فرصتسوزی سینماها در اکرانهای رمضان و نورزو
پسازآنکه سیاستگذاریهای سینمایی اکران رمضان در اواخر نیمه اول دهه ۹۰ بهخوبی نتیجه داد و مخاطبان بسیاری تا سحر اجازه ندادند که سالنهای سینمایی خلوت بماند، این بازه طلایی در نیمه دوم دهه ۹۰ با رکود قابلتوجهی همراه شد. مدیریت سینمایی درآنسالها اصرار بسیاری داشت تا طرح افطار تا سحر را در تقویم سینمایی کشور نهادینه کند. طرحی که بهموجبآن تا پیش از افطار، بلیتها نیمبها عرضه میشد و پسازآن، سینماها مجاز بودند تا سحر به فعالیت پرداخته و بهای بلیت کامل را دریافت کنند. دراینبین، ابتکار برخی دفاتر پخش و سینمادارها در دعوت از بازیگران آثار سبب شد تا اینطرح در همان سالهای نخست، با استقبال خیرهکنندهای از جانب مخاطب مواجه شود. از سال ۹۶ بهبعد، اینطرح بهدلایلیکه هرگز مشخص نشد در نتیجه کاهلی مدیران سینمایی وقت رقم خورد و با مخالفت برخی نهادها نظیر نیروی انتظامی، تکرار نشد. رسانهها هم در همان سالهای ۹۶ و ۹۷ پراکنده، نبود طرح افطار تا سحر را نقد کردند و پسازآن، اینطرح بهکلی بهفراموشی سپرده شد. میزان فراموششدن اینطرح بهاندازهای بود که در رمضان امسال حتی نامی از اینطرح آورده نشد و نهایت ابتکار شورای صنفی نمایش، نیمبهاکردن بلیت تا پیش از افطار، آنهم چندروز پس از آغاز ماه مبارک بود. سینماها درحالی پس از دوسال کرونایی، به شرایط نرمال نزدیک شده بودند که تصورها از اکران رمضانی امسال، فراتر از انتظار بود. فیلمهای نوروزی در قله فروش و استقبال قرار داشتند و بهلحاظ زمانی نیز موسم امتحانات دانشآموزان و دانشجویان نبود؛ بههمیندلیل، احتمال موفقیت اکران رمضانی سینماهای کشور، بهمراتب بالاتر از سالیان گذشته بود اما متأسفانه همان استقبال نیمبند مخاطبان از اکران نوروزی، در رمضان امسال تداوم نیافت تا هفت فیلم جدید، یک سقوطآزاد نسبی را تجربه کنند. شورای صنفی نمایش پس از تحمل انتقادهای فراوانی که درباره انتخاب آثار نوروزی با آن مواجه بود، در اولین حرکت ناامیدکننده امسال، برنامهای برای اکران رمضان نداشت تا این بازه طلایی، سوخت شود. جالبترآنکه شورا پس از افزایش ۵۰درصدی قیمت بلیت، طرح نیمبهاکردن سئانسهای پیش از افطار را قبل از ماه مبارک تصویب نکرد چون احتمال میداد که میزان استقبال، در شرایط نرمال باشد اما وقتی با اعتراض برخی سینمادارها مواجه شد، چارهای جز نیمبهاکردن بلیت ندید. وقتی به آمار فروش سینماهای کشور در یکسوم ابتدایی رمضان امسال نگاه میاندازیم، متوجه میزان کاهش شاخصها میشویم. در یکسوم ابتدایی رمضان امسال، حدود ۳۶۲۰۰۰نفر به سینماها رفتند. حدود ۱۷۰۰۰ سئانس نمایش برای سینماها رقم خورد و اقتصاد سینما هم دراینبازه، به فروش ۱۰میلیارد و ۴۰۰میلیونتومانی دست یافت. ازاینمیزان فروش، حدود نصف آن که معادل پنجمیلیارد و ۱۰۰میلیون است، متعلق به فیلم «سگبند» است و شش فیلم دیگر نیز رویهم پنجمیلیارد و ۳۰۰میلیونتومان فروختند که این آمار، تداوم همان نگرانی دلسوزان سینما راجع به مقوله فیلمسوزیست. اگرچه شاخص میزان استقبال مخاطبان از آثار سینمایی طی امسال، روند نزولی را نشان داده و مشخص میکند میزان فروش و تعداد مخاطبان سینمایی در ماه رمضان امسال، نسبت به روزهای قبل از آغاز اینماه، دچار افت شدهاند اما با ترسیم افق پیشرو، بهایننتیجه میرسیم که احتمالاً یکسوم ابتدایی ماه رمضان، بهمراتب بهتر از دوسوم دیگر اینماه است. با آغاز لیالی قدر، سینماها برای پنجروز تعطیل میشوند و در اواخر ماه نیز فیلمهای اکران فطر نمایش داده میشوند که البته کاملاً مشخص است تعداد این آثار بهاندازه تمام سرگروهها نیست و احتمالاً بین دو تا پنج فیلم برای این بازه طلایی انتخاب میشود. شورای صنفی نمایش که نشان داد برای اکران رمضان امسال برنامه مشخصی نداشته، از هماکنون میتواند برنامهریزی لازم را برای دومین بازه طلایی اکران سالیانه کشور یعنی اکران فطر آغاز کند. درحالیکه هنوز صحبتی از فیلمهای اکران عید فطر بهمیان نیامده، این نگرانی وجود دارد که این اکران نیز با نهایت سراسیمگی صورت بگیرد. درحالیکه برای بالارفتن میزان فروش گیشه رمضانی، خیلیبهتر است فیلمها بلافاصله پس از پایان تعطیلات لیالی قدر بهروی پرده رفته و حجم گستردهتری از مخاطب را به سینماها بکشانند. انتخاب این فیلمها درحالی باید تا نیمه ماه رمضان صورت بگیرد که با آمادهشدن مواد تبلیغی آثار، فیلمهای جدید بتوانند نمایش خود را بلافاصله پس از تعطیلات پنجروزه آغاز کنند. باتوجهبهاینکه محرم و صفر در تقویم امسال، با مرداد و شهریور تلاقی پیداکرده، بنابراین اکران عید فطر تا آغاز ماه محرم، یکی از مهمترین اکرانهای امسال محسوب میشود که میتواند تأثیرگذاری مستقیم و پررنگ بر فروش سالیانه بگذارد و بهتنهایی، بار ناکامیهای اکران نوروز و رمضان را جبران کند؛ رخدادی که قطعاً با دو پیششرط فوریت انتخاب آثار اکران فطر و انتخابهای درست برای این بازه فوقطلایی، بیشازهرزمانی، سینماها را به شرایط نرمال پیشازکرونا بازمیگرداند. / ایرنا