تیتر خبرهای این صفحه

امین حیایی در یک نگاه

3x2
او تجربه حضور در دو سه‌گانه سینمایی را در کارنامه دارد: «ستاره‌ها» (ستاره بود، ستاره است، ستاره می‌شود) به‌‌نویسندگی و کارگردانی فریدون جیرانی؛ و «اخراجی‌ها» به‌‌نویسندگی و کارگردانی مسعود ده‌نمکی

 

نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد پانزدهمین‌دوره جشنواره فیلم فجر در سال 75 برای «براده‌های خورشید»؛ نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد بیست‌و‌سومین‌دوره جشنواره فیلم فجر در سال 83 برای «زن زیادی»؛ برنده بهترین بازیگر نقش اول مرد بیست‌وششمین‌دوره جشنواره فیلم فجر در سال 86 برای «شب»؛ نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد بیست‌وهشتمین‌دوره جشنواره فیلم فجر در سال 88 برای «بیداری رؤیاها»؛ برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد سی‌وششمین‌دوره جشنواره فیلم فجر در سال 96 برای «شعله‌ور»؛ نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد سی‌وهفتمین‌دوره جشنواره فیلم فجر در سال 97 برای «درخونگاه»؛ برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد چهلمین‌دوره از جشنواره فیلم فجر در سال 1400 برای «برف آخر». نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در جشن بزرگ سینمای ایران برای فیلم «عروس خوش‌قدم» در سال 82؛ نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنواره فیلم مالزی برای «دارکوب» در سال 98. برنده سه‌دوره جشنواره جشن دنیای تصویر به‌عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین بازیگر مرد کمدی در سال‌های 82، 93 و 98.

تولد: 19 خرداد 1349 در تهران
حرفه: بازیگر، خواننده، مدل، داور
تحصیلات: دانشجوی انصرافی رشته کامپیوتر

 

امین حیایی در محله قیطریه به‌دنیا آمد. پدرش «تقی» دارای شغل آزاد بود و مادرش معلم. او برادری به‌نام «امید» نیز دارند. البته خواهری نیز داشت که او در 21‌سالگی بر‌اثر ابتلا‌به‌سرطان از دست داد. در 22‌سالگی با «مونا بانکی‌پور» ازدواج کرد که ثمره آن، پسری به‌نام «دارا»ست که با‌هم در فیلم سینمایی «شعله‌ور» حضور داشتند. امین پس از جدایی از همسرش، مجدد ازدواج کرد؛ و این‌بار با در 30سالگی با «نیلوفر خوش‌خلق» (بازیگر). آن‌ها در «قلاده‌های طلا»، «دایره زنگی»، «مانی و ندا» و سریال «خوب بد زشت» همبازی بوده‌اند.

 

در سال 1391 پرفورمنسی به‌نام «قحطی نور» را کارگردانی کرد که یک نمایش موزیکال بود که در تالار وحدت اجرا شد؛ و همسرش نیز در آن بازی می‌کرد.

 

دو آلبوم موسیقی با عناوین «بوی بهشت» و «کویر» را منتشر کرده. او مدتی عضو یک گروه موسیقی به‌نام «کویر» بود. «بی‌قرار»، «عشق تو»، «زندگی سفید»، «دیوونه میسازی» و «صدای فریاد» نیز از تک‌آهنگ‌های او هستند.

 

از جمله بازیگران با تجربه حضور در تبلیغات است. او را در تیزرها و بنرهای برند «بیژن» می‌بینیم. او در مصاحبه‌ای دراین‌باره گفته؛ پیشنهاد‌های متعددی به من می‌شد و قبول نمی‌کردم؛ چون می‌خواستم تبلیغی که بازی می‌کنم در شأن من باشد یا بتوانم به آن اعتماد کنم و به اعتبارم لطمه نخورد.

 

از سال ۱۳۹۷ تاکنون به‌عنوان یکی از داوران مسابقه تلویزیونی «عصر جدید» ساخته احسان علیخانی فعالیت می‌کند که درنوع‌خود تجربه‌ای متفاوت است.

 

به‌همراه «امیرعلی دانایی» (بازیگر/مجری) یک باشگاه تنیس راه‌اندازی کرده بودند. او مدت‌هاست به ورزش می‌پردازد و اسب‌سواری، بدن‌سازی، پارکور و ... را انجام داده است.

 

یک مجموعه فرهنگی،هنری با اهداف آموزشی‌ به‌نام «هنرگستر حیایی» را بنیان‌گذاری کرده و در آن به آموزش هنرجویان علاقه‌مند به بازیگری و سایر هنرها می‌پردازد. مجموعه او امکاناتی نظیرِ کافه و سالن اجرای نمایش نیز دارد.

 

یوسف: برف آخر؛ ساخته امیرحسین عسگری
رضا: درخونگاه؛ ساخته سیاوش اسعدی
روزبه: دارکوب؛ ساخته بهروز شعیبی
بیژن: اخراجی‌ها؛  ساخته مسعود ده‌نمکی
حسن: کما؛ ساخته آرش معیریان

 

 

 

 

 

 

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه