار اصلی ارزیابی فوتبال ملی است و قرارگرفتن برزیل در صدر این جدول درآستانه قرعه‌کشی منطقی به‌نظر می‌رسد. آن‌ها در گروهی قرار دارند که روی کاغذ دشوارتر از چیزی به‌نظر می‌رسد که در عمل خواهد بود. دست تیته در هر پست باز است و بعید به‌نظر می‌رسید که این تیم غایب قابل‌توجهی داشته باشد، حتی نیمار. شاید تنها تیمی که بتواند ازنظر تعداد استعدادها با آن‌ها برابری کند فرانسه باشد که درطول چهارسال‌گذشته جواهرهای بیشتری را هم به‌دست آورده است. حتی تیم دوم آن‌ها هم می‌تواند پیشروی خوبی در این تورنمنت داشته باشد. کیفیت مدافعان این تیم یکی از ویژگی‌های آن‌ها در رقابتی است که قهرمانی آن به‌ندرت به تیمی رسیده که خط دفاعی منسجمی نداشته است. سؤال اصلی اینجاست که آیا دیدیه دشان سیستمی را پیدا کرده که بتواند بهترین عملکرد را از این تیم بگیرد یا خیر. چنین سؤالی از سرمربی اسپانیا مطرح نخواهد شد، کسی‌که اگر این تیم موفق به تکرار قهرمانی 2010 شود عامل اصلی کسب این عنوان به‌حساب می‌آید. بازیکنان او همیشه نمایش درخشانی ندارند و گروه E جایی نیست که آن‌ها بتوانند به‌راحتی اشتباه کنند. بااین‌حال، سبک بازی اسپانیا نشان داده که احتمال پیروزی آن‌ها در بیشتر دیدارها هست. سومین تیم اروپایی که می‌تواند در بخش مدعیان قرار بگیرد انگلیس است که سال گذشته فینالیست شکست‌خورده یورو بود و تیمی پر از بازیکنان جوان آینده‌دار دارد که تجربه بسیاری در بالاترین سطوح کسب کرده‌اند. آرژانتین در دو جام‌جهانی اخیر مکزیک را شکست داده و عربستان سعودی و لهستان هم چندان ترسناک نیستند.
دسته دوم: مدعیان احتمالی
بلژیک، هلند،‌ آلمان
قهرمانی این سه تیم اروپایی چندان دور از ذهن نیست، هرچند تردیدهایی که درباره آن‌ها وجود دارد بیشتر از سایرین است. این تورنمنت شاید برای نسل طلایی بلژیک کمی دیرهنگام برگزار شده باشد، چراکه آن‌ها در مدت اخیر افت محسوسی را نشان داده‌اند، اما مرحله گروهی با‌توجه‌به قرعه خوبشان می‌تواند آن‌ها را برای مراحل بعدی آماده کند. این رقابت ممکن است برای تیم هانسی فلیک و برای ستاره‌های درخشان جوانی چون جمال موسیالا، کای هاورتز و فلوریان ورتز بسیار زود باشد که بتوانند توانایی واقعی‌شان‌ را نشان دهند. هم‌گروه شدن آن‌ها با تیم اسپانیا نیز کمکی به بهبود این شرایط نکرده است. هر تیمی که تحت هدایت لوییس فن خال باشد در بیرون و درون زمین و خصوصاً در پست‌های کلیدی جذاب است اما این تیم در دور آخر مسابقات انتخابی تنها دو بازیکن (ممفیس دیپای و جورجینیو واینالدوم) دارد که بیشتر از 10 گل به ثمر رسانده است. اگر این تیم می‌خواهد شانسی برای قهرمانی داشته باشد نیاز به یک مهاجم تراز اول دارد.
دسته سوم: شانس صعود
سنگال، اروگوئه، دانمارک، آمریکا، پرتغال، کرواسی
دراین‌بخش به بررسی تیم‌ها می‌پردازیم که عملکرد اخیرشان نشان داده که توانایی مدیریت فشار تورنمنت بین‌المللی بزرگ را دارند. سنگال بهترین مثال از این دسته است: قهرمان آفریقا‌ نشان داد که تمرکز کافی برای دوبار غلبه بر مصر در فاصله چندماه را دارد و گزینه اصلی صعود از گروه A به‌عنوان تیم دوم است. اروگوئه و پرتغال هم از شانس‌های اصلی صعود به مرحله بعد هستند، نیروهای هجومی کهنه‌کار این دو تیم می‌توانند آن‌ها را پیش ببرد؛ اما در‌عین‌حال تردیدهای را درباره گذشتن دوران اوج خودشان مطرح می‌کنند. با‌این‌حال لوییس سوارز نقش مهمی در صعود اروگوئه داشته و مشخصاً محدودشدن زمان بازی او تأثیرگذاری‌اش را کاهش نداده است. کرواسی و دانمارک هر دو با قرعه‌هایی روبه‌رو شده‌اند که احتمال قرارگرفتن آن‌ها در جایگاه دوم و صعود به دور حذفی را افزایش می‌دهد اما شانس زیادی برای صدرنشین‌شدن ندارند، هرچند یورو 2020 نشان داد که نباید تیم دانمارک را به‌هیچ‌وجه دست‌کم گرفت. شاید آمریکا در مسابقات انتخابی کونکاکاف سوم شده باشد؛ اما آمار آن‌ها نشان داده که تیمی قدرتمند هستند، تیمی که جای پیشرفت بیشتری ازنظر بازیکنان جوان دارد. هیچ تیمی تفاضل گل‌های مورد انتظاری بهتر از آن‌ها در دور سوم انتخابی نداشته است. این تیم بیشترین آمار گل‌های موردانتظار زده شده و کمترین آمار گل‌های موردانتظار دریافتی را به‌ثبت رسانده است. قدرت آن‌ها برای غلبه بر انگلیس کافی نیست؛ اما می‌توانند از قرعه‌شان در کنار انگلیس، ایران و یک تیم از بین ولز، اسکاتلند یا اوکراین خوشحال باشند. گرگ برهالتر باید اطمینان داشته باشد که تیمش می‌تواند تیم اروپایی دوم را شکست دهد.
دسته چهارم: شرایط نامشخص
مکزیک، اکوادور، سوئیس، صربستان، مراکش، کره‌جنوبی، غنا، لهستان
نبرد برای قرار‌گرفتن پشت‌سر صدرنشین بالقوه در گروه برزیل بسیار پیچیده است. سوئیس در یورو 2020 نشان داد که می‌تواند کابوس تیم‌های بزرگ باشد، در‌حالی‌که درخشش صربستان برای قرار‌گرفتن در رده بالاتر از پرتغال در مسابقات انتخابی نشانگر دریای استعداد درخشان این تیم است. در‌همین‌حال مکزیک و لهستان نیز رقابت نزدیکی برای قرارگرفتن پشت سر آرژانتین دارند، هرچند بعید به‌نظر می‌رسد که هیچ‌یک از این دو تیم بتوانند فراتر از مرحله یک‌هشتم را ببینند. مکزیک با دفاع قدرتمندنش موفق شد از مرحله کونکاکاف به جام‌جهانی بیاید اما این دفاع در دیدارهای دوستانه یا تیم‌های خوب آمریکای مرکزی و شمالی همیشه قدرتمند نیست. غنا و کره جنوبی در گروه H می‌دانند که شانس زیادی برای صعود ندارند؛ اما می‌توانند از قرعه نسبتاً بهتری که دارند استفاده کنند. در‌عین‌حال مراکش سال 2021 را بدون شکست پشت‌سر گذاشت و بدشانس بود که در جام ملت‌های آفریقا توسط مصر حذف شد. درباره اکوادور باید گفت که ممکن است یکی از تیم‌های شگفتی‌آفرین باشند. 
دسته پنجم: احتمال بعید صعود
ژاپن، کامرون، کانادا، قطر، ایران، عربستان سعودی، تونس
همه دوست داشتند در گروه قطر باشند اما این‌موضوع به این معنی نیست که آن‌ها تیم ضعیفی هستند. این تیم نتایج خوبی در سال‌های اخیر گرفته و تمام تلاشش را کرده تا تیمی بسازد که در دیدار اول برابر اکوادور عملکرد شرم‌آوری را ارائه نمی‌کند. تمام تیم‌های حاضر در این‌دسته، حتی عربستان سعودی و تونس که در پایین‌ترین رده قرار دارند؛ شایسته تحسین به‌خاطر کسب سهمیه حضور در این‌رقابت‌ها هستند. این‌موضوع درباره کانادا هم صدق می‌کند، حتی بااینکه آن‌ها صدرنشین کونکاکاف شدند اما قرعه با آن‌ها مهربان نبود. اگر آن‌ها بتوانند از کرواسی یا بلژیک امتیاز بگیرند، شاید شرایط بازی آخر برای آن‌ها متفاوت باشد. ایران چهارسال‌قبل عملکرد خوبی برابر پرتغال داشت و چهار امتیاز به‌دست آورد و نباید به‌هیچ‌وجه دست‌کم گرفته شود. جام‌جهانی عموماً یک یا دو تیم دیگر دارد که همیشه شانس کمی برای صعود دارند.
منبع: CBS SPORT

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه